Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Skal være enig i at det er imponerene når man bare kan improviser og spille via øret, men det er like imponerende å høre på en som spiller et av Bachs verk selv om han ikke kan spille via øret.

Er jo bare å ta en Titanic, så smelter damas hjerte ;)

Skal nok kanskje litt mer til, men så lenge man har et par løvsongs på lur så er nok dama som ikke greier å spille piano fra før av, sjarmert.

Offtopic:

C->D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spilte inn en video i dag av noen greier jeg har rotet rundt med en stund ...

http://www.youtube.com/watch?v=HRArPUm6UKs

:)

Kan hende dette skyldes dårlig kvalitet på innspillingslyden, mendu burde få melodien mer fram i enkelte fraser. Litt grumsete i venstre hånd enkelte steder, dette kan også skyldes dårlig lydkvalitet. ^^ Og litt for ujevn rytme noen steder. Er ok å variere hastigheter ved å ha noen fraser som er langsommere enn andre, for all del. Men det må ikke bli ujevn fartsendring. Kan også øve på å spille jevnere ruller i høyrehånd. Disse virker litt haltende til tider. Men ellers synes jeg dette var strålende arbeide. Fortsett det gode arbeidet!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Alle kan selvfølgelig lære seg notesystemet, men det betyr ikke at alle kan spille Chopin. :)

Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg syns det er mye mer fascinerende med pianister som spiller på gehør og har det naturlig i seg, enn de som har satt med noter og øvd år etter år, men omtrent ikke kan spille "Lisa gikk til skolen", hvis de må finne den selv (Det var satt på spissen, men du skjønner vel poenget mitt)

Er utrolig gøy å spille sammen med flere, improvisere og lage egen musikk (jamme), og da hjelper det ikke om man kan side opp og side ned med Beethoven, Bach og Chopin - viss man ikke er i stand til å være kreativ og til å spille uten noter..

Det er snakk om forskjellige former for musikalitet. Ikke undervurder klassiske pianister. De utrykker musikalitet i form av interpretasjon. Hvis dette ikke var tilfelle vil folk for lengst slått seg til ro med midi-programmerte innspillinger. Dessuten vil klassiske musikere som regel briljerere teknisk. Glem heller ikke at ren improvisasjon også oppstår i klassisk musikk (kadenser f.eks), ikke minst barokkmusikk. Du sammenligner rett og slett to forskjellige typer musikere, noe som er en vanskelig oppgave i seg selv. Den klassiske pianisten vil kanskje ikke kunne improvisere like bra innen jazz/pop/rock, men den "gehørbaserte" pianisten vil på den andre siden ikke ha tekniske ferdigheter på instrumentet, eller være god nok til å lese noter til å kunne sette seg inn i et gitt klassisk verk og fremføre på en stilfortrolig måte.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
Spilte inn en video i dag av noen greier jeg har rotet rundt med en stund ...

http://www.youtube.com/watch?v=HRArPUm6UKs

:)

Selvkomponerte stykker er alltid gøy å høre på. Gjort en god jobb her;)

Jeg synes imidlertidig at du må tenke litt over dynamikken i låta. Noen ganger blir det litt *spille arpeggioer så det blir vanskelig og avansert* Jeg mener det kan ødelegge litt. Låta har en fin melodi, så jeg ble litt mett på det;)

Men for all del, jeg ble positivt overrasket, og koste meg mens jeg hørte på!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...