Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Noen som vet om et program eller noe som er basert på Piano? Som "Guitar pro" som er til Gitarer? Som liksom viser noter osv? Og noen som vet om noen fine tutorials til og lære seg noter :)?

Sibelius er et helproft notasjons-program som leser MIDI (Vanvittig dyrt). Finnes vel også mange gratis-program som bør gjøre jobben også. Bare å google.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar
Det er et flygel, sånne er kjempe dyre (elektriske og) er ikke kjent på området men tipper du får for 15.000 og oppover

Synes ikke 15000 kr er så veldig mye for et digitalt piano, du kan nok få billigere om du ser bort ifra flygelformen, men er ingen vits i å kjøpe det billigste heller. Man kan fa digitapianoer med vektede tagenter til 5000kr, men tviler på at disse holder samme kvalitet som 10000+kr klassen. Et ekte flygel koster jo også fra ca 75000kr og oppover til ubegrenset. Så kjøper du digitalt sparer du mye penger, selv om det ikke helt kan måle seg med et ekte, så er det ganske nært, og du slipper å stemme det ^_^

Lenke til kommentar

Kulturhuset i lokalområdet der eg bur har eit flygel til 1,5 mill!

Når eg vert rik skal eg få meg eit slikt. :p

Eg spelte på eit slikt eit i helga, framfor stort publikum på skulen. Blir alltid så nervøs eg då, det går så fint og greitt under øvingane, men når ein skal framføra det for folk blir alt annleis! Nokre som har tips til å overvinne slik nervøsitet? Klart, nervøsitet skjerpar jo konsentrasjonen, men om ein vert for nervøs går det berre gale.

Lenke til kommentar

Ja det der med nervøsitet, er noe skit. Men det er jo det man må trene på. Det går altid bra på øverommet, men det er noe HELT annet på en konsert. Det lureste er bare å bli vant til det. Spill på alle muligheter du får, hvis du har en kompis på besøk, spill for ham. Spill for morra og farn din, bestemødre, hvem som helst. Gjør du dette ofte vil det gå bedre. Still deg sprøsmålet, hvorfor er du nervøs? hva er det som gjør at du blir nervøs når du spiller for andre. Er det egentlig noe å være nervøs for?

Lenke til kommentar
hva er det som gjør at du blir nervøs når du spiller for andre. Er det egentlig noe å være nervøs for?

Det kan jo hende at du driter deg fullstendig ut. ^_^

Nervøsitet ender bare med at det går dritt, erfaring fra skole viser at uten nervøsitet går det mye bedre.

Mange folk sier at nervøsitet er bra, men er det 10% nervøsitet? 50%? Eller 100%? Nervøsitet er i fleste sammenhenger ødeleggende, tenk hvor bra du kunne konsentrert deg om du ikke var nervøs, og hva ikke skjelvende hender kan gjøre i forhold til skjelvende. Jeg vil tro det ødelegger til en hvis grad uansett hvor lite nervøs du er.

Men for å overvinne? Du må rett og slett lage deg en liten boble, og glemme de som sitter der, tenkt deg bare deg og pianoet...

Lenke til kommentar
Det er et flygel, sånne er kjempedyre (elektriske og) er ikke kjent på området men tipper du får for 15.000 og oppover

Har gått bort fra "Beat-for-beat"-flygelet da jeg fant ut at elektronikken er 10 år gammel. Fått sansen for et par av de andre digitalflygelene hos Yamaha.

Lenke til kommentar
Å være nervøs skjerper deg faktisk og det er viktig og bli nervøs, men det finnes større og mindre grader av nervøsitet, og det handler veldig mye om hvordan man takler nervøsiteten.

Nettopp, litt nervøsitet er bra for å skjerpa konsentrasjonsevna, men om det er så gale at ein skjelv på hendene og i beina, og kun er fokusert på alle som høyrer på, då blir det for mykje. Men erfaring har ein veldig stor betydning. Då eg spelte i helga gjekk det sånn passe bra, vart litt for nervøs, og rota det til nokre plassar. Det var fyrste opptreden på nesten eit halvt år, og det merka eg godt på kroppen. Til vanleg opptrer eg litt no og då, og blir meir og meir vane med det, og dermed mindre nervøs. Men no var det ei stund sidan førre gong.

Har også merka at det å spele framfor eit publikum som består av 10-15 familiemedlemer er mykje verre enn å spele for 100-200 ukjende folk!

Lenke til kommentar

Ja kjenner meg igjen der, men det er jo bare fordi man vil at de man kjenner skal høre at man er god. Man er redd for at de man kjenner som hører på skal gå fra konserten med et dårligere inntrykk en du vet du kunne gitt dem. For man er så SYKT mye bedre på øverommet! For ukjente folk er det ikke så farlig, de ser man vel sikkert ikke igjen uans... Idiotisk tekning egentlig, men det er lett å gjøre det i en slik situasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...