Gå til innhold

Nytt HK: s939, PCIe, gbLAN. Tips?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal ha meg nytt hovedkort om ikke alt for lenge... og da jeg ikke skal ha en full systemoppgradering, er det bare å få ett som passer med nåværende speccs :)

 

Har litt lyst på ett ASUS hovedkort (jada, blei påvirka av overklokkingsforelesningen på TG06). Anyway, dette er ikke så viktig, har også fått tips om Epox hovedkort. Så er åpne for de og. Har også selv gode erfaringer med abit hovedkort (som jeg kan informere om at ikke tåler vann).

 

Jeg skal ha ett hovedkort med PCIe 16x, gigabitLAN, 4 RAM slotter, 6 kanals lydkort. Utenfor det kan jeg tøye på kravene.

 

Skal koble til 2 IDE disker, og 1 SATA disk med en gang (i tillegg til to DVD brennere). Det må også være mulighet for minst en SATA disk til.

 

Hovedkortet må også ha gode muligheter for overklokking.

 

Takker for alle svar/tips. Tar også imot tips om bare chipset med smil ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... joda, så fint ut det. Men enda finere er jo når jeg tar bort SLI... og bare velger KN8, som jegtror har samme spesifikasjoner (litt annet kjølesystem på chipset). og koster 300 kroner mindre.

 

Jeg har jo ikke bruk for SLI, når jeg har ett x1900XT kort fra før ;) Skal jeg kjøpe meg TO nye grafikkort, blir det neppe til socket 939 anyway.

Lenke til kommentar
Sjekk dette, har dette kortet nå og er veldig fornøyd

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315841

 

 

Les denne lille testen, så ser du at det ligger på linje med fatality kortet i ytelse som koster 1700kr. Eneste som er minus er at det ikke er med mye bundle, men hva er vitsen.

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1782883,00.asp

7007358[/snapback]

 

DFI kortet er vel ganske mye bedre når det kommer til klokking. De ECS kortene jeg har vært borti, har vært svært mangelfulle på innstillinger i bios.

 

Vurdere dette selv: DFI NF4 SLI INFINITY

Bråkete chipsett vifte, men er plassert sånn at den bør enkelt kunne byttes i noe bedre.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Selv tror jeg ikke at man kan merke (stor) forskjell på hovedkort når det kommer til ytelse, hvis alt går som det er ment. Det er derimot når det kommer til klokking, innstillinger i BIOS, og (vet ikke hva jeg skal kalle det) "tilpasningsdyktighet" som kan skille kort.

 

Uansett, hvis det blir KN8, blir det helt klart ultra versjonen, selv om ikke forskjellen er stor... kan jeg likesågodt ta det helt ut, forskjellen i pris er jo liten.

Lenke til kommentar

Her har jeg kortet ditt.

 

Tror dette er det beste kortet for s939, vunnet utallige overklokkingstester osv. osv. Jeg har en raidkontroller i pci ex x4-slotten, og har tv-kort i den nederste pcislotten, i tillegg til at jeg venter på et lydkort som skal i den over, samt mitt andre 7900gt-kort som seff skal i pci ex x16-slot #2. Plass til alt? Ja! Og jeg kan ikke tenke meg at du finner et annet kort som du har mulighet til å dytte SÅ mye stæsj inni som dette, og som i tillegg er overklokkingschampion. Verdt å merke seg er at dette kortet har 8 s-ataporter (3 G/s), samt 7.1 lydmodul.

 

Negative ting med dette kortet: CPU-slotten og ramslottene har byttet plass, noe som resulterer i at det er et helvete, ja et HELVETE å sette i harddisker i mitt Chieftec bigtower. Måtte fjerne viften i harddisk-"boksen" for å kunne ta den inn og ut, ellers ville den kverke Zalman CNPS9500-kjøleren som står på cpuen min... Syns nå likevel at litt prakk er en liten pris å betale for outstanding funksjonalitet.

 

Rammen må du også sette i før du installerer kortet i kabinettet, siden kabinettet godt kan blokke muligheten for å "åpne" slottene når det står nedi. Smal sak å fikse dette, bare vær obs hvis du velger å ta dette kortet.

 

Dette kortet er også kresen på ram, så ikke sleng oppi noe value-ræl ;)

 

Liker ikke å bruke fjortisslæng, men dette kortet owner!

Lenke til kommentar

Joda, ser bra ut det. Men jeg har ikke behov for så mye plass, og har heller ikke lommebok for å legge ut 1500 for ett hovedkort.

 

Slik som jeg ser det nå, står valget mellom ASUS og Epox, der Asus har gode overklokkingsmuligheter... Og Epox har debug panel på kortene sine.

 

EDIT: Jeg trenger ikke SLI, da dette er helt uaktuelt for meg på ett s939 kort. Jeg likte heller ikke layouten, da jeg har en stor CPU kjøler (scythe ninja). Som jeg er redd for at kunne gått i veien for noe annet.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... Jeg har fremdeles ikke bestilt noe kort, og har heller ikke bestemt meg for ett kort. Har klikket litt rundt, og sett på linkene om igjen. Lest noen brukeranmeldelser på prisguide.no, etc.

 

Uansett. Har endret litt syn :p For meg nå er det viktigste BIOS'et. Det må ha mange muligheter til å endre på RAM timings og volt til både CPU og RAM. Plassen på hovedkortet har ikke mye å si. Jeg skal ha inn ett skjermkort, PCIe, som tar to plasser. Og to PCI kort. Dette må det være plass til.

 

Etter at disse to kriteriene er oppfylt, er det ikke fult så viktig lenger, bortsettfra at det må være stabilt. Har lest at A8N kortene kan være litt kresne på hardware, så hvis noen vet om de fungerer med mine speccs (se sigg), så ville det også vært fint å høre :)

 

Jeg kommer også til å sette prisene opp mot hverandre, og se hvor mye "BangForTheBuck" jeg kan få. Er villig til å betale en del, men da må kortet yte betydelig bedre enn andre kort i sin prisklasse, og prisklasser under (duh).

 

Jeg bruker også som nevt Scythe Ninja for å kjøle ned CPU'en min. Den er ganske stor, så må være plass til den. Ett annet pluss når det kommer til layouten er hvis tilkoblinger for IDE, ATX og SATA er ganske samlet.

 

Vil gjerne høre fra folk som har gode erfaringer med sine kort, eller som har lest mye godt om andre kort. Og som vil anbefale disse :)

Lenke til kommentar
Hmmm... Jeg har fremdeles ikke bestilt noe kort, og har heller ikke bestemt meg for ett kort. Har klikket litt rundt, og sett på linkene om igjen. Lest noen brukeranmeldelser på prisguide.no, etc.

 

Uansett. Har endret litt syn :p For meg nå er det viktigste BIOS'et. Det må ha mange muligheter til å endre på RAM timings og volt til både CPU og RAM. Plassen på hovedkortet har ikke mye å si. Jeg skal ha inn ett skjermkort, PCIe, som tar to plasser. Og to PCI kort. Dette må det være plass til.

 

Etter at disse to kriteriene er oppfylt, er det ikke fult så viktig lenger, bortsettfra at det må være stabilt. Har lest at A8N kortene kan være litt kresne på hardware, så hvis noen vet om de fungerer med mine speccs (se sigg), så ville det også vært fint å høre :)

 

Jeg kommer også til å sette prisene opp mot hverandre, og se hvor mye "BangForTheBuck" jeg kan få. Er villig til å betale en del, men da må kortet yte betydelig bedre enn andre kort i sin prisklasse, og prisklasser under (duh).

 

Jeg bruker også som nevt Scythe Ninja for å kjøle ned CPU'en min. Den er ganske stor, så må være plass til den. Ett annet pluss når det kommer til layouten er hvis tilkoblinger for IDE, ATX og SATA er ganske samlet.

 

Vil gjerne høre fra folk som har gode erfaringer med sine kort, eller som har lest mye godt om andre kort. Og som vil anbefale disse :)

7093572[/snapback]

 

Husk at skjermkort vanligvis spiser plassen nedenfor pga kjøling, så du må finne et HK som har 2 plasser som ikke står for nær skjermkortet ditt.

Lenke til kommentar

Hmmm... takk for tipset ;) Det så veldig fristende ut ^^

 

Eneste jeg kan se som så litt dumt ut var layouten, da chipset vifta ligger rett under skjermkortet. En annen ting er at jeg ikke har bruk for to PCIe 16x porter... kommer som sagt ikke til å bruke SLI (kjøpte akkurat ett nytt ATI kort, hvem hadde da bytta ut det med TO nye nVidia kort? Nei, det får bli på en annen sokkel gitt.)

 

Men ellers så det veldig fristende ut :) Fått ett par gode erfaringer på prisguide også ^^ Er fare for at jeg har funnet mitt hovedkort nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...