Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

skal ha 2 pcer opp i nett

Anbefalte innlegg

altså jeg skal kjøpe en ny pc og skal ha begge pcene på nett. har chello (motorola) modem men har også telio. Har hørt om router og switch, men vet ikke hvilken jeg skal velge mellom. bruker pcen mest til nedlastninger

venter på svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags ip får du på eksisterende pc når du kobler den direkte på modemet. Hvis du får en adresse som begynner på 192.168, 10.0 eller 172 f.eks så er det nok med en switch. Men om du får DHCP adresser direkte fra chello, så er det nok best med en router.

Lenke til kommentar
bruker pcen mest til nedlastninger

6998289[/snapback]

EDIT: se bort i fra dette, du har allerede NAT, tilsv. router

P2P/fildelingsprogrammer trenger ofte litt ekstra konfigurasjon på routeren for å fungere. Du kan vurdere å bruke en switch og en software-firewall (eks. WinXP sin innebygde), men dette er en mindre sikker konfigurasjon. Hvis PCene skal kommunisere med hverandre er routeren et sikkert valg.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
nei pcene skal ikke kommunisere med hverandre. vil bare ha 2pcer opp i nett med gode hastigheter siden jeg bruker pcen til nedlastninger mest, og har dere noen routere som anbefales?

6998567[/snapback]

Det var nok switch som var det beste valget nå for du har i praksis en router i modemet. Jeg kjøpte akkurat en billig 3com Gigabit switch, men 100mbit holder i massevis for internett, uansett hvilken linje du har. Ellers er det ikke så mye forskjell på switchene, annet en det åpenbare, antall porter.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke det motorola modemet,men når du sier du har telio er det da en ip-telefoniboks ? Jeg hadde selv telio tidligere,og den (ip-telefoni adapteret) var koblet i en av utgangene på switch´en. Så dersom jeg ikke tar helt feil kobler du en nettkabel fra modemet til inngangen på switch´en og så kobler du begge pc´ene samt telioboksen til hver sin utgang. Da skulle du ha en utgang til overs med en 4-porter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok. Hadde telio for ca et år siden, og iallefall den gangen var det ikke noe krav til hvor i rekken adapteret skulle stå. Har tele2 nå og der anbefaler de at adapteret settes imellom modem og evt. router/switch.

Men dersom du ikke har fått noen beskjed fra telio som tilsier dette så følg det jeg sa ovenfor. Ta kabelen fra modemet til adapteret og sett den mellom modemet og inngangen på switch´en. Så kobler du pc´ene til f.eks. utgang/port 1 og 2 på switchen, så setter du til slutt ipadapteret i eks. port 3. Dette krever 4 nettverkskabler og du har allerede 2 så da må du ha 2 nye. Kan hende det følger med en med switch´en, bruker ofte å gjøre det.... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...