dobbelmann Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Rattlebattle: installerer faktisk kubuntu 6.06 akkurat nuh, da harddisken tok kvelden før i dag. Kunne selvfølgelig installert tidligere, men det ble altså ikke før nå. Er enig i at det store skrittet i Vista ikke er utseendet og "bloatet", men sikkerheten. Var da fælt så folk skulle hakke på mine meninger ellers. Inostdal, er enig i at det kan bli krasj dersom en vil ha både stabilitet og det aller nyeste, men nå får du gi deg. At jeg vil ha det nyeste har da fint lite med en ødelagt tankegang å gjøre, skjerp deg. Hvis det er din oppfatning at jeg lever i en eventyrverden hvis jeg får programmene jeg ønsker NÅR jeg ønsker dem, så vil jeg ikke vite hvor du kommer fra. Jeg bryr meg ganske enkelt ikke om at du vil ha mine meninger om hvordan ting burde vært gjort, det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om hvordan ting ER og oppfattes i dag. Jeg tar i det hele tatt posten din ganske lite seriøst. Det eineste jeg kan være enig i er at hvis det jobbes med en sammensmelting slik at ting fungerer mellom distribusjoner så er det et kjempeskritt i riktig retning. Jeg har ikke prøvd edgy, men det kommer. Langbein, enig i det du sier der. Bortsett fra at MIN mening om Firefox er at 1.5 ER gammelt når det foreligger en nyere versjon, med funksjoner som jeg bruker. Endret 7. oktober 2006 av dobbelmann Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Langbein, enig i det du sier der. Bortsett fra at MIN mening om Firefox er at 1.5 ER gammelt når det foreligger en nyere versjon, med funksjoner som jeg bruker. 7018138[/snapback] Poenget er at Firefox 2.0 ikke er ferdig utviklet ennå - RC 2 ble akkurat sluppet, og jeg installerte den nå nettopp. Du kan da ikke mene at betaversjoner og release-candidates skal installeres automatisk og dermed erstatte forrige stabile versjon? De fleste databrukere ønsker å ha et stabilt og trygt system, og det mindretallet som heller vil kjøre de nyeste uferdige programmene kan heller installere disse på egenhånd - det er min mening. Det er ikke akkurat vanskelig å laste ned Firefox 2 RC2 fra mozilla.org og installere manuelt, og man trenger selvsagt heller ikke være root for å installere - og denne prosessen bør være velkjent for enhver windowsbruker. Pakkesystemet man finner i praktisk talt alle linux-distroer er likevel overlegent fordi det sørger for (sikkerhets)oppdateringer til hele systemet - i motsetning til hva man finner i windows. Så får det ikke være så farlig om man må installere noen få programmer manuelt på toppen, om man trenger nyere versjoner. Policyen til del fleste distroer er å bare oppdatere programmer med bugfixer, IKKE oppgradere til nye versjoner (f.eks. 1.5 -> 2.0). Dette er for å være sikker på det ikke skal oppstå kompatibilitetsproblemer med den nye versjonen. Det er såklart ikke alle som liker dette, men det fins løsninger der også. Ikke bare den manuelle metoden jeg bestrev over, men man kan også satse på en distro som praktiserer rolling release. Eller benytte alternative repositories med nyere pakker. Til og med trauste Debian Sarge har jo et repository som heter Backports, med masse nye pakker Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Langbein, er 100% enig i alt det der. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Så hvordan er overgangen etter at du har prøvd linux litt? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hehe, dobbelmann har fått harde skyts mot seg her. Uansett, jeg måtte reagere spesielt på antydninger om at det var et problem å ikke finne det du skulle ha i pakkehåndteringssystemet. Ja og nei. Man må sette seg litt inn i det, og vite hvordan man legger til ekstra kilder å laste ned fra. Derimot skal jeg være enig i at Ubuntu, som skal være en lett distro, kunne ha løst det på en litt mer elegant måte. Det ideelle hadde vært om brukeren søkte på noe, pakkehåndteringssystemet fant ut at den var fra en kilde som ikke var aktivert og brukeren ble da spurt om h*n ville aktivere det, med de "risikoene" det medførte. Mange vil sikkert skyte meg for det her inne, men jeg synes også man burde hatt multiverse lettere tilgjengelig (som gir deg tilgang til properitær programvare). Fint og bra at man oppmuntrer til å bruke fri programvare, men det er mye man går glipp av på weben uten f.eks. flash og java. Pakkehåndteringssystemet har jo også sine ulemper, selvsagt. Og Dobbelmann har rett i at hvis man er av typen som må ha det siste hele tiden, kan det ha sine begrensninger. Man må kanskje vente noen måneder hvis man vil ha det, i hvert fall fra pakkhåndteringgsystemet. Fordelen derimot, kan jeg kanskje vise med et eksempel med Windows Vista jeg prøvde i går. Vista tar 8,5 GB plass med programmene jeg installerte (Firefox, OpenOffice, Thunderbird, Mediamonkey), mens Ubuntu tar 2,5 GB. Kanskje ikke plassen OSet tar er det som teller mest i 2006 med 300 GB harddisker, men jeg innbiller meg at et system hvor alle har hver sin kopi av lib-filer, blir et veldig uryddig og ustabilt system over tid. Du sier at registeret ikke er et problem? Tja, jeg merket en økning av ytelsen etter at jeg kjørte en reg-clean etter at det hadde gått en stund på Windows-partisjonen min. Lenke til kommentar
glad Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 den nye verjonen av ms office er en gidigen flopp, du må sette deg inn i office på nytt, alt er forandret. nei folkens bruk OpenOffice. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) den nye verjonen av ms office er en gidigen flopp, du må sette deg inn i office på nytt, alt er forandret. nei folkens bruk OpenOffice. 7020980[/snapback] Har blitt forelska i Abiword Synes det er bedre en Open Office's Word Processor. Endret 7. oktober 2006 av Canute Lenke til kommentar
glad Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 kan abiword lagre dokumenter i .doc format, det er en fordel viss man går på skole? Lenke til kommentar
Canute Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 kan abiword lagre dokumenter i .doc format, det er en fordel viss man går på skole? 7021016[/snapback] Jepp, kan det ja. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 kan abiword lagre dokumenter i .doc format, det er en fordel viss man går på skole? 7021016[/snapback] Lever i ODT på trass :-) Forsåvidt så har Kark på UiB fått støtte for odt :-) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 ODT og eksport til PDF fungerer bra de fleste steder Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 kan abiword lagre dokumenter i .doc format, det er en fordel viss man går på skole? 7021016[/snapback] Lever i ODT på trass :-) Forsåvidt så har Kark på UiB fått støtte for odt :-) 7021405[/snapback] Kark, hva er det? Forøvrig, skolen min har gått over til openoffice, og tester tynnklinter - og kommunen min driver og ruller ut en løsning basert på åpne standarder, som skal støtte linux og windows-arbeidsstasjoner. It-ministereren eller hva hun nå er var vist på befaring og sa at "åpne standarder er helt klart framtiden" Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nå har jeg ikke peiling på hva jeg driver med i det programmet, men jeg startet vel et eller annet nytt prosjekt her: 7009125[/snapback] Legg merke til at det står unsuccessfull nederst til venstre. Og vis du vil ha enkelte windows programmer i linux er det ikke værre enn at du bruker en emulator, wine funker fint til dette.Funker ikke med det ene programmet jeg faktisk vil ha. Sykt om ikke emacs funka Så sykt at jeg ikke tror det faktisk...Vel, deg om det. Det funka ikke. Det er riktignok en god stund siden, men det fungerte faktisk ikke, Synaptic fant ikke alle "dependencies". For øvrig synes jeg ikke Firefox 1.5 er gammelt. Det er jo den siste stabile versjonen! Det skal sies at pakkesystemet i Ubuntu er rimelig bra, men det å si at man finner alt man trenger der er (nesten) bare tull. Likevel er det bra at man finner en god del av det man trenger der. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nå så jeg etter pakker den manglet og fant de ganske lett i Synaptic, eneste var at jeg hadde flere versjoner av automake å velge i. Jeg prøvde ikke å installere dem, men regner med at det hadde gått fint. Uansett, så er vel ikke Ajunta noe de fleste vanlige PC-brukere bruker, og det er jo tross alt disse Synaptic hovedsaklig er lagd for. Jeg står fast ved at så godt som alle "normale" PC-brukere får det de trenger av Linuxprogramvare ved å aktivere de ekstra repositoriene som er der og i tillegg legger til multiverse. Så kan man kanskje overleve med at utviklere får det litt tøffere, selv om jeg ikke hadde så store vanskelighetene med java og Eclipse/Netbeans/JDK. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Når det gjelder sikkerhetsoppdateringer, eller vanlige oppdateringer er det ikke sikkert pakkebehandleren følger godt nok med. Jeg har selv måtte oppgradere til nyere versjon manuelt fordi den ikke ennå var tilgjengelig i pakkebehandleren. For kontorapplikasjon er OpenOffice et veldig godt alternativ, selv om den utseendemessig ser ut som MS Office 97. Et eneste minus med OpenOffice er at den norske stavekontrollen er helt ubrukelig. Den insisterer hele tiden på å dele opp ordene mine(orddeling er et fyfy i norsk språk). En annen ting er at lagring til PDF ikke fungerer like godt som OpenOffice for Windows(PDF filen blir mye større). Det kan være enkelte ting med Linux som ikke er helt par med plug-and-play som i Windows. Jeg har prøvd selv å sette opp webkamera og digitalkamera, samt en smartkortleser. Alle ble funnet riktig av Linux, sistnevnte eller ganske mye knot, men ingen virket likevell. Ekstern harddisk har jeg hatt god erfaring med, som i Windows oppdager Linux mine USB disker og monterer dem opp automatisk. Dette er et stort pluss(Selv om den ikke vises i USB listen, men i SCSI listen). Jeg var også såpass uheldig at jeg hadde en laserskriver fra OKI og laserskriverene var de eneste skriverne fra OKI som ikke var støttet i Linux(Men jeg fikk den til å virke med en annen driver som ikke OKI hadde laget). Utviklingsverktøy er enkle å installere. JBuilder og NetBeans har enkle grafiske installasjonsprogrammer som i Windows og det har også Java(I alle fall J2EE), mens Eclipse er bare å pakke ut så virker det som et ferdiginstallert program. Det er faktisk noen få applikasjoner som jeg savner fra Windows, men ellers så kan jeg stort sett gjøre akkurat det samme i Linux. Endret 7. oktober 2006 av DJViking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå