Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål som kunne passe i pianotråden:  Hva vil  Initial Touch og Aftertouch si på en synth?

8721529[/snapback]

Aftertouch vil si at du kan assigne for eksempel effekter etter du har trykket ned tangentene. Altså etter at du har trykket ned tangentene, kan du øke presset på tangentene for å få fram effekter.

Lenke til kommentar

ok.. Jeg står mellom valget av MO8 og S90ES fra Yamaha. (er de gode synter forresten?) Og ser at MO8 har ikke aftertouch. Men MO8 er billigere og tror det ser ut til at det faller på den, siden jeg må ha penger til lydkort og mikrofon også.

Lenke til kommentar
ok..    Jeg står mellom valget av MO8 og S90ES fra Yamaha. (er de gode synter forresten?)      Og ser at MO8 har ikke aftertouch.  Men MO8 er billigere og tror det ser ut til at det faller på den, siden jeg må ha penger til lydkort og mikrofon også.

8721800[/snapback]

Det virket litt rart at MO8 ikke har aftertouch, det er ganske standard for synther i dag. Det er ikke veldig viktig med aftertouch, men det åpner jo litt for muligheter da.

Uten om det kan jeg jo si at begge synthene er gode. Jeg vet at begge har kvalitetslyder. Men skal du kjøpe en synth er du nødt til å prøve den før du kjøper. Det er veldig viktig. Selv om du leser produkt-anmeldelser og blir veldig overbevist bør du alltid prøve den. Det har noe å gjøre med spillefølelse.

EDIT: En mulighet er jo softsynther. Da har du en software på pc'en din som du kjører synthen igjennom. Da kan du kjøpe et skikkelig midi-keyboard som koster rundt 4000,- og alikevel få noen av de beste lydene på markedet.

Endret av Liquidgum
Lenke til kommentar

Hey! Pianotråd! :D

Har selv gått i lære siden 1995 og spilt i en del forskjellige bandsammenhenger gjennom årene.

Har alltid spilt klassisk, men begynte tidlig å tukle med popsjangrene, og spilte ganske mye rock en periode. Derfra var veien kort til funk, soul, fusion og til slutt jazz, som i dag er min store lidenskap.

La ut et klipp på youtube, tatt opp fra en konsert med musikk-klassen. Crap flygel, og jeg håper å ha vokst en del (musikalsk :p ) siden opptaket ble gjort i April 06. http://www.youtube.com/watch?v=C_2ifUMO73o

Anbefaler Finn Benestad sin bok "Musikklære" til alle som ønsker å ha et forhold til teori! Også vil jeg oppfordre flest mulig til å spille sammen med hverandre, uansett nivå!

Mitt piano-relaterte utstyr:

Clavia Nord Stage 88 (hoved-stagepiano)

Roland RD-700 (reserve/øve-stagepiano)

Alesis ION (virtuell analog subtraktiv synth, prøver å lære meg litt basic programmering)

Korg N5 (mitt første keyboard, bruker den fortsatt som kontroller og til sære korg-lyder. har jo tross alt aftertouch!)

Yamaha akustisk piano fra 80-tallet, da Yamaha fortsatt hadde gode upright-piano!

Endret av Kjetil J
Lenke til kommentar
Blir vel enklere for oss som kaller det "H" istedet for "B". Så du kan vel bytte det i innlegget ditt?

Ellers lurte jeg på en ting som jeg ikke fikk svar på tidligere. Hvordan kan jeg trene den ene fingeren (ringefingeren på venstre hånd) til å bli sterkere? Den er nesten til pynt. :(

8113595[/snapback]

Hvis du ennå ikke har fått treningstips for ringfinger:

Hold alle fingrene i bordet med høy hånd (kun fingertuppene skal berøre bordet), løft ringfinger mens de andre fingrene holdes fast mot bordplaten og tapp på bordet med ringfingeren. I begynnelsen vil du knapt nok klare å løfte ringfingeren, men ikke gi opp, etterhvert kommer den. Denne øvelsen kan du gjøre overalt, etterhvert vil du ikke være avhengig av et fast underlag.

Har spilt klassisk piano i mange år, dette er en utmerket øvelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Har spillt piano i rundt 3 år og synes jeg har kommet langt på den tiden jeg har spillt. Desverre kommer jeg ikke til å fortsette med dette til neste år fordi jeg begynner på vidergående, og da kommer jeg nok til å få en del mer å gjøre. Selfølgelig vil jeg fortsette å ta pianotimer når jeg er ferdig med skolen og er litt mer "installert". I disse (laaange) årene vil jeg selfølgelig prøve å holde ferdighetene ved like. Noen gode tips til dette slik at jeg ikke går lei? Vil selfølgelig prøve å spille regelmessig.

Siste pianotime er i morra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har spillt piano i rundt 3 år og synes jeg har kommet langt på den tiden jeg har spillt. Desverre kommer jeg ikke til å fortsette med dette til neste år fordi jeg begynner på vidergående, og da kommer jeg nok til å få en del mer å gjøre. Selfølgelig vil jeg fortsette å ta pianotimer når jeg er ferdig med skolen og er litt mer "installert". I disse (laaange) årene vil jeg selfølgelig prøve å holde ferdighetene ved like. Noen gode tips til dette slik at jeg ikke går lei? Vil selfølgelig prøve å spille regelmessig.

Siste pianotime er i morra.

8783397[/snapback]

De færreste får så mye mer å gjøre på videregående. Klarte du å kombinere piano med skole i de tre ungdomsskoleårene, skal du nok klare det de neste tre også. Jeg begynte med pianotimer samme året som jeg begynte på videregående, og det har aldri vært noe problem. Mitt tips er at du fortsetter (hvis foreldrene dine betaler, bør du jo utnytte det òg :innocent:).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Nå har det seg desverre slik at jeg var sikker på at jeg ikke skulle fortsette og dermed ikke meldte meg på et år til. Får kose meg med pianoet selv et år så ser jeg det ann da. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var innom en instrumentbutikk i dag. De hadde bare Yamaha MO6 og noen Korg pianoer, og må si meg VELDIG inponert over "strings-lydene" på Yamaha pianoet!! Men,,, Likte mye bedre Pianolyden på Korg'en. Kan det ha noe med at på MO6'en var det bare et halvdødt headset? Hadde egentlig bestemt meg for MO8, men ble veldig i tvil nå, siden god pianolyd er det viktigste for meg (ved siden av strings)

Lenke til kommentar
Nå har det seg desverre slik at jeg var sikker på at jeg ikke skulle fortsette og dermed ikke meldte meg på et år til. Får kose meg med pianoet selv et år så ser jeg det ann da. ;)

8874340[/snapback]

Du går til offentlig lærer, kulturskole that is? Isåfall er jo det greit hvis du har fått en god lærer. Men privatlærer kan emd fordel anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...