victoryseieren Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Skal være enig i at det er imponerene når man bare kan improviser og spille via øret, men det er like imponerende å høre på en som spiller et av Bachs verk selv om han ikke kan spille via øret. Er jo bare å ta en Titanic, så smelter damas hjerte Skal nok kanskje litt mer til, men så lenge man har et par løvsongs på lur så er nok dama som ikke greier å spille piano fra før av, sjarmert. Offtopic: C->D Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Er C--»E her også, noe som holder i massevis Har det så mye å si, da? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Som en bruker sa tidligere i tråden: Det er ikke mange sanger som krever at du strekker deg lengre enn 1 oktav, det er ikke noe stress å greie med korte fingre ( om man er dverg går det kanskje dårlig ^^ ). Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Romantiske sanger osv. For noe tøv. Jeg møtte en jente som var helt Metallica-obsessed. Så jeg satt og lærte hun massevis av sangene jeg kunne. Master of Puppets, Fade To Black, osv. Da ble hun sjarmert da! Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Tøv? Du har ikke peiling, har du vel? Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hvordan spiller jeg en Bb? Jeg vet åssen jeg spiller en B, hehe. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Snakker du om note eller akkord? Akkorden spilles slik: http://www.8notes.com/piano_chord_chart/Bb.asp En liten b betyr at du skal gå et halv steg ned. Altså et halvt steg ned til den svarte tangenten under B. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Snakker du om note eller akkord?Akkorden spilles slik: http://www.8notes.com/piano_chord_chart/Bb.asp En liten b betyr at du skal gå et halv steg ned. Altså et halvt steg ned til den svarte tangenten under B. Snakker om akkord Takk for den linken Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Spilte inn en video i dag av noen greier jeg har rotet rundt med en stund ... http://www.youtube.com/watch?v=HRArPUm6UKs Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Epic; jada ... Endret 4. april 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Spilte inn en video i dag av noen greier jeg har rotet rundt med en stund ...http://www.youtube.com/watch?v=HRArPUm6UKs Kan hende dette skyldes dårlig kvalitet på innspillingslyden, mendu burde få melodien mer fram i enkelte fraser. Litt grumsete i venstre hånd enkelte steder, dette kan også skyldes dårlig lydkvalitet. ^^ Og litt for ujevn rytme noen steder. Er ok å variere hastigheter ved å ha noen fraser som er langsommere enn andre, for all del. Men det må ikke bli ujevn fartsendring. Kan også øve på å spille jevnere ruller i høyrehånd. Disse virker litt haltende til tider. Men ellers synes jeg dette var strålende arbeide. Fortsett det gode arbeidet! Endret 4. april 2008 av Snorre Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hehe, takk for kommentaren Ja, tempo er noe dritt jeg har slitt med en stund .. prøver å spille til metronom for å bli bedre på det for tiden. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Alle kan selvfølgelig lære seg notesystemet, men det betyr ikke at alle kan spille Chopin. Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg syns det er mye mer fascinerende med pianister som spiller på gehør og har det naturlig i seg, enn de som har satt med noter og øvd år etter år, men omtrent ikke kan spille "Lisa gikk til skolen", hvis de må finne den selv (Det var satt på spissen, men du skjønner vel poenget mitt) Er utrolig gøy å spille sammen med flere, improvisere og lage egen musikk (jamme), og da hjelper det ikke om man kan side opp og side ned med Beethoven, Bach og Chopin - viss man ikke er i stand til å være kreativ og til å spille uten noter.. Det er snakk om forskjellige former for musikalitet. Ikke undervurder klassiske pianister. De utrykker musikalitet i form av interpretasjon. Hvis dette ikke var tilfelle vil folk for lengst slått seg til ro med midi-programmerte innspillinger. Dessuten vil klassiske musikere som regel briljerere teknisk. Glem heller ikke at ren improvisasjon også oppstår i klassisk musikk (kadenser f.eks), ikke minst barokkmusikk. Du sammenligner rett og slett to forskjellige typer musikere, noe som er en vanskelig oppgave i seg selv. Den klassiske pianisten vil kanskje ikke kunne improvisere like bra innen jazz/pop/rock, men den "gehørbaserte" pianisten vil på den andre siden ikke ha tekniske ferdigheter på instrumentet, eller være god nok til å lese noter til å kunne sette seg inn i et gitt klassisk verk og fremføre på en stilfortrolig måte. Endret 5. april 2008 av Urmaker Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Spilte inn en video i dag av noen greier jeg har rotet rundt med en stund ...http://www.youtube.com/watch?v=HRArPUm6UKs Selvkomponerte stykker er alltid gøy å høre på. Gjort en god jobb her;) Jeg synes imidlertidig at du må tenke litt over dynamikken i låta. Noen ganger blir det litt *spille arpeggioer så det blir vanskelig og avansert* Jeg mener det kan ødelegge litt. Låta har en fin melodi, så jeg ble litt mett på det;) Men for all del, jeg ble positivt overrasket, og koste meg mens jeg hørte på! Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Driver å lærer meg denne nå: Syns det er drit tøfft Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Noen som har noen instruksjonsvideoer/sheets til boogie-woogie? Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Noen som har noen instruksjonsvideoer/sheets til boogie-woogie? Samme lurer jeg på. Ligger mange instruksjonsvideor på youtube, om riffs, bass og slikt. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Fant ingen mer egnet tråd, så jeg spør her: Hva betyr en firkløver foran en note? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du mener en X-liknende sak, ikke sant? Det er en forkortelse for ##, altså en dobbel skarp. Den forhøyer noten to halvtrinn, slik at en C blir til D, E til F#, G til A osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå