zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hei. Nå ser det ut som hovedkortet snart tar slutten her, og da måtte jeg kjapt bestille nytt hovedkort, og da ny cpu. Siden jeg er fattig student tok jeg det billigste jeg fant, som ble hele 1000 kr. Men til saken: Nye prossessoren er AMD sempron 64 bit saker(som jeg ikke henger med på lenger, falt av lasset de siste årene tydligvis), er det da lønnsomt å kjøre Ubuntu x64 versjon? Fordeler/ulemper rundt dette? Er jo aldri noe problem, da jeg alltids kan instalere vanlig. Men siden jeg har noen dager til varene kommer, tenkte jeg at det var like så greit å undersøke saken. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg fikk ikke matlab til å funke med 64-bit fedora. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Det vil gi deg mye mer strev enn fortjeneste. Ubuntu 64 har alle standard applikasjoner ferdig portet, så det byr på små problemer om du bare leker desktop(gaim/firefox/xchat/). Skal du derimot installere apps som Flash eller java(?) må du ha både 32 og 64 libs inne, og linke Flash og Java mellom de. (tror det gjelder alle proprietære program som ikke er portet) Skal også være sagt at 64bit ikke gir noen merkbar forskjell i vanlige applikasjoner, men er utviklet for store mengder data, som i serverdatabaser. Hvis du liker å leke og lære i linux er Ubuntu x64 en morsom opplevelse, vil du ha et fult fungerende system på under en halvtime vil jeg holdt meg til x86. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 lurte litt på det samme, men er det ikke sånn at man bare kan bruke x64 versionen på 64 cpu'er (eller tar jeg feil?) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 lurte litt på det samme, men er det ikke sånn at man bare kan bruke x64 versionen på 64 cpu'er (eller tar jeg feil?) 6999522[/snapback] Hvis du mente at man må kjøre 64 bit-versjon på 64 bits prosessor, er det feil. Man kan kjøre både 32 og 64-bits versjoner på en 64 bits prosessor. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Bruker 64bits OS på brannmuren, og da jeg hadde en P4 630 3.0 GHz EM64T, merket jeg forskjell mellom den maskinen og min andre P4 uten EM64T, også den på 3.0 GHz. Operativsystemet var riktignok ikke Ubuntu, men FreeBSD. Merket forskjell på 32bits FreeBSD og 64bits FreeBSD. 64bits versjonen var raskere. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Bruker 64bits OS på brannmuren, og da jeg hadde en P4 630 3.0 GHz EM64T, merket jeg forskjell mellom den maskinen og min andre P4 uten EM64T, også den på 3.0 GHz. Operativsystemet var riktignok ikke Ubuntu, men FreeBSD. Merket forskjell på 32bits FreeBSD og 64bits FreeBSD. 64bits versjonen var raskere. 7000051[/snapback] hehe , at 64bits versjonen er raskere er bare naturlig ... men merk dere at de ikke er alle programmer som fungerer under 64 bits OS , nevner da wine som et av dem . Endret 4. oktober 2006 av ogger Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Man kan vel kompilere Wine i et 64bits miljø, kan man ikke? Kan ta feil her, selvfølgelig. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 mulig den kan kompileres , men jeg mener å ha lest at wine da ikke funker . Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg fikk ikke matlab til å funke med 64-bit fedora. 6999420[/snapback] Hmm det er jo faktisk en gyldig grunn til å droppe det, selv om det ikke skal brukes for mye i år tror jeg. Kanskje matta trenger det i siste oppgave? Det vil gi deg mye mer strev enn fortjeneste. Ubuntu 64 har alle standard applikasjoner ferdig portet, så det byr på små problemer om du bare leker desktop(gaim/firefox/xchat/). Skal du derimot installere apps som Flash eller java(?) må du ha både 32 og 64 libs inne, og linke Flash og Java mellom de. (tror det gjelder alle proprietære program som ikke er portet) Skal også være sagt at 64bit ikke gir noen merkbar forskjell i vanlige applikasjoner, men er utviklet for store mengder data, som i serverdatabaser. Hvis du liker å leke og lære i linux er Ubuntu x64 en morsom opplevelse, vil du ha et fult fungerende system på under en halvtime vil jeg holdt meg til x86. 6999434[/snapback] Kan vel ikke kalle meg nybegynner, men er langt fra pro., og trikser ikke for mye. Men flash og java pleier jeg alltid å ha, så da får jeg nesten bare leke litt ekstra med det og teste 64 versjonen. Det var da litt som jeg trodde, at de vanlige programmene ville fungere, men noen saker kunne skape problemer. Så da blir det så klart testing som må till Takk for innspill. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Bruker 64bits OS på brannmuren, og da jeg hadde en P4 630 3.0 GHz EM64T, merket jeg forskjell mellom den maskinen og min andre P4 uten EM64T, også den på 3.0 GHz. Operativsystemet var riktignok ikke Ubuntu, men FreeBSD. Merket forskjell på 32bits FreeBSD og 64bits FreeBSD. 64bits versjonen var raskere. 7000051[/snapback] Tunge brannmuroppgaver er vel akkurat sånne ting som faktisk har glede av 64-bit, ved siden av databaser Bruker 64bits OS på brannmuren, og da jeg hadde en P4 630 3.0 GHz EM64T, merket jeg forskjell mellom den maskinen og min andre P4 uten EM64T, også den på 3.0 GHz. Operativsystemet var riktignok ikke Ubuntu, men FreeBSD. Merket forskjell på 32bits FreeBSD og 64bits FreeBSD. 64bits versjonen var raskere. 7000051[/snapback] hehe , at 64bits versjonen er raskere er bare naturlig ... men merk dere at de ikke er alle programmer som fungerer under 64 bits OS , nevner da wine som et av dem . 7000144[/snapback] Er det naturlig at det er raskere? 64-bit sier bare at pekere (og int?) datatyper er 64-bit istedet for 32, slik at man (med et hovedkort som støtter det) kan adressere mye mer RAM. MYE mer. I tillegg er det mulig man får tilgang på et par flere registere i cpu, er ikke sikker, men det kan kansje gi en viss forskjell. Jeg fikk ikke matlab til å funke med 64-bit fedora. 6999420[/snapback] Hmm det er jo faktisk en gyldig grunn til å droppe det, selv om det ikke skal brukes for mye i år tror jeg. Kanskje matta trenger det i siste oppgave? Det vil gi deg mye mer strev enn fortjeneste. Ubuntu 64 har alle standard applikasjoner ferdig portet, så det byr på små problemer om du bare leker desktop(gaim/firefox/xchat/). Skal du derimot installere apps som Flash eller java(?) må du ha både 32 og 64 libs inne, og linke Flash og Java mellom de. (tror det gjelder alle proprietære program som ikke er portet) Skal også være sagt at 64bit ikke gir noen merkbar forskjell i vanlige applikasjoner, men er utviklet for store mengder data, som i serverdatabaser. Hvis du liker å leke og lære i linux er Ubuntu x64 en morsom opplevelse, vil du ha et fult fungerende system på under en halvtime vil jeg holdt meg til x86. 6999434[/snapback] Kan vel ikke kalle meg nybegynner, men er langt fra pro., og trikser ikke for mye. Men flash og java pleier jeg alltid å ha, så da får jeg nesten bare leke litt ekstra med det og teste 64 versjonen. Det var da litt som jeg trodde, at de vanlige programmene ville fungere, men noen saker kunne skape problemer. Så da blir det så klart testing som må till Takk for innspill. 7001220[/snapback] Vel, var et par andre ting jeg sleit med også (windows-kodeks i mplayer bla. annet), men som virket overkomerlig. Men MATLAB var "showstopper", ettersom den detecta 64-bit selv om jeg prøvde alle triksene i boka (hadde også kontakt med support) og noen utenfor boka også for å lure den til å tro den var på 64-bit. Fikk til slutt installert 32-bit utgave, men matlab nekta plent å starte - da den ikke fant 64-bit utgaven. Selv ikke deres egen "dette er arkitekturen, kjør på med bind for øynene" funka - den ignorerte det hele og lurte seg selv gang på gang. MATLAB finnes i 64-bit versjon, men ikke til studentpris Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Tunge brannmuroppgaver er vel akkurat sånne ting som faktisk har glede av 64-bit, ved siden av databaser Ja, har hørt noe sånt før. I tillegg til at systemet generelt er mer responsivt enn tilsvarende 32bits system. Det har nok også med hvor bra optimalisert operativsystemet er for 64bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå