jacoP Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Kjøpte meg et Yamaha PSR-K1 for et par år siden. Tagente er behagelig selv om de ikke er tunge som i et ordentlig piano, men det er god lyd og perfekt om du ikke spiller proft, men du var kanskje mer interesert i et el-piano og ikke keyboard. Selv bruker jeg Technics el piano til ca litt under 20 lapper. Det er jeg storfornøyd med! Selger de Technics lenger? Syntes jeg hørte de hadde sluttet en gang..? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Kjøpte en totalpakke med mange kurs på engelsk og betalte totalt $105, underkant av 700 kr. Synes det var utrolig mye for pengene og etter man har bestilt får man tilgang til det meste online for nedlasting før platene kommer i posten. Er dere intressert kan dere se litt demoer på http://www.playpianotoday.com og/eller bestille selv på http://www.playpianotoday.com/complete_bun...hase/index.html Synes dette kurset ser utrolig spennende ut.... Endret 21. oktober 2006 av Zatuu Lenke til kommentar
kfinne Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Noen som har erfaringer med Yamaha CLP220? ligger på rundt 10-12.000 Eller YDP131? tror denne ligger på rundt 8000 Hvordan er det med utviklingen til digitale piano? vil det lønne seg å kjøpe brukt, eller bør en kjøpe nytt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Nå har jeg ikke så mye kunnskap om digitale pianoer, men de fungerer veldig fint. Selv liker jeg best ett vanlig piano, evt. ett digitalt når jeg spiller inn musikk på PCen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Noen som har erfaringer med Yamaha CLP220? ligger på rundt 10-12.000Eller YDP131? tror denne ligger på rundt 8000 Hvordan er det med utviklingen til digitale piano? vil det lønne seg å kjøpe brukt, eller bør en kjøpe nytt? 7124602[/snapback] Tipper CLP220 er et bra instrument for pengene, uten at jeg kan huske om jeg har spilt på akkurat den modellen. Vi har et CLP270, og det er en fornøyelse å spille på. Det er helt greit å kjøpe brukte elpiano, om de ikke er alt for gamle. Utviklingen der går ikke så fort lenger, og mekanikken til Yamaha (tangenter/anslag) har vært god ganske lenge. Brukt = penger spart, så det ville jeg absolutt vurdert... Geir Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Veit dere om en god guide for å lære seg å spille piano fra begynnelsen av på Internett? Føler at jeg nesten må lære meg det hvis jeg skal fortsette i musikkskapingens fantastiske verden. Hvor vanskelig vil dere si det er for en 21-årig person uten noen musikalsk bakgrunn i det hele tatt å lære seg noe slikt? Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Veit dere om en god guide for å lære seg å spille piano fra begynnelsen av på Internett? Føler at jeg nesten må lære meg det hvis jeg skal fortsette i musikkskapingens fantastiske verden. Hvor vanskelig vil dere si det er for en 21-årig person uten noen musikalsk bakgrunn i det hele tatt å lære seg noe slikt? 7124986[/snapback] Ikke noe vanskeligere enn det er for en 28-åring ihvertfall Se innlegget mitt som er nummer to på denne siden, koster noen hundrelapper men er absolott verdt pengene. Har sett de første videoene og jeg må si meg imponert over hvor flink instruktøren er å forklare. Ikke bare det men han gir det liksom inn med teskje Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Veit dere om en god guide for å lære seg å spille piano fra begynnelsen av på Internett? Føler at jeg nesten må lære meg det hvis jeg skal fortsette i musikkskapingens fantastiske verden. Hvor vanskelig vil dere si det er for en 21-årig person uten noen musikalsk bakgrunn i det hele tatt å lære seg noe slikt? 7124986[/snapback] Piano er lett å lære, vanskelig å mestre. Jeg vet desverre ikke om noen konkret guide utenom diverse pianobøker som de lærer på musikk-skolene. Dette vil jeg imidlertid ikke anbefale, da sangene der kan virke noe kjedelig. (Spiller selv piano på musikk-skole og mimres kjedelige sanger som liten...) Sett deg ned med pianoet, få orden på noen akkorder og finn besifring fra sanger du liker. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Piano er lett å lære, vanskelig å mestre.7125215[/snapback] Det er vel heller ett uttrykk man bruker på sjakk der man kan lære seg alle reglene på en times tid. Mener at det uttrykket der absolutt ikke stemmer med piano. Lurer på hvor du mener en person har lært å spille piano og begynner å gå over til å mestre det? Edit: Jeg vil nok påstå at man må øve 100-vis av timer før man lærer piano. Sett fra en nybeynners synspunkt ihvertfall Endret 22. oktober 2006 av Zatuu Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Poenget er vel at pianoet er et "takknemlig" nybegynnerinstrument fordi man får brukbart pen klang helt fra starten. Folk som skal begynne med gitar sliter med det den første tiden, de som spiller fiolin låter ille i ukevis, og de som skal spille si sax klarer knapt å få lyd i instrumentet. Uttrykket "A Minute To Learn... A Lifetime To Master" var slagordet for brettspillet Othello. Som slett ikke er så håløst å mestre som de påstod. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Poenget er vel at pianoet er et "takknemlig" nybegynnerinstrument fordi man får brukbart pen klang helt fra starten. Folk som skal begynne med gitar sliter med det den første tiden, de som spiller fiolin låter ille i ukevis, og de som skal spille si sax klarer knapt å få lyd i instrumentet. Uttrykket "A Minute To Learn... A Lifetime To Master" var slagordet for brettspillet Othello. Som slett ikke er så håløst å mestre som de påstod. Geir 7128146[/snapback] Kloke ord! Har selv holdt på i fem år, de tre-fire første årene var ganske kjedelige, bare "lær deg akkorder" og "lær deg notene". Det siste året har jeg spilt mye mer musikk jeg selv liker. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Poenget er vel at pianoet er et "takknemlig" nybegynnerinstrument fordi man får brukbart pen klang helt fra starten. Folk som skal begynne med gitar sliter med det den første tiden, de som spiller fiolin låter ille i ukevis, og de som skal spille si sax klarer knapt å få lyd i instrumentet. Uttrykket "A Minute To Learn... A Lifetime To Master" var slagordet for brettspillet Othello. Som slett ikke er så håløst å mestre som de påstod. Geir 7128146[/snapback] Klart, spørs hvordan man ser på det det. Man kan jo lære Lisa gikk til skolen på noen minutter.... og spiller man en hvilken som helst tangent eller en akkord skjærer det ikke akkurat i ørene som det kan med noen intrument. Men er jo ikke helt enig i at man har lært det da og det er jo det som strengt tatt ligger i ordtaket her. Uansett er ikke det noe å diskutere i denne tråden Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Har noen her noter til sangen de spiller på avdukningen av Il Tempo Gigante i Flåklypa? Den sangen der han med bowlerhatten spiller piano Har selv funnet ut av den sånn halvveis på gehør, men det blir langt i fra så tøft som det blir på filmen :/ Lenke til kommentar
ådne Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Grei side for å finne akkorder: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ Endret 23. oktober 2006 av ådne Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Selv har jeg spillt i 7 år. Det første året var morsomt, de 3 neste var kjedelige og mye jobbinhg for å få ting til å stemme og de siste 3 årene har vært morsomme. Det første året lærer man noter og spiller enkle sanger De 3 neste lærer man seg akkorder, spiller vanskeligere sanger med akkorder, bass og melodi Videre utover spiller man det man vil, lærer å ta sanger på gehør og blir flinkere og flinkere jo mer man spiller Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Grei side for å finne akkorder: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ 7131924[/snapback] Takker for den linken Lenke til kommentar
nilox Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Keyboardet mitt, et Yamaha DGX-620 som jeg kjøpte nå i høst: Ganske genialt med den lcdskjermen egentlig, du kan se noter samt klaviaturet på den som viser hvor du skal spille. Du kan også laste ned flere låter fra nettet og lære å spille de ved hjelp av en lesson-modus. Et veldig bra alternativ for nybegynnere som meg med andre ord. Kosta meg litt over 7 høvdinger. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Piano er lett å lære, vanskelig å mestre.7125215[/snapback] Det er vel heller ett uttrykk man bruker på sjakk der man kan lære seg alle reglene på en times tid. Mener at det uttrykket der absolutt ikke stemmer med piano. Lurer på hvor du mener en person har lært å spille piano og begynner å gå over til å mestre det? Edit: Jeg vil nok påstå at man må øve 100-vis av timer før man lærer piano. Sett fra en nybeynners synspunkt ihvertfall 7125302[/snapback] tom waits for alice har tolket meg rett. De fleste kan etter litt øving spille en sang eller tre på piano, og de slipper å bruke timevis på å lære stemmeteknikker, blåseteknikker o.l. Du trykker ned på tangenter, og så lenge du vet hvor tonene er plassert, klarer du fort å lære deg det grunnleggende. Det jeg prøvde å si, er at det er stor forskjell fra å kunne grunnleggende akkorder, til å spille klassiske mesterverk fra Mozart, Chopin, Lizst og Rachmaninoff. (Jeg har spilt piano i vel 11 år, og spiller per dags dato ikke de to sistnenvte) Men som med alt annet er det bare en ting som hjelper, og det er øvelse. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er vel ikke akkurat det vi er uenige i men heller hva vi legger i ordet lære... "enkelt å lære", man har egentlig ikke lært å spille piano hvis man kun kan en sang eller to utenat mener nå jeg. Er så klart enig i at piano ihvertfall må være ett behagelig instrument å øve på, for både eleven selv og omgivelsene, så der er vi da enige Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Keyboardet mitt, et Yamaha DGX-620 som jeg kjøpte nå i høst: 7134892[/snapback] Kjempefint instrument, det er vel ikke vektede tangenter på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå