adg Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har tenkte å innstallere linux på PC'n. Har aldri brukt det før, og lurer på hvilken versjon jeg bør gå for... På forhånd takk :wink: Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 det er vel mandrake som er den mest nybegynnervennlige, kjører selv mdk8.2 da jeg hadde VEEELDIG stress med mdk9.0 Vil på det varmeste anbefale mdk8.2(selv om den begynner å bli gammel). RH8.0 har jeg ingen erfaringer med, en kompiss prøvde den, men bytta tilbake til mdk8.2 han og... mvh Kolbjørn "CapsLock" Fredheim Lenke til kommentar
belsebub Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 SuSE 8.0 er en annen grei distro. Setter seg stort sett opp selv. Lenke til kommentar
belsebub Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 SuSE 8.0 er en annen grei distro. Setter seg stort sett opp selv. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Suse 8.0 må du vel kjøpe, må du ikke det? Eller installere over nettet? Var ihvertfall sånn tidligere, vet ikke om det har forandra det. Som nybegynner ville jeg gått for RedHat, Mandrake eller Suse. Hvilken av dem er egentlig det samme. Etterhvert kan du jo prøve alle og se hva DU liker. Finnes jo andre distroer som er kjent for å være vanskeligere (Slackware, Debian), og disse er GODE, men krever med "knoting" for å få til. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har prøvd (i løpet av en uke): -Lycoris -RedHat 8.0 -Mandrake 9.0 Lycoris får jeg ikke til å fungere som den skal, den bl.a. "nekter" å gi meg tilbake CD plata jeg event. legger i osv. RedHat fungerte OK, men jeg synes det var rotete (vant til Windows).... Mandrake...min foreløpige favoritt, og jeg har fått det meste jeg har prøvd på til å fungere (utenom java-støtte i Opera..). Fikk bl.a. til å legge inn nye fonter HELT på egenhånd (ved hjelp av HOWTO på sourcforge....) ): anbefaler Mandrake 9.0 -PKA- [ Denne Melding var redigert av: PKA på 2002-11-03 15:50 ] Lenke til kommentar
drall Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 for å få java-støtte i opera må du laste ned enten sun, ibm eller blackdown java runtime environment. Deretter må du gå inn i preferanser i opera, under multimedia finner du java path. Denne skal gå til jre-mappen/lib/i386. At du ikke fikk ut cden i lycoris var sikkert fordi du ikke avmonterte den med umount. Mandrake kommer med supermount, eller automontering kompilert inn i kjernen. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Quote: Den 2002-11-03 13:03, skrev adg:Jeg har tenkte å innstallere linux på PC'n.Har aldri brukt det før, og lurer på hvilken versjon jeg bør gå for... På forhånd takk :wink: Ok, for det første, det er alltid greiest å gå for den nyeste/mest stabile versjonen av Linux. Og for det andre, så regner jeg med at du mente "distro". :wink: Men uansett, dette har jeg prøvd: RH8 (Red Hat 8 betyr det for de som ikke skjønner det) Mandrake 9 Lycoris nektet å installeres hos meg, vet ikke hvorfor. Vel, om du vil ha tilgang til for eksempel NTFS partisjoner (populært kjent som å "mounte" en partisjon) og vil kunne gjøre mye annet digg så er Mandrake distroen du burde prøve først. Her er alt veldig "enkelt", dog er det ikke mange ferdige RPM (se på det som ferdigkompilerte programmer eller lignende) som det er med RH8 (kommet en del i alle fall). Men det tror jeg kommer seg :wink: RH8 har et veldig smooth/fint (finere enn KDE3 ihvertfall synes jeg) "interface". Men KDE er ok nok det. Så det er ikke skam å gå for Mandrake her. :wink: Men ettersom du i det hele tatt spør, så anbefaler jeg deg å kjøpe en pakke med 10 cd-r. Brenne et par distroer, lage en partisjon for linux, og dual-boote i noen uker. Så får du prøvd noen distroer uten å gi slipp på Windows helt enda. Men det ser ut som om jeg i hvert fall fastner ved Mandrake ettersom det er enkelt å mounte ntfs partisjoner (RH8 har vel ikke lagt inn støtten engang pga ustabilitet eller lignende?), godt pakkeinstallasjonsopplegg, og generelt enkelt for nybegynnere. ... Mvh kjello2 [ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-11-03 18:01 ] Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Du slipper også å kjøre Java som "root" hvis du vil det (sikkrest slik). Bare installer Java i Hjemmemappa. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Hei Anbefaler Mandrake 9. Alt funka ved første forsøk hos meg. Hadde problemer med Internett på tidligere distribusjoner fra Mandrake (8.x), men nå har de løst dette problemet. Ingen problemer med å lese NTFS partisjoner. Kjøren XP på Disk 1 og Linux på Disk 3. Mandrake 9 fant ut dette og satte opp en Dual-boot som fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg hadde klart gått for Red Hat 8.0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå