elektroboy Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det beste jeg vet er boogie woogie på piano! Boogie on! Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Boogie woogie er dritfett, ja:D Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Himmel og hav, den boogie woogie-videoen var jo bare helt utrolig. Tror jeg må skaffe meg noe lesestoff på boogie nå Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det beste jeg vet er boogie woogie på piano! Boogie on! Han har et ålreit driv, men hjelpe meg så langtekkelig. Han kunne da variert bassriffet LITT (med forbehold om at han gjør det mot slutten)? Det er også spennende etter min mening når det blir lagt til andre toner iblant, selv i boogie woogie. Endret 5. mai 2008 av Gønn Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 enormt vanskelig det er og spille med begge hendene samtidigt noen som har noe tips? skal spille en gjevn melodi med høyre hånden, og en annen med venstre. Lenke til kommentar
SkinnyT Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Sjekk ut noen av videoen til han karen her: http://www.youtube.com/user/shawncheekeasy?ob=1 Er helt nybegynner på piano og har lært en del sanger av han. "Mad World" syns jeg var ganske grei å begynne med. Syns det fortsatt er ganske uvant å spille med begge hendene samtidig, men det kommer seg litt etter litt. Han her var dyktig! The Who - Baba O'Riley Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 enormt vanskelig det er og spille med begge hendene samtidigt noen som har noe tips? skal spille en gjevn melodi med høyre hånden, og en annen med venstre. Lær deg den ene hånden sykt godt først. Så du kan spille den i blinde, helt automatisk. Da blir det mye lettere å legge til neste hånd. Eventualt kan du lære deg begge hender kjempegodt og prøve å sette de sammen. Husk å øve sakte. Sneglefart! Det er mye lettere å få til hvis man spiller sakte til du kan det. Så kan du begynne å øke tempoet og gå inn på de stedene du sliter å jobbe mer med de. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Øver vanligvis inn venstrehånden sånn så jeg husker den ok, deretter øver jeg inn begge i sakte tempo, husk at menneskehjernen kan memorisere 7-8 ting av gangen, så det er ikke noe vits å å øve mer en en bar om gangen. Øver en bare til jeg kan den uten å se, deretter øver jeg neste, og legger de sammen etc. Det krever endel tid å øve inn. Så det er bare å sette av tid. En sang som er kompleks og full av med noter vil ta lenger tid enn en med få noter. Men med øving og tid så er det meste mulig. Men må si at jeg memoriserer gitarsanger mye raskere enn piano. Gitar er rett og slett enklere, for meg, og jeg har mer erfaring med piano/keyboard. Anyway, etter du har memorisert en sang er det bare å øve videre på den. Det kan aldri bli nok øving... Sliter med takta i boogie woogi'n... Men der er jo bare å øve, begynte ikke å improvisere før april 08, så det er en god del arbeid igjen på den fronten. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hm ok høyre hånden er 3 ganger på en knapp og 1 på en ved siden. så den er jo enkel da. det skal repeteres gjennom hele sangen. så den kan eg i `blinde` venstre er og ikkje serlig variert så kan den og kan man si. men når eg begynenr og spille begge på en gang går hendene i samme tempo, kalre rikkje og ha forsjelligt tempo Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er bare å øve til det sitter! Du klarer det før eller siden. Jeg har jobba mange uker med Måneskinnssonataen for å spille foran en forsamling i dag. Det gikk kjempebra, stor applaus. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det kan være litt vrient i starten ja, men mitt beste tips er å telle inni hodet/trampe med foten. Når du først klarer dette kan du telle hvor mange slag det går før du skal slå hver tone på pianoet. Når du vet når du skal spille toner med høyrehånda i forhold til venstre er du godt i gang. Da er det nemelig bare å spille det mange ganger. Til slutt går det av seg selv, og du slipper å konsentrere deg om tellingen/trampingen (går ofte av seg selv det også etterhvert ) Lenke til kommentar
kadett Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Boogie woogie er morro, en i sverige som heter Johan Blohm fra The Refreshments som spiller mye 60 og 70 talls musikk på piano. Han her er bare inspirerende og høre på Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Hvorfor er veldig mye jazzmusikk skrevet kun med melodilinje kombinert med besifring? Hvordan skal jeg klare å spille det? Det hadde vært greit om all jazzen hadde vært skrevet på noter, siden jeg leser noter ganske bra. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hvorfor er veldig mye jazzmusikk skrevet kun med melodilinje kombinert med besifring? Hvordan skal jeg klare å spille det? Det hadde vært greit om all jazzen hadde vært skrevet på noter, siden jeg leser noter ganske bra. Fordi jazz handler mest om improvisering, og da er akkordene ganske relevante. I tillegg er oppbygningene på voicingene (akkordene) forskjellig fra alle artister. Jazz har mye med å lage egne versjoner, egne melodilinjer(improvisering) osv Derfor ser en jazzlåt mye mindre komplisert ut enn et utskrevet klassisk stykke på papiret, da det faktisk kan være stikk motsatt i praksis. Hvordan skal jeg lære meg å spille det? Du lærer deg prinsippet og akkordsystemet, så kan du begynne å utforske stykker. Garanti: Når vi snakker om å lese besifring er det å lese akkordene som f. eks. "E13 b9" istedenfor å lese notene for akkorden. Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Men hvis jazz spilles med improvisasjon, så vil det høres forsjellig ut hver gang du spiller det? Er det ikke veldig stor sjanse for å spille feil hvis man skal improvisere? Jeg tenker at når du improviserer, så spiller du noe som du aldri har spilt før, og da kan det gå galt. Har ikke sjans til å lære improvisering og jazzteori på egen hånd, skal skaffe meg pianolærer som kan dette. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Spiller du feil en gang er det feil, spiller du samme feilen en gang til er det jazz. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men hvis jazz spilles med improvisasjon, så vil det høres forsjellig ut hver gang du spiller det? Er det ikke veldig stor sjanse for å spille feil hvis man skal improvisere? Jeg tenker at når du improviserer, så spiller du noe som du aldri har spilt før, og da kan det gå galt. Har ikke sjans til å lære improvisering og jazzteori på egen hånd, skal skaffe meg pianolærer som kan dette. Improvisasjon er ikke nødvendigvis å spille noe du aldri har hørt før, men heller å modifisere og utvide den opprinnelige melodien. Altså, etterhvert som du spiller vil du få din egen spillestil og kanskje egne 'sekvenser' basert på ting du hører, og ting du finner på selv, som du kan sette inn i melodien. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Men hvis jazz spilles med improvisasjon, så vil det høres forsjellig ut hver gang du spiller det? Er det ikke veldig stor sjanse for å spille feil hvis man skal improvisere? Jeg tenker at når du improviserer, så spiller du noe som du aldri har spilt før, og da kan det gå galt. Har ikke sjans til å lære improvisering og jazzteori på egen hånd, skal skaffe meg pianolærer som kan dette. Improvisasjon er ikke nødvendigvis å spille noe du aldri har hørt før, men heller å modifisere og utvide den opprinnelige melodien. [...] Sant nok, men slik tankegang ender som oftest uinteressant. Det er en utdatert og lite gjeldene tankegang i så og si all jazz etter ca 1940. Akkordene og den rytmiske feelen bør danne grunnlaget for improvisasjonen. For å svare "rabbitmonster". Ja det vil høres forskjellig ut hver gang. Standard-jazz spilles som regel med en melodi med underliggende akkorder (head), hvor så de forskjellige instrumentalistene tar soloer over samme akkordskjema, etter tur, for så og komme tilbake til "headen" igjen. Improvisasjon, særlig innen jazz, stiller høye krav til gehør. Du skal kunne spille det du hører i hodet umiddelbart på instrumentet. Prøv f.eks å syng improvisasjon over en enkel jazz-standard, f.eks autumn leaves. Ikke særlig vanskelig...øret ditt finner automatisk toner som passer. Dersom du "føler" instrumentet ditt godt nok, så vil du kunne gjenskape noe av det samme når du spiller. Du kommer heller ikke unna visuelle/motoriske hjelpemidler som skalaer etc. I en låt som autumn leaves vil det jo i første omgang holde å kunne spille i en toneart (G-moll f.eks). Utfordringene derimot, kommer når akkordene i en låt blir vanskelige, f.eks med uregelmessige og fjerne modulasjoner... Det rytmiske bør heller ikke undervurderes. Mange nybegynnere innen jazz tenker for mye på harmoni og for lite på rytme. Her gjelder det å lytte, lytte, lytte. Trampe med foten, nikke med hodet, knipse etc. Den mest effektive måten å lære å spille jazz på er å kopiere artister du liker. Ikke glem og lære å synge soloer i tillegg til å spille de på instrumentet ditt. Slik trener du gehør og tekniske ferdigheter på en gang. Mange mener at dette er det eneste du faktisk trenger å gjøre. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Grieg er sjef. Har nesten Bryllupsdag på Trollhaugen i boks nå ( ) og prøver meg litt på Melodi ( Op. 47) og Sommerfulg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå