Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Men jeg mener at ungdommen som skal lære seg piano, lærer altfor dårlig. De driver på med pekefinger spilling i et helt år, uten å engang vite hva en akkord er... :thumbdown:

Da blir du stolt av meg. Jeg skal lære meg å spille orgel, men jeg har ikke kjøpt et enda. MEN jeg prøver å lære meg akkorder allikevel :new_woot: Dessuten vil jeg si at jeg kommer nok til å bruke ringefingern mest :p

Er det noen som har noe forslag til sanger jeg kan lære meg som er kule?

Lenke til kommentar
Orgel er fett :D Skal du bare gå rett på orgel uten å kunne noe piano eller kan du litt?

Snakker vi skikkelig kirkeorgel med flere klaviaturer eller? :w00t:

Orgel er fett ja! Jeg kan ingenting på piano tror jeg, selv om en venn av meg sier at jeg kan C-akkorden :p

Vi snakker elektrisk orgel, a la Phillips :new_woot: haha

Lenke til kommentar
Men jeg mener at ungdommen som skal lære seg piano, lærer altfor dårlig. De driver på med pekefinger spilling i et helt år, uten å engang vite hva en akkord er... :thumbdown:

Da blir du stolt av meg. Jeg skal lære meg å spille orgel, men jeg har ikke kjøpt et enda. MEN jeg prøver å lære meg akkorder allikevel :new_woot: Dessuten vil jeg si at jeg kommer nok til å bruke ringefingern mest :p

På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet hadde orglene sin storhetstid innenfor rocken, mange slagere med orgler herfra. Kan nevne sanger som "Light my Fire" og "Whiter Shade of Pale", men der finnes selvsagt flere. Kan absolutt anbefale mange av The Doors sine sanger.

Lenke til kommentar

På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet hadde orglene sin storhetstid innenfor rocken, mange slagere med orgler herfra. Kan nevne sanger som "Light my Fire" og "Whiter Shade of Pale", men der finnes selvsagt flere. Kan absolutt anbefale mange av The Doors sine sanger.

Oi det visste jeg ikke. Takk for hjelpen! :new_woot:

Lenke til kommentar
Hadde lyst å lære meg Passacaglia (fra Battlestar Galactica) av Bear McCreary på piano, men fant ikke noter til den, så prøvde å finne ut av den i går :)

Flott spelt! Har aldri høyrd songen, men den var fin! :) Trur du har same piano som meg forresten, Yamaha P-140?

Edit: Når eg såg litt betre etter, så trur eg kanskje ikkje det er det likevel.

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Hei

Ser at det er heller labert på responsen på Digitale piano kjøp/ hjelp ønskes osv.... Der er jeg. Denne tråden har tatt for seg de fleste som jeg har grublet på, men noen er jo vurdert for leeenge siden, ikke nylig.

Jeg spilte piano, da jeg var liten, begynte å studere, militæret, piano hjemme solgt, gikk mange år, så kom suget (pussig det der...), kjøpte da et Roland (E16) keyboard, 61 tangenter..... La det nærmest bort etter en tid også, men har nå begynt å hamre løs igjen, men det blir liksom ikke den følelsen på tangentene, dessuten så er det litt stutt på både venstresiden og høyresiden, om dere skjønner. Har altså konkludert med at det bør ha 88 tangenter. Har ønske om god følelse på tangentene. Har ønske om nok lyder til at poden på snart 8 år, også vil like å leke seg (viktig moment), derfor er et hodetelefonuttak et absolutt ufravikelig krav, og volumkontroll. Det eksluderer dessverre virkelige (pent brukte) pianoer, dessverre.

Håper på noe som kan brukes, som i tillegg ligger rundt 5000,- +/-.....

Ikke en ulempe om det ser ok ut (dvs moderat til god WAF (Wife Acceptance Factor)).

Så, skal prøve å besøke de nærmeste butikkene, som kan ha noe, men:

Noen her på forumet som har (erfaring, ikke minst) eller noen syn på de følgende, ytelse, og opp mot dagens utvalg og pris?

Casio CDP100

Yamaha YDPS30

Yamaha DGX520/530/620/630

Orla CDP10

mvh KnutS

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar

Hvis du primært skal bruke brettet til piano-lyder ville jeg tatt en titt på yamaha's sine stagepianoer. Yamaha leverer de beste pianolydene sammen med kurzweil på markedet i dag (Etter min mening)

Jeg prøvde DGX serien for en liten stund tilbake. Likte dem ikke i det hele tatt, feelingen på tangentene var ikke bra.

Men siden dette er i den nedre prisklassen kan du ikke kreve for mye heller. Hver gang jeg noen spør meg om råd om valg av synth/piano/keyboards så ender jeg alltid opp med å be dem gå til en lokal musikkforetning og prøve ut, noe du også sier du skal. Da vil du få svar på alt du lurer på bare med noen minutters spilling.

Lykke til med kjøp :)

Mikael

Lenke til kommentar
... vil ha piano ...

Hei! Jeg har litt samme historien som deg, spilte da jeg var liten, hadde et Roland E-28 (OK lyder, plæstiktangenter), tok det opp igjen for noen år siden, og ønsket bedre tangenter. Det endte opp med et Yamaha YDP-131, som jeg fikk til 5500 inkl. frakt fra Instrument Forum. Prisen grunnet at dette er en modell som er på vei ut. De hadde bare ett igjen etter meg før sommeren, så det er nok solgt, men hør med noen lokale butikker om du kan få en god pris ettersom pianoet er på vei ut.

Når det gjelder lyder og funksjoner så er dette veldig begrenset på YDP-131, men vha. en MIDI-kabel kan jeg bruke klaviaturet på YDP-en, og lydene kommer ut av E-28 :) Da får man i pose og sekk til en god pris.

Jeg er fornøyd med YDP-en i forhold til prisen, men synes lyden av og til blir litt "ullen". Usikker på hva som er årsaken, da jeg ikke opplever dette hele tiden. I tillegg kunne sikkert tangene vært bedre, men jeg har nesten aldri spilt "ekte" piano og har nok mye kunnskap og teknikk å gå på før jeg trenger noe bedre :)

2 hodetelefonuttak og volumkontroll er forresten på plass.

Lykke til!

Lenke til kommentar
men vha. en MIDI-kabel kan jeg bruke klaviaturet på YDP-en, og lydene kommer ut av E-28 :) Da får man i pose og sekk til en god pris.

Høres greit ut det, men to slike brett i stuggu, litt forskjellig design, stativ (?) med kabler, har en forholdsvis lav WAF, dessverre, dersom det bare var meg, så....

Takker for innspill, trenger det..... :)

Lenke til kommentar

Liker nesten Tupac sin versjon betre faktisk, akkurat som at eg liker Funky Abba (Nils Landgren) sin versjon av Thank You for the Music betre enn Abba sin versjon. :)

Men det er pianospelinga frå 1:07 til 1:24 (frå linken i min forrige post) som gjer sangen bra, er iallfall høgdepunktet etter mi meining.

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...