Gå til innhold

VG: "Verdens minste iPod i farger"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn har det alltid vært. Walkman er Sony sitt merkenavn på en portabel kassettspiller, men mannen i gaten sa ikke "portabel kassettspiller" på 80-tallet.. de sa "walkman". Folk snakker ikke om PS2, Xbox og Gamecube.. alt er en Playstation.

"iPod" er mer kompakt enn "mp3-spiller", og overskrifter skal inneholde så mye info som mulig, på så lite areal som mulig. Da blir "mp3-spiller" til "iPod", og folk skjønner hva det er snakk om. Så får det bare være at en del iPod-hatere sutrer litt på et forum..

Lenke til kommentar
Sånn har det alltid vært. Walkman er Sony sitt merkenavn på en portabel kassettspiller, men mannen i gaten sa ikke "portabel kassettspiller" på 80-tallet.. de sa "walkman". Folk snakker ikke om PS2, Xbox og Gamecube.. alt er en Playstation.

"iPod" er mer kompakt enn "mp3-spiller", og overskrifter skal inneholde så mye info som mulig, på så lite areal som mulig. Da blir "mp3-spiller" til "iPod", og folk skjønner hva det er snakk om. Så får det bare være at en del iPod-hatere sutrer litt på et forum..

7001125[/snapback]

Om det er en redaksjonell måte å få oppmerksomhet rundt stykket får være deres sak. Jeg ser uansett det å knytte en form for mediaspillere med et spesifikt varemerke som uheldig. At den skal sammenlignes med en ipod er vel på sin plass ettersom det er den store konkurrenten på markedet. Folk går ikke på butikken lenger, om de noensinne har gjort det, for en MP3-spiller, de går for å kjøpen en iPod, som gjør at det er det første de blir presantert med. Tror folk hadde reagert noe krassere om alle biler hadde blitt kalt Ferrari, fordi det så bedre ut på trykk :p

iPod-hatere er en ting. Skjult markedsføring er noe annet :)

Med det sagt tror jeg heller ikke iRiver er tilfeldig valg av navn, men er vel selskapets sak.

Lenke til kommentar
Tror folk hadde reagert noe krassere om alle biler hadde blitt kalt Ferrari, fordi det så bedre ut på trykk

Ferrari er et lengre ord enn bil og dessuten er det ikke alle som har en slik en. Les det psilocybe skrev en gang til.

7002464[/snapback]

Ta det abstrakte med mitt (dårlige)eksempel av ferrari, kan bruke DBS istedenfor Sykkel om det gir bedre klaritet. Poenget er at folk assosierer selve merket iPod som en kategori snarere enn MP3-spiller. Har klar rot i at markedsandelen er i høy grad dominert av disse spillerene, men også at omtalene de leser om hvilken som helst spiller i populært media har tendenser til å bruke iPod som betegnelse for kategorien av spillere, snarere enn som en merkevare.

Søsteren min (13 år) har for eksempel ikke peiling hva jeg snakker om når jeg nevner MP3-spiller når jeg leter etter min Zen Micro, men om jeg isteden sier iPod, vet hun med en gang hva jeg snakker om :) Og det er ikke mitt eneste eksempler på slike situasjoner jeg har støtt på.

Lenke til kommentar

Har nå sendt en liten mail til journalisten, og påpekt feilen.

Ikke det at VG er kjent for å rette opp tabber, men.

Husker godt at de slo opp spoilere til LOST på forsiden i fjor, rett før sesong 2 startet. Husker også at dagbladet hadde en liten overskrift: "VG ødela tv-gleden for LOST-fans". Var endel folk som var forbanna på VG på den tiden :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Å kalle ipod for mp3 spiller er en fornærmelse mot mp3 spillere -.-

HVorfor?

Fordi de som kjøper ipod er enten lemmings (som jeg kaller det, sauer i flokk som en jeg kjenner kaller det), show-offs eller kan bare absolutt ingenting om lyd ^^

Lenke til kommentar

Irriterer med stadig over folk som ikke skjønner hva min Zen V er for noe. 'Er det der en iPod??' Markedet for MP3 spillere domineres av hodeløse sauer som tror at Apple sine spillere er frelsen når det gjelder portable musikkløsninger. Men både lydmessig og teknologisk synes jeg Apple rett og slett er middelmådig. Utssende er bra, men resten er ikke noe å trakte etter... Og la ikke glemme iTunes... :realmad:

Lenke til kommentar

Ettersom Apple er markedsleder av bærbare HDD- og flashspillere, er det kanskje ikke så rart at media kaller det iPod, selv om MP3-spiller selvfølgelig er mer korrekt. Som en nevnte ovenfor: Ingen snakker om Gamecube eller bærbar kassettspiller. Ser også at noen nevnte biler. Media snakker om Golf-klassen, ikke Astra- eller Focus-klassen. Et eks. fra dataverdenen er Google, som nærmest er synonymt med søk på Internett.

Endret av computerwelt
Lenke til kommentar
Å kalle ipod for mp3 spiller er en fornærmelse mot mp3 spillere -.-

HVorfor?

Fordi de som kjøper ipod er enten lemmings (som jeg kaller det, sauer i flokk som en jeg kjenner kaller det), show-offs eller kan bare absolutt ingenting om lyd ^^

7003116[/snapback]

Så er spørsmålet, må man ha en doktorgrad i "lyd" for å kjøpe en mp3-spiller? Holder det ikke at den spiller mp3-filer?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra journaliten:

Hei og takk for tilbakemelding.

Grunnen til at jeg skrev iPod i tittelen er at ordet iPod for mange har blitt synonymt med mp3-spillere. Det er derfor flere som skjønner hvilken type produkt det er snakk om hvis det står iPod enn hvis det står mp3-spiller. Vi har lesere i alle aldre og det var utelukkende tenkt som en hjelp til å skjønne hva det er snakk om. Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra folk som vet hva både iPod og iRiver er og siden det tydeligvis skaper stor irritasjon at jeg har brukt ordene om hverandre skal det ikke skje igjen.

For øvrig er jo også stillongs et merke, men man kaller jo alle stillongser for stillongs, selv om det ikke er riktig.

Med vennlig hilsen

Jørgen Lyngvær

Journalist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...