South_Bridge Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) har en fresh install av kubuntu her, og får ikke lyd fra mine mp3s eller filmer(dvd og mpg/wmv) og lurer på om noen vet hvordan jeg skal fikse dette? Jeg har lyd fra kubuntu vel og merke, men bare ikke fra mediefiler jeg prøver å åpne Det jeg også lurer på er hvordan jeg kan få inn Winamp på den, for jeg syntes ikke amarok så så bra ut, et bedre dvd avspillingsprogram hadde heller ikke vært utenkelig Endret 4. oktober 2006 av South_Bridge Lenke til kommentar
Palme Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Du kan ta en titt i denne posten under codec. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 har en fresh install av kubuntu her, og får ikke lyd fra mine mp3s eller filmer(dvd og mpg/wmv) og lurer på om noen vet hvordan jeg skal fikse dette? Jeg har lyd fra kubuntu vel og merke, men bare ikke fra mediefiler jeg prøver å åpne https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats Det jeg også lurer på er hvordan jeg kan få inn Winamp på den, for jeg syntes ikke amarok så så bra ut, et bedre dvd avspillingsprogram hadde heller ikke vært utenkelig 6997627[/snapback] WinAmp ==> XMMS ..vet ikke hvilken DVD-avspiller du bruker; jeg bruker Totem, men den er kanskje mer en Ubuntu-ting enn en Kubuntu-ting.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 WinAmp ==> XMMS ==> BMP ==> Audacious Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 okey... jeg er litt nabb. har lasta ned og kjørt sudo dpkg - debpakke.deb på både pakken for å få spilt av DVD og pakken for windows codec, funker ikke ennå, må jeg reboote? Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) nei, reboot trengs omtrent utelukkende når du oppgraderer kjernen det du bør gjøre er å fjerne de programmene du har installert v.h.a. .deb-filer funnet på nettet og i stedet bruke pakkesystemet som er bygget inn i Ubuntu slik at den laster ned .deb-filer som passer til din Ubuntu og installerer dem automatisk for deg det du ikke kan gjøre nå er: sudo aptitude remove pakkefil.deb ..da apt trenger "navet på pakken"; ikke navnet på "fila pakken ligger i" måten du løser det på er å enten: * bruke synaptic (System -> Administration -> Synaptic) til å søke frem de installerte pakkene ved å søke etter hva det sannsynlige navnet er * bruke aptitude til å gjøre noe á det samme, f.eks.: lars@ibmr52:~$ sudo aptitude search sun-java i sun-java5-bin - Sun Java(TM) Runtime Environment (JRE) 5.0 i sun-java5-demo - Sun Java(TM) Development Kit (JDK) 5.0 demos and examples i sun-java5-doc - Sun JDK(TM) Documention -- integration installer i sun-java5-fonts - Lucida TrueType fonts (from the Sun JRE) i sun-java5-jdk - Sun Java(TM) Development Kit (JDK) 5.0 i sun-java5-jre - Sun Java(TM) Runtime Environment (JRE) 5.0 i sun-java5-plugin - The Java(TM) Plug-in, Java SE 5.0 p sun-java5-source - Sun Java(TM) Development Kit (JDK) 5.0 source files (de med `i' forran betyr at de er installerte) når du har funnet dem fjerner du dem og installerer i stedet pakker du finner ved å søke på samme vis (eller følger guidene i linken jeg pastet i innlegget over) edit: det er altså bare w32codes-pakken som skal lastes ned "manuelt" og installeres v.h.a. dpkg Endret 5. oktober 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Han snakker om codec-deb'en. Den må lastes ned manuelt. Skal forøvrig ikke være mer enn å følge guiden og legge inn w32codec-pakka... :-s Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Han snakker om codec-deb'en. Den må lastes ned manuelt. Skal forøvrig ikke være mer enn å følge guiden og legge inn w32codec-pakka... :-s 7006074[/snapback] vel, han sa "både" - så jeg antok at han lastet ned ned en tilfeldig avspiller "utenfor ubuntu" også .. nevner dette i slutten av innlegget Endret 5. oktober 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå