Gå til innhold

Problemer med disker/partisjoner etter strømbrudd.

Anbefalte innlegg

Jeg postet dette i 'Maskinen fungerer ikke' men jeg tror det passer bedre her.

Jeg hadde et strømbrudd mens PC'en stod på, og da jeg skulle starte opp igjen gikk det helt fint frem til innlogging i win xp. Etter dette får jeg blåskjerm med feilmelding: bad_boot_call.

Har prøvd med disksjekkefunksjonen i Partitionmagic 8, og der står det at alle mine tre NTFS-partisjoner (på tre forskjellige disker) ikke er 'properly dismounted'. Men PM finner ikke noe mer feil enn det.

Prøvde så et bootdiskverktøy for å kjøre chkdsk på NTFS-partisjoner, og chkdsk finner altså noen feil (som blir rettet) på win xp boot-partisjonen, men jeg får samme feilen igjen når jeg prøver å starte Win XP.

Noen forslag? Eller er det bare å formatere og reinstallere.....

6997391[/snapback]

Jeg har nå gitt opp å reparere partisjonen på OS-disken og gjenopprettet fra et tidligere image. Win Xp starter fint nå, men partisjonene på de to andre diskene er korrupte. Jeg får beskjed om at de ikke er formatert nå jeg klikker på de. Er det noen mulighet for å gjenopprette partisjonene? Jeg har jo ikke skrevet over noe data her så jeg regner med at det er kun selve partisjonsinfo som er korrupt.

Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt chkdsk /r fra Recovery Console? Du nevner noe om 'bootdiskverktøy', det burde være unødvendig å bruke tredjepartsverktøy når slikt følger med Windows.

http://www.vonglahn.com/udma_pio.htm

Ellers er dette med å miste tilgang til partisjoner etter reinstallering noe som går igjen her, men jeg har ikke vært i stand til å begripe hva det kommer av.

En mulighet er å bruke recovery program som f.eks EasyRecovery for å hente ut data, hvis du ikke finner noen måte å fikse partisjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...