Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kort Missbrukt i utlandet

Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Hei.

Faren min var i Tyrkia for ca 3 uker siden, og i dag da han sjekket nettbanken, så han at noen hadde tatt ut over 20 000 kr.

Ulike beløp ble tatt ut 5 ganger i løpet av en dag, og kom på tilsammen over 20 000 kr.

Han har kun brukt kortet 3 ganger i Tyrkia. 1 gang i minibank, 1 gang i en norsk-eid restaurat og 1 gang der han betalte til Star-Tour.

Han har kvitteringer på alle 3.

Har han noen rettigheter på sin side? Erstattning?

Dekker banken eller VISA noe ?

Han har selvsagt sperret kortet nå.

Håper på raske svar :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med at det er misbrukt ved hjelp av skimming metoden eller lignende? I så fall så er vel reglene til bankene her i Norge:

http://www.sparebankforeningen.no/index.gan?id=14275&subid=0&spblad=1

For den enkelte bankkunde som opplever å bli svindlet er det ikke det økonomiske tapet som er problemet, det tar banken seg av. Forutsetningen er at kunden naturligvis har opptrådt aktsomt. Ubehaget over å vite at hans eller hennes kort er blitt misbrukt kan imidlertid være tungt å bære, og ikke minst fører det med seg en del praktiske problemer som oppstår når kortet er misbrukt og tomt.

Lenke til kommentar
Det står ingenting spesifikt om det gjelder i utlandet og, men jeg vil tro at det gjør det. Skimming-kort ender jo som regel opp i bruk i andre land enn norge.

Be faren din om å ta seg en telefon til banken sin, så ordner det seg sikkert:)

7003268[/snapback]

Okei, takk for svar :) Han ringer både banken og VISA i morgen !

Lenke til kommentar

Etter min erfaring med VISA-saker som går ut på skimming og ellers når både kort og kode er brukt ved missbruket, så er det stor fare for at man ikke får noe tilbake. Jeg har dog opplevd at noen kunder får beløpene tilbakeført, men siden en VISA-sak som denne er en sak mellom kunden og VISA (banken er bare den som ofte sender inn saken for deg og etter dette går all korespondanse mellom VISA og deg selv), så har jeg ikke hatt mulighet til å finne ut hva de legger til grunn for avgjørelsen. Jeg ser for meg at det kommer mye ann på hva overvåkningsbildene fra minibanken viser. Har man skjult koden, eller har man bare tastet den inn slik at alle kunne ha sett den.

Lenke til kommentar
Etter min erfaring med VISA-saker som går ut på skimming og ellers når både kort og kode er brukt ved missbruket, så er det stor fare for at man ikke får noe tilbake. Jeg har dog opplevd at noen kunder får beløpene tilbakeført, men siden en VISA-sak som denne er en sak mellom kunden og VISA (banken er bare den som ofte sender inn saken for deg og etter dette går all korespondanse mellom VISA og deg selv), så har jeg ikke hatt mulighet til å finne ut hva de legger til grunn for avgjørelsen. Jeg ser for meg at det kommer mye ann på hva overvåkningsbildene fra minibanken viser. Har man skjult koden, eller har man bare tastet den inn slik at alle kunne ha sett den.

7005867[/snapback]

Slutt å kom med synsing. Før du uttaler deg om ting du synser om burde du ihvertfall kikke litt rundt på lovdata før du i det hele tatt kommer med en uttalelse. Også hjemmesidene til bankklagenemnda inneholder avgjørelser om misbruk av kort i forskjellige situasjoner.

Her er den aktuelle paragrafen i finansavtaleloven som vil gjelde i trådstarters tilfelle:

§ 35. Misbruk av betalingskort

(1) Kontohaveren svarer med inntil kr 800 for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskort når tilhørende personlig kode eller annen lignende sikkerhetsprosedyre er brukt.

(2) Kontohaveren svarer med inntil kr 8.000 for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskort dersom

a) kontohaveren eller noen betalingskortet er overlatt til, ved grov uaktsomhet har muliggjort misbruket, eller

b) misbruket er muliggjort fordi kontohaveren eller noen betalingskortet er overlatt til, har unnlatt å underrette institusjonen snarest mulig etter å ha fått kjennskap til at betalingskortet er kommet bort eller innen rimelig tid etter at dette burde vært oppdaget.

(3) Er misbruk av elektronisk betalingskort skjedd innenlands, kan ansvaret etter annet ledd ikke overskride de belastningsgrenser som gjelder for den eller de bruksmåter som er benyttet.

(4) Begrensningene i annet og tredje ledd gjelder ikke dersom kontohaveren eller noen kortet er overlatt til, forsettlig har muliggjort bruken av kortet. Begrensningene gjelder heller ikke for tap som er oppstått som følge av at kontohaveren eller noen kortet er overlatt til, har unnlatt å underrette institusjonen snarest mulig etter å ha fått kjennskap til irregulær bruk av kortet.

(5) § 34 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende for kontohaverens ansvar etter paragrafen her.

(6) Kongen kan i forskrift bestemme at reglene i paragrafen her skal gjelde helt eller delvis for andre typer betalingsinstrumenter.

Det er dessuten kalrt a tdet er banken faren til trådstarter skal forholde seg til, og ikke VISA. Dette vil følge av kontoavtalen blant annet.

Lenke til kommentar

Faren min ringte i dag, og ble bedt om å skrive et brev til banken, som banken skulle videresende til VISA.

(1) Kontohaveren svarer med inntil kr 800 for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskort når tilhørende personlig kode eller annen lignende sikkerhetsprosedyre er brukt.

Vi dette si at faren min betaler en egenandel på inntil 800 kr, så betaler noen andre resten?

Lenke til kommentar

Dette avhenger, som for så vidt står i KVTLs sitat, om det er utøvd grov uaktsomhet. Oppbevaring av kode sammen med kort, selv kamuflert (mener det er hva bankklagenemnda har lagt seg på angående praksis, men skal ta en liten reservasjon), er et klassisk eksempel på dette.

Er det ikke utøvd grov uaktsomhet er det egendelen på 800,- som må betales.

Lenke til kommentar

Mitt Visa kort ble misbrukt i London for noen år siden. 10 000 var tatt ut av konto en mandag. Problemet var bare at jeg ikke var i London. Hadde heller aldri brukt kortet i London. Jeg startet prossessen samme dag. Sendte et standard brev (som jeg fikk fra Visa Norge) til Visa Norge. Allerede onsdagen var pengene i retur på konto. Jeg måtte ikke betale egenandel. Hvor ble kortet kopiert? Tja, si det. Jeg reiste mye på den tiden. Trolig ble kortet kopiert enten i Hong Kong eller Jakarta 5-6 måneder før misbruket.

Dritten er at du må bytte bank konto/lønnskonto hvis det er visa kontoen din. Nå får jeg lønna inn på en konto og overfører penger til Visa konto. På den måten garderer jeg meg mot tap av penger. Kjipt å bli blakk hvis du ikke har kreditt kort. Dette selv om du får penger tilbake i ettertid. I utlandet og på internett bruker jeg kun kreditt kort og ikke debit kort. Mye sikrere.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å bruke kredittkort i utlandet og ved mer 'dubious' transaksjoner på nett. For det første har man litt 'flere' rettigheter jf. kredittkjøpsloven §8 (om jeg husker ett), men minst like viktig er det at eventuelt misbruk ikke er av penger som står inne på din konto. Bedre at bankens penger er misbrukt enn dine, selv om du får det dekket etter hvert.

To kort er naturligvis også en stor fordel.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har vært usedvanlig klønete (f.eks mistet kort og kode) skal det godt gjøres å ikke få igjen pengene. Her er bankene stort sett ekspeditte og greie å ha med å gjøre. Stort sett er det bare å gå i banken ditt å fylle ut ett skjema du får der. Det er ingen krav til at du politianmelder, men dette anbefales sterkt. Dette gjelder ihvertfall dersom det er missbruk i Norge. Uansett så anmelder VISA dersom beløpet er stort nok.

butare: Det er overhode ingen grunn til å bytte konto dersom kortet blir missbrukt. Dette er en vanlig problemstilling. Sørg for å sperre kortet, så er dette ubrukelig for tyven. Dette er en vanlig misoppfatning, men er kun i helt spesielle tilfeller det er behov for å bytte konto.

Uansett bør man ikke ha for mye penger brukskontoen, men heller overføre etter behov. Og som nevnt ovenfor er ett kredittkort en god sikkerhet å ha. Å få tilbake pengene man har blitt svindlet for kan nemlig ta opp til 2 uker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kortet mitt ble misbrukt i sommer. Mistenker at det ble kopiert i en minibank i Bardufoss, av alle steder. Bruker sjeldent dette kortet, og det var det eneste stedet det var brukt på flere måneder.

Uansett, noen uker senere får jeg en telefon fra banken, om at de har oppdaget noen som har misbrukt kortet mitt, i Spania. Dette skjedde kun noen få timer etter at kortet var brukt, og de kunne tydeligvis se at det var en kopi av kortet som ble brukt. Kortet ble selvfølgelig automatisk sperret, og dagen etter fikk jeg et skjema i posten jeg måtte fylle ut. Et par dager etter var pengene inne på konto igjen, uten noe mer spørsmål. Gikk veldig smertefritt.

En annen ting som jeg synes var litt ekkelt med denne episoden, var at samme dag som kortet ble misbrukt, ble jeg oppringt av en dama som på gebrokkent engelsk spurte etter meg. Paranoiaen slo selvfølgelig inn med en gang, og jeg nektet at hun hadde kommet til rett person. Lurer på om det hadde noe med kortet å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...