Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med disker/partisjoner etter strømbrudd

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et strømbrudd mens PC'en stod på, og da jeg skulle starte opp igjen gikk det helt fint frem til innlogging i win xp. Etter dette får jeg blåskjerm med feilmelding: bad_boot_call.

Har prøvd med disksjekkefunksjonen i Partitionmagic 8, og der står det at alle mine tre NTFS-partisjoner (på tre forskjellige disker) ikke er 'properly dismounted'. Men PM finner ikke noe mer feil enn det.

Prøvde så et bootdiskverktøy for å kjøre chkdsk på NTFS-partisjoner, og chkdsk finner altså noen feil (som blir rettet) på win xp boot-partisjonen, men jeg får samme feilen ighen når jeg prøver å starte Win XP.

Noen forslag? Eller er det bare å formatere og reinstallere.....

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulig løsning er å skrive ny MBR (Master boot record). Boot fra f.eks. en Windows 98 oppstartsdisk og skriv "fdisk /mbr".

Mer info om dette :

http://support.microsoft.com/?id=69013

PS: Er du HELT sikker på at feilmeldingen sier "bad_boot_call"? Finner nemlig INGEN treff på den feilmeldingen via Google. Merkelig om en feilmelding aldri har vært omtalt på nettet...

Endret av Caze
Lenke til kommentar

FDISK er vel kanskje ikke noe man bør bruke på en NTFS-partisjon ....

Hvis du har en WinXP-CD, så kan du jo forsøke å kjøre Windows Recovery Console fra den. Boot fra CD og velg riktige alternativer utover, så kommer du etter hvert fram til en side der du kan velge Recovery Console. Du blir vel kanskje spurt om admin-passordet ...

Recovery Console har en kommando som heter FIXMBR eller noe sånt. Den fikser MBR slik at du kan boote igjen.

Hvis jeg var deg ville jeg google etter litt mer utfyllende info enn skriveriene mine, men nå har du i hvert fall fått et spor å følge.

Det er også et verktøy som heter TestDisk som kan rette opp skrukkete partisjoner, men det krever vel at du får kjørt PC'en din. Hmm, jeg lurer på om det ikke ligger på The Ultimate Boot CD, som tilbyr deg en drøss med verktøy når du booter fra den. Joda, det stemmer det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lignende problem en tid tilbake og måtte da bruke den recovery console'n som newbrewfos nevner. Det eneste jeg trengte å gjøre den gangen var å kjøre checkdisk, men det er mange muligheter når du først er der inne. Fixboot er en av de, i tillegg til den som newbrefoz nevner.

Håper det løser seg slik at du slipper å formatere.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar! Jeg ga opp å reparere bootpartisjonen og gjenoppretta fra et tidligere image.

@Caze: Det var 'bad_boot_call' ja! Det snåle var at blåskjermen kom etter at jeg hadde logga meg inn i windows; etter innloggingskjermen ble skjermen sort en stund og så blåskjerm. Det høres rart ut at det var noe galt med MBR for disken boota jo normalt til og med innlogging i windows.

Prøvde med windows recovery console også, men fikk beskjed om 'uncoverable error' eller noe.

Og chkdsk greide som sagt ikke å rette opp noe.

Edit: de to andre diskene har selvfølgelig korrupte partisjoner de også nå; får beskjed om at de ikke er partisjonert i win xp (ntfs begge to). Får håpe testdisk greie å fikse det. Mye trøbbel på grunn av det strømbruddet, gitt!

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar

Testdisk greide ikke å fikse partisjonene på de to 300gig diskene som står i maskina i tillegg til os-disken. Begge diskene er helt f..ked på grunn av det strømbruddet, irritert nå! Blir vel å la pc'n stå å surre med finaldata i et døgn eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...