Gissan Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Vurderer å gå over til Linux fra Windows. Noen argumenter for og imot? Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 tror dette er et veldig godt dekket tema på denne siden , ta en nøyere titt på trådene nedover .. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Vurderer å gå over til Linux fra Windows. Noen argumenter for og imot? 7001915[/snapback] vel, hvilke har du selv da? jeg byttet full-time (desktop, laptop & server) i 2001 etter en tid med testing (alt nytt tar litt tid i starten) og har aldri sett meg tilbake :} når man er nysgjerrig er det ofte greit å prøve ting selv: http://no.releases.ubuntu.com/dapper/ (du trenger ikke installere OS'et på harddisken for å teste det, men ha i bakhodet at det vil gå myemye tregere når det kjører via CD) Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Tjah. Selv om det kanskje er besvart 1 til 100 ganger før, her kommer mine erfaringer. Gikk over til linux siden maskina mi tok kvelden, og jeg fikk en ny rimelig. Tenkte det da var på tide å bytte til linux. Linux er i bunn og grunn stabilt, og det er det ingen som klager på. Da synes jeg vi skal holde oss for gode til å klage på windows, for windows er også dønn stabilt, det er programmene som gjør det ustabilt. Her er linux ikke på noen som helst måte bedre, og oppfattes i mine øyne helt likt. Hva du oppfatter som "linux-erfaring" er hele pakka, ikke bare kjernen. Openoffice er latterlig, og er ubrukelig. Kanskje noen takler å miste et brev, men som tidligere student kan man ikke bruke noe som er ubrukelig. Arbeidet er for viktig. Andre programmer oppfører seg mer eller mindre lik windows, de lukker seg av og til, låser seg, eller starter ikke. De fleste linuxprogrammer har veldig lette gui, FOR lette synes jeg. Det er kanskje meningen man skal bruke konsoll, men det er for vanskelig igjen når oppgavene blir kompliserte. Igjen, mine meninger. Installasjon i linux er kjempelett. Not. Man går inn i pakkebehandleren og laster ned. Dette krever for det første at pakkebehandleren HAR det du vil hente. Det andre er at det krever internett. HAR pakkebehandleren programmet så er alt greit, og alt installeres flott. Eineste haken er at pakkebehandleren ofte er utdatert deluxe, jeg får for eksempel ikke installert noen fornuftig Firefox via min pakkebehandler. Har du ikke pakkebehandler er du litt ute å kjøre. Da må du enten hente installasjonsfil (som mange hevder man slipper i linux, og som for mange er et stort irritasjonsmoment ) som hører til distroen, eller du må hente kilden. Lykke til med begge to, siden det både er vanskelig å finne brukendes programmer, og å installere dem. I windows henter man kjente programmer, som alle finner hvis de vil, og trykker install. Opp mot windows XP er linux omtrent likt, men opp mot Vista har det ingenting å stille opp mot. Jeg bytter tvert når jeg får maskin, men vil alltid ha denne med linux på Bevares, det er moro å prøve. Anbefaler å prøve en live-versjon eller to. Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Det du bør vite før du går over til Linux er at det kan være litt vanskelig i starten. Du kan være heldig at alt fungerer rett etter installasjonen, men ofte så støter man vel på et problem eller to, som kan være litt vanskelig når man ikke er så kjent med Linux. Men for aldel er det ikke noe problem med å få hjelp heller. Så hvis skal du gå for det, bør du ha litt motivasjon til å lære deg nye ting, og ikke gi opp fordi du synes det er vanskelig å f. eks installere programmer i starten. Dette vil gå utmerket etterhvert hvis du er litt tolmodig og villig til å lære. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 OpenOffice brukte jeg til å skrive bachelor-oppgaven min, så nyttig er den nok for noen. Installasjon i linux er kjempelett. Not. Man går inn i pakkebehandleren og laster ned. Dette krever for det første at pakkebehandleren HAR det du vil hente. Det andre er at det krever internett. HAR pakkebehandleren programmet så er alt greit, og alt installeres flott. Eineste haken er at pakkebehandleren ofte er utdatert deluxe, jeg får for eksempel ikke installert noen fornuftig Firefox via min pakkebehandler. 7007671[/snapback] Det er jo ikke vanskeligere enn at man legger til. Det meste kan legges til ved å gå til settings - repositories i Synaptic og sette en hake for flere channels. Legger du i tillegg til multiverse har du omtrent alt på denne jord av Linux-programvare. Så lenge distroen oppdateres hvert halvår, blir aldri programvaren mer enn et halvt år gammelt hvis du gidder. Hvis du insisterer på å kjøre Windows 2000, så får du ikke noe nyere enn IE6 de neste årene. Man må heller ikke ha Internett, så vidt jeg vet. Man kan faktisk kun bruke CD-rom som kilde til å laste ned, hvis du vil. Har du ikke pakkebehandler er du litt ute å kjøre. Da må du enten hente installasjonsfil (som mange hevder man slipper i linux, og som for mange er et stort irritasjonsmoment ) som hører til distroen, eller du må hente kilden. Lykke til med begge to, siden det både er vanskelig å finne brukendes programmer, og å installere dem. 7007671[/snapback] Man slipper det i Linux, ja. Ellers er vel ikke det å laste ned en .deb-pakke og dobbeltklikke dem, noe verre enn en .exe-fil. Kompilere fra kildekode i Ubuntu er historie. I windows henter man kjente programmer, som alle finner hvis de vil, og trykker install. 7007671[/snapback] Trenger man Internett for det? Opp mot windows XP er linux omtrent likt, men opp mot Vista har det ingenting å stille opp mot. 7007671[/snapback] Hva kan den ikke stille opp mot? Ikke så bra reg-cleanere til Linux? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 > Kompilere fra kildekode i Ubuntu er historie. Hva hvis jeg vil ha Emacs? Eller kanskje et annet IDE enn Anjuta? (Når du installerer Anjuta fra Synaptic (det "fantastiske" pakkeprogrammet) trenger du for øvrig å installere en hel del andre pakker manuelt etterpå for å få det til å virke. Hvilke disse er kan du bare gjette på (Anjuta gir deg navnene på disse, pakkene finnes i pakkeprogrammet, men ikke med navnet du Anjuta gir deg (!)).) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 > Kompilere fra kildekode i Ubuntu er historie.Hva hvis jeg vil ha Emacs? Eller kanskje et annet IDE enn Anjuta? (Når du installerer Anjuta fra Synaptic (det "fantastiske" pakkeprogrammet) trenger du for øvrig å installere en hel del andre pakker manuelt etterpå for å få det til å virke. Hvilke disse er kan du bare gjette på (Anjuta gir deg navnene på disse, pakkene finnes i pakkeprogrammet, men ikke med navnet du Anjuta gir deg (!)).) 7008003[/snapback] Nå vet jeg ærlig talt ikke så mye om disse programmene, men dette er resultatet etter installering av anjuta og emacs: Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 At programmer er 6 måneder gamle før de havner i pakkehåndtereren synes jeg er uholdbart. Greit at man ikke kan forvente å finne betaprogrammer i håndtereren, slik som feks Firefox2 beta, men hvis håndtereren er så bra så BURDE det ligge der. Å finne .deb filer er ikke så enkelt som du skal ha det til. Greit nok at man i windows er avhengige av enten installfil eller ei mappe med programmet i, men man finner det alltid. Linux kommer med suse-filer, mandriva-filer, ubuntu-filer, source, gud-veit-hva. Når man først skal gjøre noe er det en fordel at brukeren kan forvente å gjøre det samme hver gang. Deb-filer er greit, når de finnes. At man trenger internett for exe-filer er en sannhet med modifikasjoner. Jeg trenger kanskje internett for den spesifikke fila, men når jeg først har den så kan jeg bruke den. Om det er Winxp, 98, 2000 så funker de, såfremt det ikke er spill eller VELDIG sære programmer. Ser ikke for meg at jeg kan ta ubuntu-fila mi til en kompis som har f.ex mandriva, og så funker alt som bare det. Tipper dependencies slår ihjel den praksisen. Nå har jeg aldri prøvd det, men tviler. Hvis man fortsatt går rundt og tenker Windows=regcleanere, så har man misforstått mer enn de fleste. Registeret er ikke noe problem. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ang. pakkebehandlere så har du et poeng, selv om det skjelden er slik som du beskriver det der. Du snakker om de sære tilfellene - i allefall etter min erfaring. Men når det gjelder OpenOffice, så er jeg totalt uenig. I allefall til det jeg bruker det til (skriving av diverse rapporter hovedsaklig), så kan MS office gå hjem og legge seg. I allefall blir ting seende mye mer proft ut i dag enn når jeg brukte ms office, og det samme gjelder når jeg sammenlikner med folk som bruker ms office. Det jeg skriver ser bra ut, det de skriver ser ut som noe som kua har spist og fordøyd. (med mindre personen er profesjonell sektretær eller noe...). Grunn nr. 1 vil jeg påstå er en stilbehandler som gjør jobben sin, nr.2 en equation-editor som faktisk lar deg redigere equations, nr.3 er at det faktisk er mulig å få et bilde/illustrasjon til å være akkurat der du vil, og ingen andre steder. På en annen side så holder jeg på å lære meg LaTeX, så regner med at en del kommer til å bli skrevet der framover, annet kommer til å bli skrevet i OO. Hvert til sitt bruk. MS-office er ærlig talt ikke mer enn et stort, gapende irritasjonsmoment de gangene jeg har måttet bruke det. Samme gjelder MS windows. Ta sist jeg skulle bruke det, for ikke så mange dager siden. Hva jeg skulle? Printe ut et bilde på en fargelaser + en oblig i s/v. Knøttliten termstue på astrofysikk, så det er hele 4 maskiner der - 1 linux, 1 windows, og to tru-64. Linux var opptatt, og Tru-64-maskinen nekta å finne hjemmemappa mi (pluss at det var en slags tynnklienter, så jeg hadde neppe fått brukt minnepinnen jeg hadde med obligen på), så det ble windows. Logget inn, trykk "ja sikkert" ang. ett eller annet program som jeg aldri hadde hørt om før, men som gjerne ville passe på meg (vistnok kontra windows sin innebygde funksjon, som den påsto var skikkelig dårlig - jeg ante ikke hva den pratet om en gang), fant fram bildet. Installerte printerene (dette måtte vist alle gjøre hver gang, kontra linux hvor man bare sier hvilken printer man skal ha på kommandolinja), og fikk ut bildene. Flott flott. Lukker alle programmer, logger av. Får en eller annen melding om "kunne ikke lukke internet explorer". Hmm. Det lukket jeg da i stad? Prøver en gang til. En drøss av feilmeldinger "kan ikke lukke ditt.dll" "kan ikke kople fra datt.dll". Merkelig. Venter litt. Prøver en gang til. Hmm... Ingen av knappene på skrivebordet eller tastaturet virker. Venter litt, lurer på om jeg bare skal trykke "reset", eller kansje lurt å spørre it-ansvarlig før jeg går til et så drastisk skritt? Men slipp taket i brukeren min, jeg har forelesning om 5 minutter for f.!! Så, etter å ha vært "død" i 2-3 minutter, spiller den en liten melodi og logger meg av. Jeg rister på hodet, aner ikke hva som har skjedd, men så vidt jeg kan se, er jeg avlogget. Eller kansje spratt skrivebordet mitt opp igjen fem minutter etter at jeg hadde gått? Hvem vet? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) At programmer er 6 måneder gamle før de havner i pakkehåndtereren synes jeg er uholdbart. 7008118[/snapback] Det jeg tenkte på er at f. eks. Ubuntu kommer ut hvert halvår. Følger du oppdateringene til Ubuntu, blir pakkeversjonen maks et halvt år gamle. For noen kan det være et problem at man må oppdatere hele OSet for å få en ny versjon, men for de fleste er ikke det et veldig stort problem. Langt i fra de aller fleste er "må-ha-siste-versjon"-folk. Senest gjorde jeg en en Windows-bruker oppmerksom på at Firefox 1.0.8 og OpenOffice 2 RC1 var på tide å oppdatere. Gjennom Ubuntu hadde i hvert fall disse blitt oppdatert med siste sikkerhetsoppdateringer automatisk. Endret 5. oktober 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) > Kompilere fra kildekode i Ubuntu er historie.Hva hvis jeg vil ha Emacs? Eller kanskje et annet IDE enn Anjuta? (Når du installerer Anjuta fra Synaptic (det "fantastiske" pakkeprogrammet) trenger du for øvrig å installere en hel del andre pakker manuelt etterpå for å få det til å virke. Hvilke disse er kan du bare gjette på (Anjuta gir deg navnene på disse, pakkene finnes i pakkeprogrammet, men ikke med navnet du Anjuta gir deg (!)).) 7008003[/snapback] Nå vet jeg ærlig talt ikke så mye om disse programmene, men dette er resultatet etter installering av anjuta og emacs: 7008045[/snapback] Da har de fiksa emacs. Prøv å lag et nytt prosjekt i anjuta. nr.2 en equation-editor som faktisk lar deg redigere equationsHmm, sist jeg prøvde equations-editoren i OpenOffice 2 var det ikke mulig å få til et er lik-tegn. Det kom ut som bindestrek. Kult ikke sant? Endret 5. oktober 2006 av tsg1zzn Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg tror ikke de har fikset noe som helst. Har du aktivert de ekstra pakkebrønnene? Nå har jeg ikke peiling på hva jeg driver med i det programmet, men jeg startet vel et eller annet nytt prosjekt her: Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Kan vel si meg enig i at det ikke bare er ms windows som det er feil med, men hva pokker skal man tro når os'et krasjer til stadighet, ingenting vil virke og jeg får et drøss med virus. Etter at jeg byttet til linux har jeg ikke hatt noen virus, det meste av programvare har vært av det nye (stabile) og vis jeg vil ha det aller nyeste er det ikke værre enn at6 jeg søker etter navnet på programmet, versionen .deb på google. Har aldrig opplevd at jeg må kompilere noen programmer. Jeg ser heller ikke helt hva som er så spesielt med ms windows, vis jeg skal på internett må jeg bruke en nettleser som ikke er oppdatert på 4 år (vis jeg ikke husker feil) snakker om oppdatert programmvare. Og siste jeg sjekket måtte jeg på nettet for og finne de programmene jeg ville ha, med mindre jeg hadde disse på cd. (er vel det samme med linux?) Og vis du vil ha enkelte windows programmer i linux er det ikke værre enn at du bruker en emulator, wine funker fint til dette. Da er det så enkelt som og laste ned exe fila du vil instalere, gå til denne mappen i terminalen, og skrive wine navnet_på_filen.exe da skal programmet bli instalert. BTW: Det er ikke alltid man finner de windows programmene man vil ha heller, vis jeg vil instalere et brenneprogramm, helst gratis, må jeg søke etter noe slikt på fks google, antaglivis finner jeg et drøss med forskjellige brenneprogrammer, og det blir til at jeg må laste ned et par for og se om de er noe tess, vis jeg vt er på utkikk etter et spesielt program, kan det hende utviklerene har fjernet dette fra sine sider, da blir det til at jeg må lete på nettet igjenn, etter den fila som jeg trenger. Klarer ikke helt og se at dette blir noe lettere i windows Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 > Kompilere fra kildekode i Ubuntu er historie.Hva hvis jeg vil ha Emacs? Eller kanskje et annet IDE enn Anjuta? (Når du installerer Anjuta fra Synaptic (det "fantastiske" pakkeprogrammet) trenger du for øvrig å installere en hel del andre pakker manuelt etterpå for å få det til å virke. Hvilke disse er kan du bare gjette på (Anjuta gir deg navnene på disse, pakkene finnes i pakkeprogrammet, men ikke med navnet du Anjuta gir deg (!)).) 7008003[/snapback] Nå vet jeg ærlig talt ikke så mye om disse programmene, men dette er resultatet etter installering av anjuta og emacs: 7008045[/snapback] Da har de fiksa emacs. Prøv å lag et nytt prosjekt i anjuta. nr.2 en equation-editor som faktisk lar deg redigere equationsHmm, sist jeg prøvde equations-editoren i OpenOffice 2 var det ikke mulig å få til et er lik-tegn. Det kom ut som bindestrek. Kult ikke sant? 7009003[/snapback] Sykt om ikke emacs funka Så sykt at jeg ikke tror det faktisk... Uansett: nå aner ikke jeg hvordan du skriver likhetstegn, men jeg synes ikke dette ser ut som bindestreker: Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Når det gjelder OpenOffice så har jeg nevnt flere feil i tidligere tråder. Er enig når det gjelder muligheter i OpenOffice, spesielt den med formler. Nå er ny versjon av MS Office på trappene, har dessverre ikke prøvd den, så man får se. Jeg er av den typen som ikke vil sitte på gammel programvare, og når Firefox2 i eksemplet her kom, så ville jeg ha det tvert. Plagdes en del med pakkebehandleren, som sendte meg laangt tilbake i tid hva gjaldt FF. Nå er Firefox greit å hente og legge inn, og pakkebehandleren er genial, men jeg meiner ting kunne vært gjort/løst på en bedre måte. Når det gjelder eksemplet med brenneprogrammer: jeg vil heller ha 10 å velge mellom, enn å være begrenset til 2. Det finnes sikkert flere, men jeg føler meg begrenset foran en linuxmaskin. Jeg er ikke kjent med alle programmene til linux, men jeg føler at tankegangen er som "hvis noe kan gjøres med ETT program, så trenger vi ikke ett til". Er det forresten noen som veit om det kommer noe skikkelig nytt på linuxfronten, som svar på Windows Vista som jo ser ut til å bli fiffige greier. Edit: leif Endret 5. oktober 2006 av dobbelmann Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg er av den typen som ikke vil sitte på gammel programvare, og når Firefox2 i eksemplet her kom, så ville jeg ha det tvert. jørs - med den holdningen vil du vel kanskje ha IE7 "tvert" også? .. for en ødelagt måte å tenke på - det er åpenbart at du ikke aner hva du snakker om; du lever i en eventyrverden, akkurat som bortskjemte unger som ser: potensiell iskrem --- ?? ---> min iskrem; tvert! ..men altså misser ??-delen totalt.. vær enten glad folk gidder å gjøre ting for deg (du betaler døyt), eller gjør noe nyttig for deg og bidra selv - under Linux har du nemlig muligheten til det har du forsøkt Ubuntu Edgy? -- jeg sitter med Edgy og FF2 nå, men poenget med Dapper er at ting skal være stabilt; det er et konkret mål med distribusjonen og release-syklusen til Ubuntu edit: det å "plutselig" automatisk oppgradere en browser kan brekke masse programvare eller web-applikasjoner; det er ikke alle som bruker FF kun til youtube og vg.no .. du argumenterer kanskje for at muligheten burde eksistert der for de som ønsket å oppgradere _kun_ FF, men støtte for dette er noe Ubuntu/Dapper åpenbart (ofesiellt) ikke er interessert i å bruke tid på da det øker jobben med å vedlikeholde systemet betydelig (tror ikke du har tenkt på dette) og vil gå ut over utviklingen som leder mot Edgy Plagdes en del med pakkebehandleren, som sendte meg laangt tilbake i tid hva gjaldt FF. Nå er Firefox greit å hente og legge inn, og pakkebehandleren er genial, men jeg meiner ting kunne vært gjort/løst på en bedre måte. åh - ja .. du fikk sikkert store varige mén du kommer med tomme innholdsløse meninger .. _hvordan_ mener du ting burde vært gjort? ..og er det lett å gjennomføre det i praksis? ja/nei? .. forsøk selv! du aner åpenbart ikke hva du snakker om, men det virker som om du tror det selv - så jeg foreslår altså at du forsøker selv .. start med C og en enkel guide om hvordan biblioteker (avhengigheter) fungerer under operativsystemer og hvordan man kan løse dette: http://users.actcom.co.il/~choo/lupg/tutor...-libraries.html ..etter noen år på baken med dette tror jeg du vil komme frem til at pakkesystemer er en optimal løsning fremfor modellen under win32 der man legger ved biblioteker i lokale installasjoner.. og ha i bakhodet at det jobbes med å smelte ting sammen slik at ting fungerer på tvers av distribusjoner; men det betyr ikke det at du kan få "IE7" med en gang angående distribusjon av lukket programvare utenfor pakkesystemet er dette fullt mulig på samme vis som under win32; man kan linke statisk og/eller inkludere .so-filer (.dll-filer) på installasjons-cden på samme vis som under win32 - og legger da disse lokalt tilgjengelig for programvaren som installeres .... men igjen; hvorfor er det likevel slik at man foretrekker et pakkesystem tror du? Når det gjelder eksemplet med brenneprogrammer: jeg vil heller ha 10 å velge mellom, enn å være begrenset til 2. Det finnes sikkert flere, men jeg føler meg begrenset foran en linuxmaskin. Jeg er ikke kjent med alle programmene til linux, men jeg føler at tankegangen er som "hvis noe kan gjøres med ETT program, så trenger vi ikke ett til". vel, jeg kjenner bare til eller bruker bare to: K3B og det som er bygget inn i Nautilus, men har tilgang til en drøss andre via repoene -- men kan ikke si jeg savner noe i de to jeg allerede bruker: * brenne ISO (DVD-film m.m.) * brenne filer/data * brenne musikk (flac, mp3, ogg ..o.s.v.) ..dette dekkes av disse to .. men kanskje du savner noe mer "fiffi"? øh; noen konkrete eksempler som ikke er mulig med K3B eller ikke er mulig v.h.a. annen programvare i Ubuntu-repoene? Er det forresten noen som veit om det kommer noe skikkelig nytt på linuxfronten, som svar på Windows Vista som jo ser ut til å bli fiffige greier. 7010480[/snapback] "fiffi"? -- etter hva jeg har hørt er det meste der bloated og unødvendig .. herregud; hva mener du med "fiffi"? O_o Endret 6. oktober 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Visst du tenker på fancy efekter har du jo compiz Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg er av den typen som ikke vil sitte på gammel programvare, og når Firefox2 i eksemplet her kom, så ville jeg ha det tvert. Plagdes en del med pakkebehandleren, som sendte meg laangt tilbake i tid hva gjaldt FF. Nå er Firefox greit å hente og legge inn, og pakkebehandleren er genial, men jeg meiner ting kunne vært gjort/løst på en bedre måte. Jeg anser ikke Firefox 1.5.x som gammel software, når 2.0 ikke engang har blitt sluppet i ferdig versjon Programvaren som ligger tilgjengelig i pakkesystemet til Ubuntu er heller ikke gammel når release-syklusen er på ca. 1/2 år. Men du kan jo evt. bruke en annen distro som baserer seg på rolling release, eller kjøre neste versjon av en distro mens den utvikles. Men i praksis er det gjerne bare en håndfull programmer jeg kan ønske å ha nyere versjoner av, som f.eks. Firefox, men den er minst like enkel å installere manuelt i Linux som i Windows. Går i hvertfall raskere i linux. Skal vi snakke om utdatert software vil jeg heller trekke frem Windows XP :!: Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Dobbelmann: Hvorfor sitter du med Ubuntu 5.10 når du skal ha det nyeste og ferskeste? 5.10 er ett år gammelt. Riktig nok ikke gammelt i Windows-verden, men i Linux-verden. EDIT: Jeg ser ikke helt hva som er det helt store med Vista. Da jeg prøvde den, var mitt første inntrykk at XP hadde fått nytt skin. Derimot tror jeg en del er blitt gjort innen det sikkerhetsmessige, og det er bra. Det går tross alt utover andre at sikkerheten i Windows er ræva. Hvis du ser på eyecandy er XGL/Compiz noe som vil komme som mer eller mindre default (som må aktiveres) i Gnome så vidt jeg vet, om ikke så lenge. Endret 6. oktober 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå