Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tørre lepper, hva er bra?

black_sheep

Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste hatt veldig tørre lepper. Sinnsykt irriterende. Noen som har noe bra som er bra å smøre på? Kremer osv. Ikke Lipsyl, da jeg bare blir avhengig :hrm: Prøvde det forrige gang jeg hadde tørre lepper og da smørte jeg jo konstant i mange måneder.. Så er det noen vidunderkurer :) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å slite med et om vinteren. Men så leste jeg et sted at en må pusse tennene med en tannbørste. Det høres jo litt ulogisk ut, men jeg gjør det inn i mellom, og det funker som faen. Men det bør ikke gjøres om du har sår og slikt da. Børst til det prikker i leppene dine, men vær obs på at de kommer til å være røde en stund.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å slite med et om vinteren. Men så leste jeg et sted at en må pusse tennene med en tannbørste. Det høres jo litt ulogisk ut,

7009711[/snapback]

Hehe, høres ulogisk ut i denne sammenhengen ja :D

skjønte seff at det var leppene, men tror ikke det er bra å pusse på leppene for ofte. Om en skraper av det øverste belegget med hud så er jo det under mer sårbart/mjukere.

Uansett så sverger jeg til Blistex som kan kjøpes på apoteket, det koster 30-40 kroner for en liten krukke, men den holder lenge. Nå som jeg har brukt den en stund trenger jeg faktisk ikke smøre de inn lengre. Lipsyl er ikke bra som sagt over, dessuten blir den fort mjuk av temperaturen i lommen og mister formen når en presser den mot leppene.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å slite med et om vinteren. Men så leste jeg et sted at en må pusse tennene med en tannbørste. Det høres jo litt ulogisk ut, men jeg gjør det inn i mellom, og det funker som faen. Men det bør ikke gjøres om du har sår og slikt da. Børst til det prikker i leppene dine, men vær obs på at de kommer til å være røde en stund.

7009711[/snapback]

Det har ikke noe med tørre lepper å gjøre.

Leppene fornyer den ytre huden stadig for å hindre at leppene tørker ut. Når tiden for å fornye huden kommer, vil den eksisterende huden bli "løsnet" fra leppene og under det bygger leppene ny hud. Den huden som "kastes" av vil da bli de tørre leppene vi kjenner til, og som vi så gjerne ikke vil ha.

Folk, veldig ofte jenter, bruker da tannbørste til å dra av den ytre huden for å få den innerste synlig. Siden den innerste delen av leppene nettopp er laget, er den utrolig flat og stilig. Det har derfor ingenting med tørre lepper å gjøre.

Lenke til kommentar

På hvilken måte blir leppene avhengige av lypsyl? er det som i den filmen med halle berry "Catwoman" når de har denne supermannkremen, når de bruker den blir de sterke og tåler harde slag, men når du slutter å bruke den smuldrer de opp.. så det er sånn at hvis du bruker lypsyl i et par uker og slutter blir leppene dine tørre igjen? hvis det hadde vært avhengighetsskapende midler i lypsyl hadde de vel ikke fått lov til å selge den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...