Gå til innhold

xp 2000 på 1.9 Ghz

Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg forsøker å overklokke prosessor (AMD XP 2000). Jeg har utelukkende endret fsb i bios. Jeg endret den først fra 1.33 til 1.44. Multiplieren står på 12.5 (standard), med 1.81 Ghz som resultat. Dette var vellykket; ingen ustabilitet jeg så vidt jeg ser, temperaturen er lav (under 50 grader), og det står "xp 2200" under systemenheter i Windows XP.

Jeg kunne ikke dy meg og stilte den opp ett hakk til, altså 1.45, dvs. 1,9 Ghz som resultat. I bios står det følgelig at det er en AMD XP-prosessor, med 1.9 Ghz. (Det står ikke lenger at det er XP 2200, men 1.9 korresponderer vel strengt tatt ikke med noen XP-modeller.)

Men i systemenheter står det AMD XP 1.82. (Og heller ikke hvilen modell som er nærmest.)

Jeg har 2 spørsmål:

1. Hvorfor står det ikke 1.9 i windows? Har jeg krysset en terskel som blir automatisk korrigert i Windows (?), eller gir Windows gal informasjon?

2. Siden det tilsynelatende har gått bra hittil, bør jeg løpe risikoen å sette fsb på 1.45, med 2.0 Ghz som resultat? (Hvilken risoko løper jeg egentlig; at maskinen (deler av maskinen) blir ødelagt og/eller at det begynner å brenne?

Her er systemet mitt:

MSI KT3 Ulra Aru

AMD XP 2000 (har ikke noe avansert vifte, men tempen er lav, så det skulle vel være poenget...)

256 MG Crucial 2700 DDR RAM

Maxtor 40 GB 7200

Abit Siluro 4200 64 MB

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bureaucrator på 2002-11-03 14:46 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bureaucrator på 2002-11-03 14:48 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: bureaucrator på 2002-11-03 15:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du overklokker fsb så overklokker du også alt annet.

Du kan altså risikere å få leseskrivefeil på hd'er.

Prosessoren er det ingen problemer med så lenge du har tilstrekkelig kjøling (du kan også øke spenningen på cpu for å få mer mhz men det gir øket varme).

Lenke til kommentar

Ser forresten at jeg har regnet feil. Jeg må ha sett feil i bios, men 1.45 fører altså ikke til 1.9, men 1.825...

Nåvel, jeg har hittil satt den på 1.46, med 1.83 som resultat.

Jeg merker en sterk forbedring i UT2003 (særlig i 800x600, som vel betyr at prosessoravhengigheten er overskredet i noen grad her...) Men bildet har fryst en gang.

Jeg burde kanskje stille tilbake til 1.45, og heller vurdere spenningen. Foutsatt at det er slik at dette utelukkende påvirker prosessoren. Hva er i såfall første skritt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...