Gå til innhold

Arvtager til Nikon D 50, når?

Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Gjest member-101642

Noen som klarer å forutse når det kommer en arvtager etter Nikon D 50? Vurderer å kjøpe DSLR i løpet av høsten, men er villig til å vente på en etterkommer av D 50...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man regne med at det er noe i KR sine antagelser?

7004414[/snapback]

Nei, man kan nok ikke det. Han sier jo selv at han ikke vet noe. Men, det har gått rykter ellers også om at Nikon skal lansere enda en modell i år så hvem vet.

D50 selger jo godt enda og har bare vært på markedet i litt over et år, men samtidig har jo den største konkurrenten (400D) nettopp blitt oppdatert til 10mp så det er vel ikke usannsynlig at det kommer en 10mp oppdatering av D50 også.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Nikon har noe særlig valg - de må følge med på megapixelmølla. De færreste som velger D50 har nok bruk for noe mer enn 6mpix, men det er jo en del psykologi inne i bildet når man skal velge kamera, og da er det nok vanskelig for mange å velge "bare" 6, når man kan få 10 til nesten samme pris.

Lenke til kommentar
Bortsett fra 10mp, hva mer tror dere vil være nytt på D60 i forhold til D50?

Vil gjette på autofokus-system og lysmålingen. Det er typiske ting å oppgradere på oppgraderte modeller. Det blir neppe like bra som D80, men bedre enn i dag. Ellers er det jo lov å håpe at de oppgraderer søkeren, selv om det er mer tvilsomt. Utover dette er det vel antakelig bare småplukk, kanskje noe anti-støv-greier, siden alle andre kommer med det...
Lenke til kommentar

Har snakket litt med folk i fotobutikker og de tror ikke det kommer noen D60 med det første, selv om spriket teknisk og prismessig mellom D50 og D80 er forholdsvis stort. Årsaken er at en evt. D60 må på papiret være svakere enn D80, eller så får Nikon 2 modeller ssom er for like. Sjangsene er kanskje større for at D80 faller i pris og at det kommer en oppgradering av D80 (D80s) eller evt. D90. Men alt blir bare spekulasjoner.....

...men hvem vet!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Nikon har noe særlig valg - de må følge med på megapixelmølla. De færreste som velger D50 har nok bruk for noe mer enn 6mpix, men det er jo en del psykologi inne i bildet når man skal velge kamera, og da er det nok vanskelig for mange å velge "bare" 6, når man kan få 10 til nesten samme pris.

sjekk caono eos 400d til 6000 kr! Også får du nikon d50 til 5500 kr. Hvem vil vel velge d50 når 400d har større skjerm, mere megapixler, antistøv-system og kvalitet tilsvrnde de dyrere nikon-modellene! :dribble:

Lenke til kommentar

sjekk caono eos 400d til 6000 kr! Også får du nikon d50 til 5500 kr. Hvem vil vel velge d50 når 400d har større skjerm, mere megapixler, antistøv-system og kvalitet tilsvrnde de dyrere nikon-modellene! :dribble:

7008835[/snapback]

Jeg gjør det nå. Jeg har bestilt D50 kamerahus. 4600 kroner. Canon sine kamera funker ikke for meg, når det gjelder grep.. dessuten har jeg Nikkor objektiver.

Dessuten: Skjermen bruker jeg egentlig ikke så mye, jeg har ikke behov for mer enn 6 megapixler og jeg tror ikke støv blir det største problemet!

Lenke til kommentar

Inntil jeg har sett noe som skikkelig overbeviser meg mht bildeeksempler, så stiller jeg meg tvilende til om bildekvaliteten på 400D er særlig mye bedre enn på 350D. Canon sliter litt med kontrasten ved 8mp, og det blir som kjent ikke bedre ved å øke antall pixler på sensoren. Jeg har ikke studert bilder enda, men det er blitt meg fortalt at 350D er bedre på støy. Det er som nevnt ikke noe jeg skriver av egen erfaring, så det må gjerne leses med forbehold. Det kan være feil. D50 er jo et kamera med bemerkelsesverdig lite (og ganske "pen") støy, så jeg tror ikke 400D har gjort den modellen mindre atraktiv for andre enn measurebators. Den eneste vesensforskjellen, slik jeg ser det, er antistøvfunksjonen. Det er det også andre som har, og det har ikke betydd noe for markedet tidligere. Tror ikke det kommer til å bety så mye i fremtiden heller.

En annen sak er at Nikon garantert kommer til å svare på mp-racet. Det er de nesten programforpliktet til, i og med at de har vært med på å skape det. Det er derfor verdt å merke seg at Pentax har lansert en helt ny 6mp-modell, til en samlet fotopresses stående ovasjoner.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

7008835[/snapback]

1. Str på skjermen betyr ikke mye på speilrefleks der skjermen stort sett brukes for å surfe på menyen. Imidlertid er dette av betydning for kompaktkamera.

2. Er flere megapixler bedre? Tar man bedre bilder med flere megapixler?? Neppe...

3. Antistøv system sier du....har ikke sett tester på om dette virkelig fungerer, det fungerer ikke som markedsført på Sony alfa og Olympus!

Mao er det ingen STORE fordeler å kjøpe en Canon 400 fremfor Nikon D50!

Lenke til kommentar

7008835[/snapback]

De som har større hender enn asiatene kanskje?

Lenke til kommentar
hm d blir vel ikke sånn at, hvis det evntuelt skulle komme en D60, blir da den bedre enn  D70s? spesifikasjonsmessig?

7010668[/snapback]

D80 har nok erstattet D70s allerede slik jeg ser det. Nikon D50 har vært/er en salgsuksess og har sine grunner for det.

Hadde jeg vært Nikon hadde jeg ventet med å se hvordan salgstallene forandrer seg den første perioden etter at 400D er ute. Ingen vits med ny modell før tiden er inne for det.

Hvis det skulle bli aktuelt med D60 eller noe sånt, så blir det nok en vanlig "modell-oppgradering" hvor den blir vesentlig bedre på en del områder, men fremdeles et par hakk under D80.

Slik jeg ser det ville dette vært en logisk løsning... :w00t:

Lenke til kommentar
1. Str på skjermen betyr ikke mye på speilrefleks der skjermen stort sett brukes for å surfe på menyen. Imidlertid er dette av betydning for kompaktkamera.

2. Er flere megapixler bedre? Tar man bedre bilder med flere megapixler?? Neppe...

3. Antistøv system sier du....har ikke sett tester på om dette virkelig fungerer, det fungerer ikke som markedsført på Sony alfa og Olympus!

Mao er det ingen STORE fordeler å kjøpe en Canon 400 fremfor Nikon D50!

Skjermen brukes også til å vurdere bildene man har tatt, og til å vurdere om man må forandre innstillingene. Det er derfor en stor fordel om den har høy oppløsning og at den virker godt i dagslys. Skjermen som sitter på D200 og D80 er en klar forbedring i forhold til den som sitter på D50 og D70s.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Den lille skjermstørrelsen på min D70 er faktisk et lite irritasjonsmoment, men hovedproblemet er at det ikke går an å zoome langt nok inn til å vurdere skarphet. Det skjer litt for ofte at jeg ikke oppdager bevegelsesuskarphet selv når jeg zoomer helt inn. Her er D80 et stort fremskritt.

Jeg tror egentlig ikke på noen større funksjonelle oppgraderinger fra D50 til en eventuell D60. Egentlig syns jeg Nikon burde lansere en D50x med 10mpix for å henge med på galskapen, og eventuelt en 2.5" skjerm. Funksjonelt sett er D50 nok for nybegynnere, som er målgruppen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke på noen større funksjonelle oppgraderinger fra D50 til en eventuell D60. Egentlig syns jeg Nikon burde lansere en D50x med 10mpix for å henge med på galskapen, og eventuelt en 2.5" skjerm. Funksjonelt sett er D50 nok for nybegynnere, som er målgruppen.

Enig med deg her, og det er antakelig mer aktuelt med en D50x eller D50s (som jeg gjetter at den blir hetende :) enn en helt ny modell. Det fornuftige (og logiske) ville være å lansere D50s nå, og en D60 sammen med en D80s om et års tid. Da håper jeg forøvrig at de tar seg råd til å putte på pentaprisme allerede fra billigste modell (D60). Søkeren er egentlig største ankepunkt for D50 i mine øyne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...