Moskus Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jepp! Du leste riktig! Verdens beste musikkprogram (hehe ) har kommet i versjon 6. Løp og kjøp! http://www.cakewalk.com/products/sonar Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Så fett ut med audiosnap. Ser ikke helt poenget med 64bit audioengine, menmen.. Massevis av headroom med 32bit. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Ser ikke helt poenget med 64bit audioengine, menmen.. Massevis av headroom med 32bit. 7000562[/snapback] Mulig man har "massevis", men kanskje noen trenger mer. Husker da CDen "ble etablert som standard" og 16 bit var det ultimate behovet. Ingen trengte mer enn det. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 folk flest mener fortsatt at cd-kvalitet er kjempebra. Svært få "vanlige" lyttere som klarer å høre forskjell på cd-kvalitet og bedre kvalitet. menmen, poenget med det der er vel at man skal kunne spille inn høyere uten at det peaker for å få mindre noise og da er det vel flott. Nå skal det sies at 24bit gir headroom på 144db og at smerteterskelen til mennesker går ved ca. 120. Ser heller ikke hva som er poenget med å skryte av at sonar 6 kan ta opp lydfiler i 64bit-format, har enda ikke sett et eneste lydkort som støtter mer enn 24bit. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 ser bra ut. men har ikke vært så stor fan av steinberg produkter. liker ikke fremgangsmåte på deres produkter. men sonar ser bra ut men overbeviste meg ikke om at jeg bør kjøpe det Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Nå skal det sies at 24bit gir headroom på 144db og at smerteterskelen til mennesker går ved ca. 120. Den sammenligningen gir ikke mening. Smertegrensen refererer til et lydtrikksnivå, mens "headroom" er en terskel eller et dynamikkområde om du vil. m;) men har ikke vært så stor fan av steinberg produkter Da passer Sonar ypperlig siden det ikke er et Steinberg-produkt, det er et Cakewalk-produkt (eller "Twelve Tone"). Steinberg lager bl.a. Cubase. Det jeg gleder meg mest til er AudioSnap og bedre støtte for "control surfaces". Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 mente cakewalk hehe.. men liker ikke sonar så godt jeg da men jaja. får se når flere får kjøpt seg. får høre hva folk som har det sier. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Nå skal det sies at 24bit gir headroom på 144db og at smerteterskelen til mennesker går ved ca. 120. Den sammenligningen gir ikke mening. Smertegrensen refererer til et lydtrikksnivå, mens "headroom" er en terskel eller et dynamikkområde om du vil. m;) Nåja, vi fikk akkurrat den sammenligningen når vi hadde forelesning om digital lyd. fra notatene mine: - Hver bit representerer ca. 6 dB i lydstyrke mellom det laveste og det sterker lydstyrken systemet kan klare. - Det menneskelige øret vrenger ved ca. 120-125 db - Et 16 bits signal vrenger ved 16x6dB = 96 db - Et 24 bit signal vrenger ved 24x6db = 144 db. - Derfor trenger vi ikke nødvendigvis ta opp i høyere bitformat. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Nåja, vi fikk akkurrat den sammenligningen når vi hadde forelesning om digital lyd. fra notatene mine: - Hver bit representerer ca. 6 dB i lydstyrke mellom det laveste og det sterker lydstyrken systemet kan klare. - Det menneskelige øret vrenger ved ca. 120-125 db - Et 16 bits signal vrenger ved 16x6dB = 96 db - Et 24 bit signal vrenger ved 24x6db = 144 db. - Derfor trenger vi ikke nødvendigvis ta opp i høyere bitformat. 7004673[/snapback] Fikk dere det presentert i forelesning? Og det ble ikke nevnt noe om oppløsning i denne forbindelsen? Eller bakgrunnstøy? DAC-konvertere? Dynamikken (som du her refererer til) er noe annet enn lydtrykknivået man har. En CD har en dynamikk på teorietisk 96 dB (pga 20*log(2^16) = 16*20*log(2) = 16*6 dB = 96 dB). Det betyr ikke at hvis man spiller av en CD hvor signalet er på max, så blir lydtrykknivået også 96 dB (en CD-spiller er vanligvis koblet til en forsterker som har en volumkontroll). Det betyr at CDen kan i teorien representere relative nivåer mellom 0 og 96 dB, men jeg skal allikevel klare å få CDen til å spille på 140 dB i lydtrykknivå hvis jeg vil... Et system med 24 bit oppløsning kan da representere relative nivåer mellom 0 og 144 dB. I teorien. I tillegg kommer det støy fra DA- og AD-omformerne (og annet) som gjør at man i praksis ikke oppnår denne dynamikken. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du har helt sikkert rett, forelesningen handlet om BASIC digital audio. Han gikk ikke akkurat inn i dybden på ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå