Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glissando på orgel gjør da overhodet ikke vondt? Glissando på de sorte tangentene på piano gjør vel heller ikke vondt, noe de hvite gjør. Ouch :)

 

Noen som kan hjelpe meg å finne noter på sanger på piano/orgel? Helst ikke så altfor vanskelig, trenger en utfordring så jeg virkelig kan begynne å øve.

 

Får snart et combo-orgel i hus :D

 

Edit: Dessuten glisserer (?) man vel med hele håndflaten på piano, framfor bare en eller to fingre som går an på uvektede tangenter

Endret av Garanti
Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg å finne noter på sanger på piano/orgel? Helst ikke så altfor vanskelig, trenger en utfordring så jeg virkelig kan begynne å øve.

 

"I got rythm" og "Rhapsody in blue themes" er to kjekke og forholdsvis enkle songar. Ganske rolege begge to igrunn, mykje flotte akkordar på Rhapsody :) Hugsar ikkje komponist i farten, men søk på www.sheetmusicdirect.com så finn du det sikkert.

"La fille aux cheveux de lin" av Claude Debussy er også ein svært flott komposisjon med mykje fine akkordar :)

 

Har sjølv spelt i 8-9 år og trivest veldig med pianospelinga! Spelar i eit korband, og får ymse oppdrag av ungdomsarbeidaren her no og då.

 

Her er eit opptak av "Fantasie Impromptu" av Frederic Chopin, som eg spelte på hardangerkonferansen i Øystese: http://www.bandt.no/hardanger2030/Hardanger2030.html

Den er litt lang, så dei måtte kutta ganske mykje av stykket, men fyrste del er med.

Er ikkje heilt prikkfritt, då det vart framført og tatt opp live framfor lokalpolitikarar :p

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Chopin sine ballader (han komponerte bare 4) er digg. Favorittene mine er No. 3 og 4. Min mening er også at Zimerman er den beste til å spille dem. :) Sånn teknisk sett skal den tredje balladen være den letteste.

 

Chopin -- Polonaise Op. 26 No. 1

Se filmen hos Youtube

 

EDIT: det er ikke ofte jeg liker når Horowitz spiller Chopin, men denne er bare best:

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Lær deg noter :)

Hehe, det er nok det beste ja!

 

Men eg vil også anbefale at du lærer deg besifring. Det kan ein kose seg mykje med! Når ein fyrst har lært alle akkordane, og korleis ein kan vri og vende på dei, bryte dei opp osb., kan ein spela veldig mykje rart. Opnar for improvisasjon.

Lenke til kommentar
Lær deg noter :)

Hehe, det er nok det beste ja!

 

Men eg vil også anbefale at du lærer deg besifring. Det kan ein kose seg mykje med! Når ein fyrst har lært alle akkordane, og korleis ein kan vri og vende på dei, bryte dei opp osb., kan ein spela veldig mykje rart. Opnar for improvisasjon.

 

Ja har begynt å lært meg litt besifring :) Men det er jo ikke såå komplisert som det skal se ut til det han spiller.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at du ikke kommer særlig langt innen klassisk piano hvis du ikke går inn for å lære noter. Sånn er det bare.

 

Det kommer vel ikke ann på om du kan lese noter eller ikke, jeg leser ikke noter, men piano rolls, høres kanskje litt sykt ut, men jeg begynte å lese piano rolls fordi de var mye "enklere" for meg, og jeg hadde som formål å sitte foran data'n mens jeg øvde. Ikke dra til onkel å spille på pianoet hans mens jeg leste fra en notebok ^_^

 

Jeg begynte litt feil, men det funker like bra, akkurat som gitarister som spiller venstrehendt på en høyrehendt gitar...

Lenke til kommentar

victoryseieren: Om ein skal spela klassisk musikk, MÅ ein kunne notar, slik er det berre. Ellers så må ein ha eit sykt gehør. Spørs selvfølgelig kva songar ein skal spela, men om ein skal læra seg til dømes Fantasie Impromptu av Chopin, er det å kunne notar eit must.

 

Men piano rolls? Det har eg aldri høyrd om trur eg. Kva er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...