Gå til innhold

BenQ FP241W 24in Widescreen Monitor


Åsmund@ATi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal si, det var ikke en eneste negativ ting skrevet om denne skjermen i den artikkelen. Dette understrekes av at den fikk 10 av 10 i alle kategoriene.

I følge denne artikkelen er dette den beste skjermen man kan få tak i.

 

Mange av dere begynner vel å lure på om dette kan være sant. Jeg er ikke en av dem, det er ikke sant. Vil ikke spekulere men jeg hadde ikke blitt overasket om forfatteren fikk seg en liten gave av BenQ i etterkant.

 

Hvertfall så burde du grave frem flere artikler/tester fordi denne var altfor vag og optimistisk. :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv siklet på denne skjermen en stund...eller to av dem faktisk.

 

Jeg fant denne siden: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1066372

 

De linker til en kinesisk test som er litt mer detaljert...men den er selvfølgelig på en slags kinesisk. Den auto-oversetteren de bruker er jo elendig, men det er noen flere bilder og illustrasjoner, og det er mulig og forstå noe.

 

Jeg snakket med MPX og de mente de fikk den inn iløpet av en ukes tid. Så straks de ble enige om pris skulle den synes på shoppen. Jeg har sett estimater fra andre på midt oktober.

 

Gi lyd om dere finner ut noe mer.

Lenke til kommentar

Her er en annen side som omtaler skjermen:

 

TFTCentral

 

 

EDIT:

 

Lack of 1:1 Pixel Mapping: The absence of this feature from the FP241W is strange, and might well be an issue to potential buyers. Without it, the image is always stretched and scaled to fill the screen rather than offering options to maintain the aspect ratio or map the pixels 1:1 via the hardware itself

 

Jeg faller in i gruppen potential buyers som synes dette er en issue. Da blir jeg jo nødt å kjøpe en monster-pc som kan dra spill i 1920x1200 oppløsning...

Endret av Kremfjes
Lenke til kommentar
Her er en annen side som omtaler skjermen:

 

TFTCentral

 

 

EDIT:

 

Lack of 1:1 Pixel Mapping: The absence of this feature from the FP241W is strange, and might well be an issue to potential buyers. Without it, the image is always stretched and scaled to fill the screen rather than offering options to maintain the aspect ratio or map the pixels 1:1 via the hardware itself

 

Jeg faller in i gruppen potential buyers som synes dette er en issue. Da blir jeg jo nødt å kjøpe en monster-pc som kan dra spill i 1920x1200 oppløsning...

7004680[/snapback]

 

Du kan fortsatt kjøre andre (lavere) oppløsninger. Her er det snakk om at bildet alltid blir strukket, og at skjermen ikke har muligheter til å justere dette. Nå vet ikke jeg om dette da kan gjøres i software.

Lenke til kommentar
Her er en annen side som omtaler skjermen:

 

TFTCentral

 

 

EDIT:

 

Lack of 1:1 Pixel Mapping: The absence of this feature from the FP241W is strange, and might well be an issue to potential buyers. Without it, the image is always stretched and scaled to fill the screen rather than offering options to maintain the aspect ratio or map the pixels 1:1 via the hardware itself

 

Jeg faller in i gruppen potential buyers som synes dette er en issue. Da blir jeg jo nødt å kjøpe en monster-pc som kan dra spill i 1920x1200 oppløsning...

7004680[/snapback]

 

Du kan fortsatt kjøre andre (lavere) oppløsninger. Her er det snakk om at bildet alltid blir strukket, og at skjermen ikke har muligheter til å justere dette. Nå vet ikke jeg om dette da kan gjøres i software.

7010113[/snapback]

du kan gjøre det hvis du har nvidia skjerm kort,men ATI folka er ikke like heldige.

Lenke til kommentar
Her er en annen side som omtaler skjermen:

 

TFTCentral

 

 

EDIT:

 

Lack of 1:1 Pixel Mapping: The absence of this feature from the FP241W is strange, and might well be an issue to potential buyers. Without it, the image is always stretched and scaled to fill the screen rather than offering options to maintain the aspect ratio or map the pixels 1:1 via the hardware itself

 

Jeg faller in i gruppen potential buyers som synes dette er en issue. Da blir jeg jo nødt å kjøpe en monster-pc som kan dra spill i 1920x1200 oppløsning...

7004680[/snapback]

 

Du kan fortsatt kjøre andre (lavere) oppløsninger. Her er det snakk om at bildet alltid blir strukket, og at skjermen ikke har muligheter til å justere dette. Nå vet ikke jeg om dette da kan gjøres i software.

7010113[/snapback]

 

Ja, klar over det. Men blir ikke bildet veldig dårlig når det er strukket? Blir iallefall det på min slitne 17" LCD-skjerm fra 2003 :p

Lenke til kommentar

Det er, eller har i hvert fall tradisjonelt vært, stort sprang mellom ulike skjermer når det gjelder å strekke "feil" oppløsninger sånn at det passer på skjermen.

 

På min 1770NX har jeg ingen problemer med å spille i lavere oppløsninger enn den skjermen er laget for, men det ser naturligvis mindre skarpt ut, siden enhver skjerm som i det hele tatt forsøker å se ålreit ut i slike lavere oppløsninger, må interpolere.

 

Jeg er interessert i denne BenQ-skjermen. Test på gang, Hardware? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig 1:1 i skjermsammenheng? Blir det ikke da slikt at bildet blir "lite" (altså om man spiller i 640-oppløsning, så blir det akkurat like stort på skjermen som et 640-bilde, evt det blir som å spille i et vindu, istedet for fullscreen. Iogmed at hver pixel i spillet mappes til en pixel på skjermen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hey, blackbrrd, den teorien trodde faktisk jeg også på helt til jeg faktisk forsøkte det. Lag et rutenett selv, og se hva som skjer. Dersom man f.eks. velger en oppløsning som er delbar med 2, så skulle man i teorien oppnå en veldig fin skalering uten "blur" fordi punktene passer rutenettet perfekt.

 

Men her kommer problemet - dersom du tar et lavoppløselig bilde, f.eks. 800x600, og forstørrer dette til 1600x1200 får man samme effekt som å kjøre 800x600 oppløsning på en 1600x1200 LCD. Skaleringen kan gjøres på forskjellige måter, og den definitivt skarpeste og reneste måten å gjøre dette på er å doble punktene i X og Y (nærmeste nabo) slik at du på 800x600 nå får 1600x1200. Det blir grovt, men det blir rent.

 

Problemet er at man har andre skaleringsmetoder/interpolering også for å forhindre aliasing/støyfenomener som trappekanter og liknende, dersom man tar en tur innom Photoshop vil man oppdage blant annet:

 

- nearest neighbour (dobler hver piksel slik at en piksel blir 2x2)

- bilinear (filter, medium, forsøker å unngå trappetrinn++)

- bicubic (filter, "heavy", unngår harde fargeoverganger, gir et mykt bilde)

etc.

 

Det interessante selvsagt er at her har man man valgmuligheter. Man kan la skjermkortet skalere, eller skjermen selv. Har man en grei skjerm med dårlig skalering, kan skjermkortet gjøre jobben. Jeg har ikke akkurat forsøkt å dille med dette enda, men skal garantert gjøre det så fort jeg får tid.

 

EDIT: man = kan, skriveleif

Endret av Boye
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min erfaring med min Samsung SyncMaster 215TW er at det strekker bildet forbløffende bra. Ingen problem her i gården med å spille i 1024*768 om jeg vil. Men enda bedre er jobben den gjør med 1280x768. Dette ser nesten "native" ut!

 

Så lenge du velger en 16:10-oppløsning tror jeg du kan spille med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...