Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er tp-kabelen i? et .bat-fil spørsmål

Anbefalte innlegg

heisann.. jeg frakter maskina mi med meg på jobb ganske ofte, da er det som oftest ikke tp-kabel i når jeg starter maskina.. men når den står hjemme så er den i. jeg har da adsl og jeg har da oppkoblingen liggende i oppstartsmappa. er det noen måte jeg kan lage en slags bat-fil som sjekker om nettverkskabelen er plugget i? og hvis den er det så kobler den på internett når maskina starter opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

visst du har Win2k eller Xp så er det jo eit ikon nede med klokken som viser du TP-kabelen er i eller ikje, og ka for ein hastighet du har 10/100mbit...

bare gå inn på instillingen for oppkoblingen på kontrollpanel og hak av en plass der så kommer den opp :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-03 17:28, skrev Fake:

Å HERREGUD!!! ja jeg vet det.. les hele posten min da!!! skal det være så inni granskauens vanskelig??? er det noen her som skjønner hva jeg mener i det hele tatt?

Jeg kjenner dessverre ikke en løsning for ditt problem/din situasjon, prøvde å finne noe, men fant dessverre ikke noe.

Og når du blir så lett frustret og kaster ifra deg utropstegn som om du var en millionær som bærer på pengene sine, men har håndsleddsspasmer slik at sedlene fyker omkring, så blir ikke saken bedre av det!

Lenke til kommentar

Rolig, rolig. Hvis folk tror de får kjeft hvis de gir et svar du ikke liker, så holder de seg borte.

Løsningsforslag:

1. Du har to brukere, en for hjem og en for jobb. Siden alle brukere har hver sin oppstartsmappe, så vil ikke oppkoblingen startes for jobbrukeren.

2. Sjekk om produsenten av nettverkskortet ditt har et testprogram som kan gi ut errorlevel på kommandolinjen. Denne errorlevel kan brukes i en bat-fil.

3. Hvis du har nettverk hjemme, så har du kanskje en router med en IP-adresse. Lag en bat-fil der du pinger denne ip-adressen. Hvis du får positiv ping, gå videre til oppkobling, ellers avslutt.

4. Lag to hardware profiler. Den ene med nettverkskort, den andre der nettverkskortet er disablet. Lag en bat-fil der du tester om nettverkskortet eksisterer med ipconfig.

Lenke til kommentar

Her er et forslag til et batch script du kan bruke. Funker fint hos meg, har engelsk WinXP. Har du norsk må du bytte ut "disconnected".

Bruker "start" kommandoen for å starte det programmet du vil skal starte hvis du har kabelen koblet til for at batch filen skal avslutte så fort den har startet programmet...

Code:

@echo off
ipconfig | find "disconnected" >nul
if errorlevel 1 (
start C:Windowssystem32notepad.exe
) else (
echo Kabelen er ikke tilkoblet...
)

[ Denne Melding var redigert av: Rep på 2002-11-04 01:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...