Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Har akkuratt samme modellen selv :) Jeg er storfornøyd. Men en ting: Fikk du med sånn usb-kabel når du kjøpte det? Det gjorde ikke jeg

9531166[/snapback]

Fikk ikke med usb-kabel, men hadde heldigvis liggende en til overs.

Men hvordan kobler du til keyboardet til PC-en? Har installert driverne fra medfølgende cd og prøver å overføre MIDI-filer ved hjelp av Musicsoft Downloader, men får ikke kontakt med keyboardet.

Er det nødt til å være noen helt spesielle innstillinger på keyboardet for at overføringen skal fungere eller?

Har lest manualen og prøvd mange forskjellige innstillinger, men får det bare ikke til å fungere.

Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg har tenkt å kjøpe et slags piano program til PC-en. Slik at jeg kan koble det til mitt elektriske piano, slik at når jeg spiller på det pianoe, så kommer notene opp på skjermen? Noen som har noen aning?  :)

9547765[/snapback]

Jeg ville anbefalt Sibelius, som er et note-program. Er ikke sikker på om du kan bruke el-pianoe ditt til å skrive inn, men jeg synes uansett at det er lettere å gjøre det for hånd.

Sibelius er brukt av mange profesjonelle musikere, og oppdateres regelmessig, så det er ikke gratis.

Endret av Liquidgum
Lenke til kommentar

Hei :) Jeg har aldri spilt piano før, men i det siste har jeg fått mer og mer lyst til å lære meg å spille litt. Har et mini-keyboard, men det er dessverre så kort at det ikke er mye jeg får spilt på det :p Tenkte uansett å finne det fram, for å prøve litt, men jeg er midt inne i en flytte-periode, så jeg har en million esker å se igjennom før jeg finner det. Jeg har hørt at piano er ganske lett å lære seg, er det noen som har noe tips til hva jeg kan begynne med? :)

Lenke til kommentar
Har akkuratt samme modellen selv :) Jeg er storfornøyd. Men en ting: Fikk du med sånn usb-kabel når du kjøpte det? Det gjorde ikke jeg

9531166[/snapback]

Fikk ikke med usb-kabel, men hadde heldigvis liggende en til overs.

Men hvordan kobler du til keyboardet til PC-en? Har installert driverne fra medfølgende cd og prøver å overføre MIDI-filer ved hjelp av Musicsoft Downloader, men får ikke kontakt med keyboardet.

Er det nødt til å være noen helt spesielle innstillinger på keyboardet for at overføringen skal fungere eller?

Har lest manualen og prøvd mange forskjellige innstillinger, men får det bare ikke til å fungere.

Noen som kan hjelpe? :)

9546247[/snapback]

Oki. Jeg får se om jeg får tak i en slik kabel :)

Jeg har dessverre ikke noe særlig peiling på det iåmed at jeg ikke har fått prøvd det ut enda, men skal si ifra om jeg finner ut noe :D

Lenke til kommentar
Hei :) Jeg har aldri spilt piano før, men i det siste har jeg fått mer og mer lyst til å lære meg å spille litt. Har et mini-keyboard, men det er dessverre så kort at det ikke er mye jeg får spilt på det :p Tenkte uansett å finne det fram, for å prøve litt, men jeg er midt inne i en flytte-periode, så jeg har en million esker å se igjennom før jeg finner det. Jeg har hørt at piano er ganske lett å lære seg, er det noen som har noe tips til hva jeg kan begynne med? :)

9547868[/snapback]

Hvis det er et sånn bittelite det er snakk om er det ikke veldig mange sanger du kan lære der, dog du kan lære deg noen melodier ;)

Anbefaler å lære deg noter slik at du kan kjøpe deg noen nybegynner notebøker. Man må starte i det små ;) Jeg lærte piano på en veldig upedagogisk måte ;) Andre året jeg spilte lærte jeg meg Toccata et Fuga av Bach. Først ville jeg skaffet meg et ordentlig el-piano.

Ps: Det er lett å lære seg litt piano, men det er vanskelig å bli god. På foreksempel gitar er det kanskje litt værre å lære seg, men veien fra nybegynner til dyktig på gitar er kortere enn på piano ;)

Lenke til kommentar

9547868[/snapback]

At piano er lett å lære seg, kommer jo helt ann på. Men hvis du skal lære deg noe helt basic for å komme i gang, så er det ikke vanskelig.

Det finnes et par grunnleggende ting jeg synes man bør kunne:

-Kunne lese noter, og besifring (Dette kommer til å bli nyttig, kan du dette gjør du det mye lettere for deg å lære nytt materliale. Med besifring kan du bladlese akkordskjemaer. Du kan da spille sanger du ikke har sett før.)

-Basic teknikk (Det er mange pianister der ute som kan spille veldig fint/tøft/bra, men som ikke vet hvordan fingrene og hendene skal være mens man spiller. Dette går på styrke i fingrene som er nødvendig for å spille)

Jeg synes du bør investere i et el-piano med 88 veide tangenter. Det vil gi deg skikkelig lyd, og veide tangenter er mye bedre å spille på (når man skal spille piano)

Du får noen som ikke er altfor dyre, men som alikevel er kvalitet. Snakk med din nærmeste musikk forhandler.

Hva du vil spille er opp til deg, lær deg noter, kjøp noen bøker med musikk du vil spille, og du er igang.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hvis det er et sånn bittelite det er snakk om er det ikke veldig mange sanger du kan lære der, dog du kan lære deg noen melodier ;)

Anbefaler å lære deg noter slik at du kan kjøpe deg noen nybegynner notebøker. Man må starte i det små ;) Jeg lærte piano på en veldig upedagogisk måte ;) Andre året jeg spilte lærte jeg meg Toccata et Fuga av Bach. Først ville jeg skaffet meg et ordentlig el-piano.

Ps: Det er lett å lære seg litt piano, men det er vanskelig å bli god. På foreksempel gitar er det kanskje litt værre å lære seg, men veien fra nybegynner til dyktig på gitar er kortere enn på piano ;)

9547927[/snapback]

Ja, det er kjempelite, så det er vel omtrent ubrukelig :p

Har spilt gitar et par år, og jeg kommer til å fortsette med det, men tenkte det kunne vært gøy å prøvd piano litt i tillegg. Så jeg har ikke tenkt å satse på å bli kjempegod i piano, vil bare lære meg litt småtteri :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
At piano er lett å lære seg, kommer jo helt ann på. Men hvis du skal lære deg noe helt basic for å komme i gang, så er det ikke vanskelig.

Det finnes et par grunnleggende ting jeg synes man bør kunne:

-Kunne lese noter, og besifring (Dette kommer til å bli nyttig, kan du dette gjør du det mye lettere for deg å lære nytt materliale. Med besifring kan du bladlese akkordskjemaer. Du kan da spille sanger du ikke har sett før.)

-Basic teknikk (Det er mange pianister der ute som kan spille veldig fint/tøft/bra, men som ikke vet hvordan fingrene og hendene skal være mens man spiller. Dette går på styrke i fingrene som er nødvendig for å spille)

Jeg synes du bør investere i et el-piano med 88 veide tangenter. Det vil gi deg skikkelig lyd, og veide tangenter er mye bedre å spille på (når man skal spille piano)

Du får noen som ikke er altfor dyre, men som alikevel er kvalitet. Snakk med din nærmeste musikk forhandler.

Hva du vil spille er opp til deg, lær deg noter, kjøp noen bøker med musikk du vil spille, og du er igang.

9547971[/snapback]

Hvor/hvordan lærer man seg noter da? :p Hadde litt notelære på ungdomsskolen, men det husker jeg ikke mye av, gitt. Finnes det en god side på internett, eller er det lurere å kjøpe bok eller noe?

Mener å tro jeg har litt styrke i fingrene, pga. gitarspillinga, men det blir kanskje annerledes på piano.

Hva vil veide tangenter si? Er helt blank på dette området :D

Takk til begge for svar. :)

Lenke til kommentar

Veide tangenter vil si at de er tyngre å trykke ned (som på vanlig piano) istedet for de som ikke er veide (standard keyboard) som går ned uten anstrengelse... For å si det slik er det STOR forskjell. Om man går fra keyboard til et piano så blir alt helt annerledes-

Angående å lære noter finnes det tonnevis av sider på nettet, de fleste koster jo litt penger, men ellers så kan du kjøpe ei bok, eller oppsøke en eller annen form for kurs =)

Lenke til kommentar
Veide tangenter vil si at de er tyngre å trykke ned (som på vanlig piano) istedet for de som ikke er veide (standard keyboard) som går ned uten anstrengelse... For å si det slik er det STOR forskjell. Om man går fra keyboard til et piano så blir alt helt annerledes-

Angående å lære noter finnes det tonnevis av sider på nettet, de fleste koster jo litt penger, men ellers så kan du kjøpe ei bok, eller oppsøke en eller annen form for kurs =)

9548169[/snapback]

Å ja, skjønner. :)

Takk for tipset, skal se hva jeg kommer frem til når helga er over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

9548169[/snapback]

Å gå fra piano til keyboard er forferdelig.

Lenke til kommentar
Helt enig med at det er forferdelig..

Men Liquidgum! Kan du forklare litt mer om Sibelius? Fatta ikke greia..

9550756[/snapback]

Jeg kan gi deg en link til hjemmesiden med litt informasjon :)Link

Det er et program som lar deg skrive noter, programmet er laget spesielt til det, så det er litt mer muligheter enn som så.

Lenke til kommentar

Å lære seg å spille piano er ingen heksekunst, men det er lett å legge til seg leie uvaner. Så er det noe du bør få inn fra starten er det hvilke uaner du bør unngå og en del "triks" for å kunne spille godt. Jeg kommer i denne posten til å gi et par tips som kan hjelpe deg med å komme igang.

Når det gjelder piano er det først og fremst to sjangre hvor notelesing er essensielt. Klassisk og jazz. Selv om du ikke kommer til å bevege deg innom disse sjangrene er notesystemet alikevel noe av det beste du kan lære deg. Ikke bare er notesystemet likt på de fleste instrumentene, men det gir mye større muligheter hva angår detaljer enn tabs. Etter hvert som du blir flinkere vil du kunne klare nye enkle stykker bare ved å lese notene på første forsøk. Men de vasnkligere stykkene vil du selvsagt måtte terpe på.

Notesystemet er veldig enkelt, og tar ikke lange tiden å lære seg. Det å lese rytme utifra noter kan være vanskelig i starten. Jeg synes det er vanskelig fortsatt. Det lønner seg dermed å ha stykkene/sangen i lydformat slik at du kan høre på de først.

Når man spiller piano er det et par ting å passe på hva angår rent kroppslige ting. Først og fremst må man sitte rak i ryggen. Ellers får man fort vondt. En god stilling gjør det også lettere å spille. Når du setter ved pianoet skal armene dine ideelt sett ha en vinkel på 90 grader. Har de ikke det sitter du enten for høyt eller lavt.

Håndleddene skal alltid være "myke" og avslappede. Da spiller man også bedre. Selve hånden skal være hulformet, omtrent som om du har en tennisball under. Ikke lag den for hul, men såpass mye at den ikke blir flat. Fingrene må også passes på. Ikke spill med flate/utstrakte finger. Da blir det vanskelig å spille og klangen låter deretter. Fingrene skal være relativt bøyde, og du skal spille med fingertuppene. Så kvitt deg med eventuelle lange negler. ; )

Om du skaffer deg et elektrisk piano med pedaler, eller kjøper en pedal som ekstrautstyr til et eventuelt keyboard er det en ting som er viktig. Høyrepedalen (klangpedalen) skal man være sparsom med. Alt for mange er svært generøse med denne pedalen, og da blir det de spiller utrolig grumsete. Det denne pedalen gjør på et ekte piano er at den løfter demperne som får strengene til å stoppe å vibrere. Når disse demperne løftes vibrerer strengene fritt, og lenge. Dermed varer tonene lengre, men som sagt, ikke lag grumsemusikk.

Når du øver inn stykker er det lurt å øve en hånd av gangen. Hvilken du begynner med er ikke å farlig. Når du kan en seksjon av en sang godt nok med en hånd, øver du med den andre. Når du kan begge godt hver for seg kan du begynne å samkjøre dem. Slik unngår du sluntrefeil. Fingersetning er veldig viktig! Står det ikke fingersetning på notene skriver du denne selv. Hver beredt til å skrive på notene. For å finne en god fingersetning er det bare å prøve seg frem.

Ble litt langt innlegg kanskje, men det overlever man vel. Hvis du har noen spørsmål må du bare fyre løs. Jeg er ingen ekspert på piano, men en del kan jeg. Besifring er jeg lite flink på, så det er det sikkert andre som kan hjelpe deg bedre med.

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Det var et langt og innholdsrikt innlegg! :) Antar det var litt til meg, så jeg sier tusen takk. :)

9596642[/snapback]

Bare hyggelig. En liten ting til mens jeg er igang. Såkalt toneanslag er viktig å passe på. Spesielt i stykker der du spiller en melodi (ikke bare akkorder). Her vil nemlig anslag ha mye å si for hvordan sangen høres ut. Som en grunnregel kan man jo si at man ikke skal slå tangentene ned, men trykke dem ned. Med andre ord. Hvor stor fart fingrene dine har før de treffer tangentene skal være irrelevant.

Du trykker med andre ord tangentene ned. Jo hardere du trykker jo høyere noter. Ikk bruk fart for å oppnå høyere noter. Da oppnår du kun skarpe noter. Det er selvfølgelig unntak til denne regelen. Stakatto som vi sier i klassisk musikk er nemlig skarpe sprettende noter. Flere sliter litt med for harde anslag som får det de spiller til å låte dårlig.

Når det gjelder å lære seg notesystemet og besiffring kan notebøker være til hjelp. Har egentlig tenkt litt på å lage en noteguide her på forumet, men spørs om jeg får tid til det med det aller første. Men det finnes flere gode billige bøker der ute. Finnes sikkert også guider på nettet om du søker litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...