mandela Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hei. Har nettopp testet betaversjonen av kubuntu 6.10 og der er det fortsatt kun wep som støttes direkte. Noen som har peiling på når "gnu/linux" endelig har tenkt til å få ut fingern og støtte wpa / wpa2 out of the box? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 og hva meg _jeg_ gjøre for å få linux til å støtte WPA? (n00b her) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Prøv å legge inn networkManager. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 jeg ville bare sjekke om wpa/wpa2 var fikset denne gangen, dessverre ser det ikke slik ut. må vel vente til kde4 kommer ut før kubuntu støtter wpa/wpa2 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Prøvd å legge inn NetworkManager? Tror de skal støtte WPA nå... Støtten skal ligge i OS'et, KDE har ikke noe med trådløs krypto å gjøre. Det derimot NetworkManager etc. gjør, er å gi brukeren et hyggelig betjeningspanel for WPA etc. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Hvordan skal jeg legge inn NetworkManager når jeg ikke får koblet til nettet? (jeg er litt oppgitt for jeg mener at dette er noe som burde fulgt med og vært klart til bruk) Det jeg mente med KDE er at det kanskje vil ta lang tid før man får wpa støtte i ubuntu/kubuntu osv. (det er lenge til kde4) Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 WPA-støtte har det vært en god stund. GUI osv. er fortsatt work in progress. NetworkManager(knetworkmanager under KDE) vil fikse biffen, men er fortsatt under heavy testing. Om du vil teste, plugg i en kabel og legg inn(du må ha universe/multiverse aktivert). Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 WPA-støtte har det vært en god stund. GUI osv. er fortsatt work in progress. NetworkManager(knetworkmanager under KDE) vil fikse biffen, men er fortsatt under heavy testing. Om du vil teste, plugg i en kabel og legg inn(du må ha universe/multiverse aktivert). 7005818[/snapback] Akkurat. Forøvrig har NetworkManager (dog uten wpa, det kom nylig) vært i bruk hos meg i over ett år nå. Plugg i en kabel, eller bruk minnepinne til å frakte de nødvendige RPM'er over. Kanske ligger det alt på CD? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 WPA-støtte har det vært en god stund. GUI osv. er fortsatt work in progress. NetworkManager(knetworkmanager under KDE) vil fikse biffen, men er fortsatt under heavy testing. Om du vil teste, plugg i en kabel og legg inn(du må ha universe/multiverse aktivert). 7005818[/snapback] Har selv brukt WPA i GNU/Linux, og det er lenge siden sist jeg prøvde det. Men da måtte jeg bruke det mindre brukervennlige verktøyet wpa_supplicant. WPA med wpa_supplicant er faktisk lettere å få til i FreeBSD enn i GNU/Linux, men jeg er sikker på at når WPA-støtte kommer i kdenetworkmanager så vil dette bli enklere for nybegynnere å sette opp. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 WPA og WPA2 er støttet i både 6.06 (Dapper Drake) og den kommende 6.10 (Edgy Eft). Det er wpa_supplicant som sørger for denne støtten, men det finnes ikke noe GUI til dette programmet. Altså må dy inn og endre noen konfigurasjonsfiler manuelt. Ikke serlig brukervennlig, med andre ord. Selv bruker jeg Network Manager, og det fungerer helt glimrende. Det går smertefritt å kople til nettverk som bruker WPA og WPA2, og den bytter automatisk til kablet nettverk dersom det er koplet til. ALt i alt vil jeg anbefale Network Manager dersom du ikke har behov for å benytte fast IP-adresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå