Gå til innhold

Får ikke kjørt nye spill.

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har for kort tid siden kjøpt meg nytt skjermkort (x1900XT 256mb). Og har ikke hatt tid til å teste ytelsen så veldig i nye tunge spill. Men når jeg nettopp kjøpte Company of Heroes, ble det problemer.

Jeg begynte med tutorialen, og det fungerte greit en kort stund det. Men så kommer det en skrapelignende lyd fra PC'n. Jeg er kjapp til å tabbe ut, skjekker temperaturer, og finner ut at GPU'n liggerr på fortimot 90 grader. Skrur opp vifta litt med ATItools, og temperaturen synker som aldri før. Nå holdt den seg på maks 80 grader under load. Og fremdeles kjører ikke vifta for fullt (den bråker jo noe så inni he***te).

Uansett, jeg spiller litt til, skrapelyden kommer tilbake, jeg tabber ut, temperaturen er ca 80. Noe som jeg føler er varmt, men det går. så jeg prøver å ignorere skrapelyden, spiller litt til... Og etter kanskje 5 minutter med skrapelyd (huff, smertefult)... skrur PC'n seg direkte av.

Jeg må bryte strømmen for å få den på igjen.

Har undersøkt litt, og jeg vet at jeg har en strømforsyning som er litt i det minste laget. Skulle kjøpt ny, om jeg hadde hatt penger. Det er også fra strømforsyningen denne skrapelyden kommer.

Vet ikke om det er her denne tråden skal postes, men jeg prøver :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikkert her. eller maskinen funker ikke, i mine øyne er det det samme...

men back to topic, kan det være noe gæernt med vifta? hvor mange ampere levereer psu på 12v?

6997790[/snapback]

For det første så vet jeg ikke hvor jeg skal begyne å lete etter denne infoen. Fordi jeg ikke klarer å finne noen side som informerer om/selger min PSU. Jeg bestilte den en gang i tiden fra Netshop, men de fører den ikke lenger. Jeg husker at den lå under MIST på strømforsyninger, men at det ikke var MIST allikevel.

Uansett, jeg vet at den er på 420W, og at den het noe som silent viking eller noe.

Lenke til kommentar

info om psu skal staa paa et eget klistermerke paa siden av PSU'en

80-90 grader er ganske opp imot smertegrensa ja.. har du lite / tett kabinett?

proev aa kjoepe deg en Zalman VF900CU, den kjoeler mye bedre en original vifta, + den hoeres ikke ut som et jetfly naar den er paa max.

dessuten kan den passive kjoelinga fra CPU hjelpe til aa varme godt opp inni kabinettet.. har du noen vifter saa du faar gjennomstroemning av luft?

Lenke til kommentar

Har ikke passiv kjøling på CPU lenger nå. Har en scythe ninja med original vifte der nå. Satte inn den da jeg regnet med at det nye skjermkortet produserte mer varme enn det gamle x700 pro :p

Jeg har ett ganske åpent kabinett som er større enn normal miditower, men allikevel mindre enn servertower (ganske midt imellom). Jeg har en 80mm vifte, en 120mm vifte (og en i PSU'en)... pluss en 120mm på CPU'en og da skjermkortkjøleren.

Jeg kan skru opp vifta enda mer å se om det hjelper, men det tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Om skrapelyden kommer fra psu så kan det godt være at dette er pga at viften i psu går på 100%. Det er nok også tegn på at den er veldig kraftig belastet og man kan jo nevne at mange psu'er ikke greier en slik belastning over tid, noe som ser ut som skjer i ditt tilfelle.

Om du skal kjøpe deg en ny psu anbefaler jeg en 500W og et positivt kjent merke, Mist, Bzerk eller annen burde duge.

Lenke til kommentar

Hmmm... ifølge en PSU kalkulator (eXtreme outervision sin), kommer jeg bare til 370W.

jeg har jo da 60W å gå på, så skjønner egentlig ikke at PSU'en min skal være noe problem (i alle fall ikke antall watt).

Noen som vet hvor mye W mitt skjermkort krever? Skal prøve å finne ut hvor mange ampere den leverer 12v.

EDIT:

:devil: post nummer 666 :devil:

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

joda, du kan kjoepe ny :p

Mist tagan eller hiper (og noen andre men husker ikke navnene) er sikre valg naar det gjelder PSU

Har selv en Mist 600 med 1.2ghz OC, 3 Sata disker, dvd-brenner, vannkjelongs settet (nautilus 500) chipsetcooler 2 x1900GT to 80mm vifter med lys (lightwriter og lightFX) + Siggarett tenner.

har aldri merka at viftene en gang har "skifta" lyd engang naar jeg trykker inn sigg tenneren

edit: delux no more ;)

Endret av Changis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...