Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her

rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om en side med gratis noter? Eller evt. besifring og en side med akkordbeskrivelser. Jeg vet gehøret bør øves opp, men først må pianoferdighetene trenes tilbake igjen.

7693958[/snapback]

Chordie.com er en veldig fin side som inneholder akorder til nesten alle sanger du ønsker :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om en side med gratis noter? Eller evt. besifring og en side med akkordbeskrivelser. Jeg vet gehøret bør øves opp, men først må pianoferdighetene trenes tilbake igjen.

7693958[/snapback]

Chordie.com er en veldig fin side som inneholder akorder til nesten alle sanger du ønsker :)

7695712[/snapback]

Chordie hadde veldig lite egentlige "piano-tabs", men så lenge akkordene står der går det jo fint. Pianofiles var tungvint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

7693958[/snapback]

7695712[/snapback]

Chordie hadde veldig lite egentlige "piano-tabs", men så lenge akkordene står der går det jo fint. Pianofiles var tungvint.

7699159[/snapback]

Om du ikke gidder noen av delene, bruk MIDIsite til å finne musikkfiler og bruk deretter Overture, MidiNotate Musician/Composer eller Sibelius til å lage noter ut av dem :)

Lenke til kommentar

'Allo :)

Min første post in denne tråden, og jeg trenger litt hjelp,

Jeg har en stor interesse for å lære å spille piano, men dessverre har jeg ikke tilgang til et, og jeg ville ikke hatt plass uansett. Derfor har jeg tenkt til å kjøpe et keyboard (eller hva man enn kaller det :blush: ) som jeg kan koble direkte gjennom USB til f.eks en MacBook, slik at den kan registrere de tastene jeg trykker og gi lyd/lagre de som noter.

Problemet er at jeg har >NULL< peiling på dette her, og har derfor problemer med å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe, derfor håper jeg på å få forslag fra flere i denne tråden. Har et budsjett på 5000kr, men som sagt trenger jeg bare et helt vanlig keyboard slik at jeg kan koble det til en MacBook, derfor er ikke synth blablabla nødvendig i det hele tatt.

Thanks in advance ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for et el-piano og satt opp budsjettet 2000kr, da tror jeg du kan få et greit el-piano (7000kr) Det er mer likt å spille på som et vanlig piano og tar liten plass (litt mer enn et keyboard) Spør i en musikkbutikk i nærheten av deg selv hva de anbefaler... da kan du kanskje få noen tilbud også.. ellers får du som sagt mye for pengene av Yamaha

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Føler at jeg MÅ poste i denne, hovedsaklig siden jeg har spilt piano siden 8.klasse :)

Jeg spiller på et hvitt Yamaha flygel med gjennomsiktig topp... vi kjøpte det ikke, men fikk det etter at et hotell gikk konkurs :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Fikk et flygel?! Hvilken prisklasse er det i?

7748869[/snapback]

Vel, fikk og fikk. Pappa var direktør på hotellet, så det hadde sikkert litt å si.

Har i ettertid hørt at hvis vi skulle solgt det kunne vi få kanskje rundt 30k for det :wow:

Den eneste grunnen til å selge det er hvis kjelleren skal bli gjort om til gutterom, noe som fremdeles er usikkert.

Har også fått høre at hvis vi seller det, så skal vi kjøpe et piano som vi kan ha i stua.

Men allikevel, jeg har jo liksom blitt litt knytt til det etter disse årene. Jeg er jo den eneste i familien som kan spille ordentlig på det.

Lenke til kommentar
Føler at jeg MÅ poste i denne, hovedsaklig siden jeg har spilt piano siden 8.klasse :)

Jeg spiller på et hvitt Yamaha flygel med gjennomsiktig topp... vi kjøpte det ikke, men fikk det etter at et hotell gikk konkurs :)

7748757[/snapback]

Høres flott ut det, selv har jeg bare digital hjemme :( men har ubegrensa tilgang til øvingsrom med akkustisk piano heldigvis. Hva slags musikk liker du å spille da?

Har i det siste lært meg Liszts første legende med Frans av Assisi. Noen som har kjennskap til dette stykket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Høres flott ut det, selv har jeg bare digital hjemme  :(  men har ubegrensa tilgang til øvingsrom med akkustisk piano heldigvis. Hva slags musikk liker du å spille da?

Har i det siste lært meg Liszts første legende med Frans av Assisi. Noen som har kjennskap til dette stykket?

7753578[/snapback]

Vel, jeg har spilt det meste pianolæreren min har gitt meg opp gjennom årene, ( :p;) ) men jeg har vel fått en forkjærlighet for Bach :love:

Vanskelig å forklare, men det er liksom bare noe med dem som gjør at jeg syns at de skiller seg ut fra "mengden", både når det gjelder melodi og oppbygning.

Har desverre ingen kjennskap til stykket du snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kunne selv tenkt meg å lære meg litt jazz...

:blink: *blir ikke det vanskelig siden jazz er mest improvisasjon?*

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Kunne selv tenkt meg å lære meg litt jazz...

:blink: *blir ikke det vanskelig siden jazz er mest improvisasjon?*

7759103[/snapback]

Jo, men du kan jo lære deg sanger.... ettervært kan du jo også improvisere, men det er ikke nødvendig hvis du skjønner

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt meg digitalpiano (korg sp-250), og trenger ideer til låter å spille. har gått i gang med beethovens moonlight sonata, men kun første akt. Har vel øvd litt nå og da i omtrent to uker og begynner å nærme meg mål.

Noen som har tips til låter? Gjerne i litt samme gate som moonlight sonata, men helst pittelitt lettere. Kan være hva som helst, bare det er noe som er litt sånn passe kjent. Både fordi det er lettere og gøyere å spille noe en har et lite forhold til, og fordi det er lettere å få tak i noter til mer kjente stykker.

Takk takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...