Gå til innhold

Kjøp av ny bil. Hvordan blir det med lån?

Mauro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bmw 320i coupé jeg vurderer å bytte i en 325 cab.

Tingen er at jeg får cirka 50,000 for bilen min, å han vil ha 140,000 for sin.

Da trenger jeg 90,000 i lån. Er det noen banker som gir utsatt betaling på lån? Sånn at jeg kan begynne å betale om 2-3 år?

Eller om noen andre som har peiling på lån å økonimi har noen gode idér, så rop ut.

Er det ikke ett pluss om jeg f.eks låner 140,000 at jeg allerde har en bil til 50,000 som det ikke er noe lån på?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er noe lån på bilen din fra før, så vil det ikke bli det heller. Pant i bil kan kun opprettes ved salgspant (altså samtidig som bilen skifter eier). Skal du kjøpe en 325i cab til kr 140.000, da regner jeg med at den er noen år gammel. Banker tar sjeldent pant i biler som er over 5 år gammel, og hvis de gjør det, så er det gjerne med nedbetalingstid som er en del kortere (f.eks at bilen skal være nedbetalt før den er 10 år gammel).

Det ser mørkt ut...

Lenke til kommentar

Utsatt betaling er ikke det samme som at du ikke betaler på en 2-3 år, det er det samme som at du ikke betaler renter på 2-3 år (på 90 000 i billån, så vil du, hvis du er heldig og ikke kan få pant i noe annet få ca 10% i rente) 10% på 90K = 9K i året, alstå ca 750 pr. mnd, (uten fradrag) nå TVILER jeg på at noen banker kommer til å gi deg dette hvis du ikke har noe annet enn en gammel bil å sette i pant (ja, den er gammel i banken sine øyne) Sannsynligvis vil du få 5 års nedbetaling altså må du opp i noe over 2K pr. mnd til å begynne med.

Lenke til kommentar

Nå varierer dette noe fra bank til bank, men for å ta de forutsetningene jeg kjenner er bildet slik:

Dersom du skal ha lån med pant i bilen, må lånet være tilbakebetalt innen bilen er 12 år. Dette koster endel å etablere, samt at du må ha full kasko på bilen i hele løpetiden på lånet. Avdragsfrihet er ikke den beste starten på et slikt lån. Som regel vil banken at du har lånet (nå snakker jeg om billån) ett halvt års tid før du får avdragsfrihet. Dette er selvsagt mulig å diskutere med banken, men er ikke sikker på at du har noen god sak.

Beste løsning for din del, vil jeg si er lån der du får foreldrene dine til å være realkausjonister. Dette innebærer at banken tar pant i boligen til foreldrene dine. Da vil lånet fungere som et vanlig huslån, med mye bedre sikkerhet for banken og gode rentebetingelser for deg. Dette forutsetter at foreldrene dine kan og vil hjelpe.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Selg bilen til 50 000,-

Få fullfinansiering på bilen til 140 000,- , bruk av de 50 000,- til å betale avdrag.

En kjempedårlig måte å gjøre ting på, men så er bil også alltid en dårlig investering.

Skjønner forresten ikke at dere orker å kjøpe bil som dere sliter med å betale. :hmm:

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...