Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Holder på å komponere noe eget nå for tiden. Denne uken her får jeg desverre ikke så mye tid til å spille, men neste uke skal jeg prøve å få den ferdig :) legger noe ut om 2-3 uker

8025004[/snapback]

Kult. Noen spesiell sjanger?

8025466[/snapback]

 

 

Sjangeren er litt uklar, men blir vell noe pop/rock - aktig

Lenke til kommentar

Har spilt piano i 10 år nå. Spiller for det meste jazz og klassisk. Når det gjelder stykker/sanger som er uunnværlige å mestre for en pianist mener jeg at disse kan nevnes:

 

Prelude i C#moll av Rachmaninov

Sonate i G-dur av Mozart

Night in Tunisia - Gillespie

 

 

Når det gjelder pianister/komponister som bør sjekkes ut, kan vi nevne:

Rachmaninov, Mozart, Beethoven, Gillespie, KEITH JARRETT, Bill Evans, Oscar Peterson, Dave Grusin og Jordan Rudess!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Har spilt piano i 10 år nå. Spiller for det meste jazz og klassisk. Når det gjelder stykker/sanger som er uunnværlige å mestre for en pianist mener jeg at disse kan nevnes:

 

Prelude i C#moll av Rachmaninov

Sonate i G-dur av Mozart

Night in Tunisia - Gillespie

 

 

Når det gjelder pianister/komponister som bør sjekkes ut, kan vi nevne:

Rachmaninov, Mozart, Beethoven, Gillespie, KEITH JARRETT, Bill Evans, Oscar Peterson, Dave Grusin og Jordan Rudess!

8065386[/snapback]

Kan ingen av de nevnte sangene. Men så liker jeg klassisk musikk ekstremt dårlig.

Lenke til kommentar
Har spilt piano i 10 år nå. Spiller for det meste jazz og klassisk. Når det gjelder stykker/sanger som er uunnværlige å mestre for en pianist mener jeg at disse kan nevnes:

 

Prelude i C#moll av Rachmaninov

Sonate i G-dur av Mozart

Night in Tunisia - Gillespie

 

 

Når det gjelder pianister/komponister som bør sjekkes ut, kan vi nevne:

Rachmaninov, Mozart, Beethoven, Gillespie, KEITH JARRETT, Bill Evans, Oscar Peterson, Dave Grusin og Jordan Rudess!

8065386[/snapback]

Jeg mener nå at ingen av de stykkene er uunnværlige for en pianist. Man spiller det man har lyst til å spille. Vil forresten gjerne legge til Chopin og Liszt på lista di. :)

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Hvordan kan folk misslike klassisk?  :ohmy:

Det er jo "røttene"?

 

(Men for all del, ikke ta denne posten for seriøst ;) )

8087331[/snapback]

Selv om jeg er over gjennomsnittet interessert i film, så liker jeg sjeldent gamle klassiske filmer heller. Men hver sin smak. Selvfølgelig syes jeg det kan være greit å spille litt klassisk nå og da, men det er mye annet jeg heller vil spille.

Lenke til kommentar
Hvordan kan folk misslike klassisk?  :ohmy:

Det er jo "røttene"?

 

(Men for all del, ikke ta denne posten for seriøst ;) )

8087331[/snapback]

Egentlig tror jeg mange TROR de misliker det (som jeg gjorde før). Men når jeg fikk sett nærmere på komponistene og de forskjellige "typene" klassisk musikk ("klassisk" er bare en veeeldig generell benevnelse. Det er vanvittig store forskjeller mellom f.eks eldre klassisk musikk og nyere romantisk) ble jeg mer og mer interessert i det.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan keyboardet på Smoke on the water går i bakgrunnen eventuelt har noter?

8099846[/snapback]

 

Nedenfor har jeg skrevet hvordan jeg har spillt den (lenge siden). Dette er ikke slik det er i orginalen tror jeg, men det funker fett slik som dette. Jeg har skrevet det slik at hver bokstav står for en note. F eks: C med F under vil si at du skal trykke C og F samtidig. Det er mye tøffere å spille med 2 tagenter enn å slå vanlige akkorder i denne sangen. Overgangen "D D# E" kan bli fryktelig tøff hvis du skal spille denne med et band ^^

 

C D# F

F G# Bb

 

 

C D# F# F

F G# H Bb

 

C D# F D# C

F G# Bb G# F

 

D D# E

 

C D# F...

F G# Bb... Osv

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Blir vel enklere for oss som kaller det "H" istedet for "B". Så du kan vel bytte det i innlegget ditt?

 

Ellers lurte jeg på en ting som jeg ikke fikk svar på tidligere. Hvordan kan jeg trene den ene fingeren (ringefingeren på venstre hånd) til å bli sterkere? Den er nesten til pynt. :(

Lenke til kommentar
Ja, i det norske systemet. B er vel Hb om jeg ikke tar helt feil. Dette gjelder iallefall det systemet vi har her i landet. I andre land kalles H for B, og Hb som vi kjenner på norsk som B er Bb i andre land. Eller er jeg helt ute på viddene?

8118989[/snapback]

Ofte blir også Hb skrevet som Bb på norsk, iallefall når det gjelder akkorder. Det skal jo ikke være lett ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er helt sant. Men jeg mener å ha hørt at man i tyskland brukte C-D-E-F-G-A-H, men i Amerika feiltolket man liten H som en liten B. Og B passet også bedre inn enn en H, A-B-C-D-E-F-G.

8122577[/snapback]

 

Det kan godt hende det er mulig ;) høres i hvert fall logisk ut

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er helt sant. Men jeg mener å ha hørt at man i tyskland brukte C-D-E-F-G-A-H, men i Amerika feiltolket man liten H som en liten B. Og B passet også bedre inn enn en H, A-B-C-D-E-F-G.

8122577[/snapback]

 

Har hørt det samme jeg og, tror faktisk det stemmer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...