staljin Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hei, Flytter fra Bergen til Stavanger fra 01.01.2007, skal tilfeldigvis ha nye piggfrie dekk til min Audi A4 1.9TDi 2003. Siden jeg ikke har kjenskap til veinteren i Stavanger, lurer jeg på om noen kunne gi meg råd ang. valg av piggfrie dekk. Regner med at vinteren i Stavanger er mer eller mindre samme som i Bergen og at det er lite snø, nå sies det at det blåser mer i Stavanger, så da blir vel is egenskaper viktige. Kan noen hjelpe? Hvilken egenskaper hos piggrie dekk er viktigste for Stavanger området? Hilsen staljin Endret 5. oktober 2006 av staljin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg reiser mye i hele landet, og opplever Bergen som mer "vinterby" enn Stavanger. Når jeg er i Stavanger, er jeg overrasket over at så mange kjører med sommerdekk hele året! Med tanke på at det er SÅ få dager du har bruk for "pigs in your decks", hadde jeg, dersom jeg skulle kjøre mest i Stavangerområdet, gått for enten sommerdekk hele året eller piggfrie dekk som vinterhjul, og et par kjettinger (el AutoSocks??) i bilen for sikkerhets skyld. Dersom du ofte er på biltur til steder med mer vinterføre faller selvsagt det første alternativet bort. Endret 5. oktober 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
staljin Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Takker for svaret og nei det blir ikke så mange turer til "snøfull" del av landet, og jeg SKAL ha piggrie dekk, så i følge det du sier så kan jeg trygt kjøpe sånn piggfrie dekk som er midt på tre, siden det går fint å kjøre sommerdekk om vinteren. Vil helst ha rimmelige dekk. Staljin Lenke til kommentar
acon Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Går nok fint med piggfrie dekk.. Sommerdekk ville jeg aldri tatt sjansen på, ikke engang i Stavanger. Når det er glatt som verst hender det at mercen (e200) med piggfrie blir som å kjøre kjelke baklengs, og det er lite kjekt Volvoen med pigg kommer altid frem Ikke min biler btw. Jeg (som bor i stavanger) vurderer også å gå over til piggfrie på min golf, men er litt usikker Litt bedre bil på vinterføre enn mercedes.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 oppsummering av føret i stavanger Start slush midtvinters slush/snølag oppå slush vår slush Det var værmeldingen Skal du bevege deg utenfor de trafikerte strekningene er det møkkaglatt, men det går som regel greit. Og frosten om natta av og til hjelper fint lite på slushføret, blir isete og jævlig. Pass på i svinger! og forbi sola så er det gjerne en seks syv ulykker etter hverandre om det nettopp har snødd så beregn litt ekstra tid der. Når det gjelder piggfri vs pigg så vurder hvor ofte du skal til sirdalen. Trange små veier der jeg absolutt ville hatt pigg. Og husk skrapa til vinduet! Lenke til kommentar
staljin Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Takker så mye for alle svar, så litt på den testen som naf utførte, og klarer ikke å bestemme meg hvilken dekk jeg skal ha. Ser ikke ut som noen av de dekkene er voldsomt god på våt/tørr asfalt. Syns det er også litt dårlig at testerne favoriserer kjøreegenskaper på snø, dog mesteparten av landet har bruk for slike dekk. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå