Hayer Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hei! dårlig tid nå så... Spørsmål: Les emnetittel... :!: Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Winforms: Application.ExecutablePath For console app er det eneste jeg har funnet ut av å bruke Reflection for å hente location til assemblien som en klasse ligger i... class Program { static void Main( string[] args ) { Console.WriteLine( System.Reflection.Assembly.GetAssembly(typeof(Program)).Location ); Console.ReadKey(); } } Noen som har noe forslag på bedre måter for console applikasjoner? Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Takk skal bare bruke en vanlig visual form... Skjønner ikkehelt det der med console anyway så... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Er du ute etter "Application.StartupPath"? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Er du ute etter "Application.StartupPath"? 7005052[/snapback] Application.StartupPath er vel hvor den blir startet fra? F.eks: c:\> d:\mittprog\prog.exe vil gi: c:\ Application.ExecutablePath: c:\> d:\mittprog\prog.exe vil gi: d:\mittprog\prog.exe Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ah, så lærte jeg noe i dag også. Har ikke vært nøye på å skille mellom dem. Fungerer iallfall fint på Windows-programmer med snarveier... Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Ah, så lærte jeg noe i dag også. Har ikke vært nøye på å skille mellom dem. Fungerer iallfall fint på Windows-programmer med snarveier... 7005203[/snapback] Ja, det fungerer ofte. Men ofte != alltid Jeg lager innimellom snarveier eller batch-filer for å starte programmer hvor de blir startet fra en annen katalog enn det .exe filen ligger i. F.eks. programmer som tar parametere for å åpne filer: teksteditor.exe ligger i %path%: C:\> teksteditor.exe autoexec.bat autoexec.bat ligger i Application.StartupPath men "teksteditor.config" ligger i samme katalog som Application.ExecutablePath. Endret 5. oktober 2006 av jorn79 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 System.Environment.CurrentDirectory? returnerer full path til der programmet ble startet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ikke helt... Environment.CurrentDirectory Property Gets or sets the fully qualified path of the current working directory. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 System.Environment.CurrentDirectory? returnerer full path til der programmet ble startet. 7006165[/snapback] Ikke helt... Environment.CurrentDirectory Property Gets or sets the fully qualified path of the current working directory. 7006192[/snapback] I begynnelsen stemmer det ja. Men den kan forandre seg underveis i programmet "Der programmet ble startet" fra eksempel igjen: c:\> p:\tull\ting.exe CurrentDirectory == c:\ Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 System.Windows.Forms.Application.StartupPath gir tilbake mappen der exe fila ble startet fra Application.StartupPath Property Gets the path for the executable file that started the application, not including the executable name. "C:\Dev\Projects\Et Prosjekt\Bin\Debug\Et Prosjekt.exe" -> "C:\Dev\Projects\Et Prosjekt\Bin\Debug" Men hvis programmet ligger i C:\ så er det en backslash på slutten, dette må en huske på, derfor bruker jeg en funksjon på en linje som gir tilbake path + "\" public string QualifiedPath(string path) { return (path.EndsWidth(@"\") ? path : path + @"\"); } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå