Gå til innhold

Arvtager til Nikon D 50, når?

Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det fins jo eit allerede eit D60, Canon lanserte dette i 2002. Vil Nikon bruke eit produktnavn som Canon allerede har brukt ? Har meir tru på D55, D50x, D90 eller noko sånt ..

Vet ikke med Nikon, men Canon har jo brukt samme modellnummer som Konica Minolta i to "mer parallelle" modeller enn Canon D60 og en evt. Nikon D60 (KM (Dynax) 5D og Canon 5D), så jeg tror ikke de vil bry seg så veldig. Det er tross alt en gammel modell, og veldig få vil sammenblande dem, unntatt de stakkarne som kanskje skal selge/kjøpe en gammel Canon D60...

D55 vil det neppe bli, fordi det vil gi en assosiasjon til en billigere serie (jf. F50, F55 etc.).

Lenke til kommentar
Ny sensor er en så stor oppdatering at det garantert ikke blir D50s.

7012231[/snapback]

D1x var jo betegnelsen på D1-huset med ny sensor. Det er derfor jeg tenker i retning av D50x. Lite poeng å spekulere i egentlig. :)

7012263[/snapback]

Jeg tror nok x betegnelsen er forbeholdt kameraer i en helt annen prisklasse. Desuten har jo x og h blitt betegnelsen for de to proffmoddelene etter bruksommerådet.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ut fra hva Nikon har sagt, kan det forventes en etterfølger, eller kanskje utfyller, til D50 før nyttår. De har sagt de vil korte ned produktsyklene til under 2 år, og såvidt jeg har oppfatta, har Nikon England sagt at det kommer flere lanseringer i år. Nikon har spådd rimeligere DSLR-modeller, uten direkte å si at de vil gå foran med å lansere slike. De satser på omfattende gjenbruk av deler, som D80 er et prakteksempel på. Det som kunne gi mening i forhold til signalene, ville være en litt forenkla, men på visse måter forbedra, utgave av D50, til en lavere pris. Men i forhold til konkurransen, er nok en D50-oppgradering mer sannsynlig først - mer "D70-kvalitet" for å konkurrere skikkelig med 400D både på pris og kvalitet. Så blir det i neste omgang plass til en virkelig entry-level modell.

De vil neppe gjøre all verden med søkeren (D80 _skal_ være bedre..), men større skjerm og trolig gjeninnføre mye av det de tok ut av D50 for å lage forskjell til D70: Bl..a dybdeskarphetsknapp, speillås, bitzssynk. Neppe noe nytt kitobjektiv (og takk for det..) Så vil det trolig ha et kraftig antialiasfilter og nyoppussa signalbehandlingsalgoritmer sånn at 400D vinner litt i skarphet, men totalt sett taper litt i støy. Altså sånn at ganske mange av de nye pikslene i mange situasjoner brukes mest til støyfjerning.

Lenke til kommentar
Hvilken pris tipper dere at en "D60" evt vil ligge på?

Vanskelig å si sikkert, i og med at man ikke aner noe sikkert om hva Nikon putter inn i en slik modell, men det vil nok bli ca 2500-3000 under D80 tenker jeg, altså en veil. pris på rundt 7000-7500,- for kamerahuset...
Lenke til kommentar
Hvilken pris tipper dere at en "D60" evt vil ligge på?

Vanskelig å si sikkert, i og med at man ikke aner noe sikkert om hva Nikon putter inn i en slik modell, men det vil nok bli ca 2500-3000 under D80 tenker jeg, altså en veil. pris på rundt 7000-7500,- for kamerahuset...

7039694[/snapback]

Jepp, og i løpet av 3 mnd vil det synke til ca 5000 for kamerahuset.

Lenke til kommentar

Den vil nok koste omtrent det samme som 400D, dvs. like over 7000kr. Med samme antall MPix og større LCD trenger den ikke lenger å koste mindre enn den hardeste konkurenten, og det er fremdeles mye å gå på i forhold til D80. Utover flere MPix og større skjerm vil det neppe være særlig mye nytt i forhold til D50. Hvis det er noe i ryktene da.

Lenke til kommentar
Den vil nok koste omtrent det samme som 400D, dvs. like over 7000kr. Med samme antall MPix og større LCD trenger den ikke lenger å koste mindre enn den hardeste konkurenten, og det er fremdeles mye å gå på i forhold til D80. Utover flere MPix og større skjerm vil det neppe være særlig mye nytt i forhold til D50. Hvis det er noe i ryktene da.

7044454[/snapback]

La oss huske at 400D koster ca 6000 nå, jamfør prisguiden her på Akam. En arvtaker til D50 må nok koste rundt omkring det samme, som du sier.

Stig

Lenke til kommentar
La oss huske at 400D koster ca 6000 nå, jamfør prisguiden her på Akam. En arvtaker til D50 må nok koste rundt omkring det samme, som du sier.

Vil nok koste litt mer dog de første ukene/månedene, før den synker ned på 400D-nivået...

7046923[/snapback]

400D ble lansert for ca en måned siden, og har falt fra nesten 8000 til 6000 på den tiden.

Jeg tror det er rimelig å anta at det blir å gjelde et eventuelt nytt Nikon-kamera også.

Stig

Lenke til kommentar

Jeg mente selvsagt kit-prisen, den ligger like under 7000 for 400D i de billigste butikkene. Jeg tror de aller fleste som kamera i denne prisklassen kjøper med kit-objektivet (mange av dem kjøper sikkert aldri noe annet objektiv heller, men det er en annen sak).

En D60 vil sannsynligvis bruke det samme kit-objektivet som D50, jeg kan vanskelig forestille meg at Nikon vil lansere enda en zoom i forbruker-klassen.

Lenke til kommentar

Jeg testa Canon 350d, og ergonomien var rett og slett for dårlig. Det virker helt elendig sammenskrudd og jeg har hørt at 400d skal være like ille. Kitobjektivene til Canon er også under par. Så det er faktisk en grunn til å velge Nikon D50 eller Pentax K100D.

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Jeg testa Canon 350d, og ergonomien var rett og slett for dårlig. Det virker helt elendig sammenskrudd og jeg har hørt at 400d skal være like ille. Kitobjektivene til Canon er også under par. Så det er faktisk en grunn til å velge Nikon D50 eller Pentax K100D.

mvh

.lars

7047369[/snapback]

Det er mange som er enige med deg i at ergonomien til 350/400D ikke holder mål, det synes jeg også. Men selv om den kan gi litt "plastic fantastic" følelse, så tror jeg nok den er godt sammenskrudd, sannsynligvis på høyde med Nikon D50. Du har rett i at kit objektivet ikke holder mål, og det bør de absolutt gjøre noe med. Jeg skjønner rett og slett ikke at de tør å selge Canon 350/400D og til og med 30D med dette objektivet. Det gjør jo skam på resten av kameraet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser at kenrockwell.com på nytt er ute med rykter om ny arvtager til Nikon D50.

Denne gangen melder han om en D40 med 6MP, 3 fokuspunkter og tilgang til WB og ISO innstilling bare via menyer. Den mangler også mulighet for nedblending for kontroll av dybdeskarphet.

Ser ut som en modell som mangler mye av betjeningskomforten som følger med dyrere kameraer, men billedkvaliteten kan sikkert være god allikevel.

Han oppgir en pris på $499 for hus og $599 med en ny versjon av 18-55 objektivet. Er det noen som har noen erfaring med hva prisen kan ventes på bli her hjemme basert på disse prisene?

Lenke til kommentar
Denne gangen melder han om en D40 med 6MP, 3 fokuspunkter og tilgang til WB og ISO innstilling bare via menyer.  Den mangler også mulighet for nedblending for kontroll av dybdeskarphet.

Ser ut som en modell som mangler mye av betjeningskomforten som følger med dyrere kameraer, men billedkvaliteten kan sikkert være god allikevel.

Synes det ville være rart om denne skulle erstatte D50... Det ville i hvert fall vært på sin plass med en D60 i tillegg, og at denne blir spesifisert omtrent likt D70s, bare med 10MP-sensor (og pentaspeil-søker, ikke pentaprisme som i D80). Det ville vært en farlig direkte konkurrent til 400D.

Denne D40 som du snakker om, er nok heller ikke usannsynlig, men vil nok i mye større grad bli en forbrukermodell, beregnet for å kjøre mest på full auto. Det har vært etterlyst, og mange forventet også at Canon skulle komme med en "3000D" på Photokina. Det gjorde de ikke, men de har jo jubileum til våren, og vi kan nok vente mye spennende fra Canon da. D40 vil på mange måter virkelig stikke kjepper i hjulene for Canon, hvis den kommer nå rett før eller rett etter jul, før Canon evt. kommer med sin modell. Det vil, slik jeg ser det, være strategisk veldig klokt, å komme med en slik nyhet litt før Canon starter jubileums-slippene sine. Canon forventes å komme med flere nye modeller, og har tidligere også kommet med store nyheter i jubileumsårene sine. Eksempel er introduksjon av EOS-serien, og dermed EF-fatningen på 50-års jubileumsdagen 1. mai, 1987. Ville ikke bli overrasket om det kom en "3D" eller noe sånt, som plasserte seg midt i mellom 30D og 1D, og ble en mer direkte konkurrent til Nikon D200...

Han oppgir en pris på $499 for hus og $599 med en ny versjon av 18-55 objektivet.  Er det noen som har noen erfaring med hva prisen kan ventes på bli her hjemme basert på disse prisene?

Generelt synes jeg trenden har vært at amerikanske priser multiplisert med 9-10 har stemt overraskende ofte. Ser vi på D80, ligger veil. pris på huset på $999, mens norsk veil. pris er 9990,- kr. Prisen for kitet i USA er $1299, i Norge er den 12590,- kr. Det gjelder forøvrig ikke bare fotoutstyr, men elektronikk generelt... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...