memox Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har problemer med å gjøre de delte mappene mine skrivbare.. (Deler fra linux til windows) Her er smb.conf filen min:: # Global parameters [global] workgroup = MSHOME netbios name = MRZEROOJ server string = interfaces = eth0 192.168.1.104/255.255.255.0 bind interfaces only = Yes security = SHARE max log size = 50 socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 dns proxy = No [40GB] path = /mnt/40GB read only = No guest ok = Yes writeable = yes -------------------------------------------- Noen som ser en grunn til at jeg ikke kan skrive til 40gb'en ? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Er de katalogene du prøver å dele ut faktisk skrivbare.. (for samba prosessen)? hint: les loggene til samba -Dante Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 En den 40GB partiosjonen der FAT32? Hvis den er det er den sikkert garantert mountet som read-only, dvs. vanlige brukere kan kun lese, men root kan skrive. Mounte den som rw for alle brukere så kan SAMBA og skrive til den. Lenke til kommentar
memox Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har mountet den med kommandoen " mount -t vfat -o rw /dev/hdc5 /mnt/40GB " så jeg tror den skal være skrivbar.. Lenke til kommentar
lif Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Quote: Den 2002-11-03 14:30, skrev memox:Jeg har problemer med å gjøre de delte mappene mine skrivbare.. (Deler fra linux til windows) Her er smb.conf filen min::# Global parameters[global] workgroup = MSHOME netbios name = MRZEROOJ server string = interfaces = eth0 192.168.1.104/255.255.255.0 bind interfaces only = Yes security = SHARE max log size = 50 socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 dns proxy = No[40GB] path = /mnt/40GB read only = No guest ok = Yes writeable = yes--------------------------------------------Noen som ser en grunn til at jeg ikke kan skrive til 40gb'en ? Har ikke selv brukt samba mye. Men prøv dette: For det første: på global har du satt security = SHARE det er ikke så lurt. bruk heller USER da må du oppgi brukernavn/passord (sikrere) for det andre: velg mellom:read only = No eller writeable = yes ellers: det finnes et verktøy som heter testparm. finnes sikker installert. bruk det for å teste smb.conf-filen ellers så finner du ut mer om du leser i manualen: 'man smb.conf' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå