Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyre linse har tørket fast

Haraldson

Anbefalte innlegg

Hei,

satt og irriterte meg gjennom hele forelesninga i dag. Linsa på høyre øye satt ikke riktig, og jeg så ikke klart på dette øyet. Dette er noe som skjer nå og da med linsebrukere, i alle fall med meg.

Uansett, etter forelesninga bestemte jeg meg for å stikke ned på toalettet for å prøve å fikse problemet, siden jeg ikke hadde hatt noe flaks der og da på forelesninga. Da viste det seg at linsa mer eller mindre har tørka fast på øyet. Prøvde å dra linsa av øyet med pekefingeren med makt (makt sett i forhold til hva jeg tør på mitt eget øye, så klart), jeg prøvde å ta vann på fingrene og væte øyet på den måten mange ganger osv.

Det er ikke ubehagelig på andre måter enn at jeg ser uklart på øyet, men det er igjen voldsomt irriterende. I tillegg kan dette være farlig, har jeg hørt, øynene skal holdes våte.

Noen som har noen kjerringråd til meg?

Edit: Jeg var trøtt i morges, men trøtt? - Fant en tørr linse på kanten av vasken nå. Syns tydelig jeg så kanten på linsa på øyet rett utafor regnbuehinna (slik som vanlig) rett før jeg altså fant linsa et helt annet sted enn der jeg trodde den var... :shrug:

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har redigert posten min, som dere kanskje ser, men svar på den opprinnelige problemstillingen er fortsatt interessant å diskutere.

At linser blir tørre kan vel muligens ha noe med merke å gjøre, ja, men opplever ikke problemet veldig ofte. Har kun sovet med linser én natt, og det er jævlig dagen derpå, og da sleit jeg veldig med å få dem av.

Må uansett til optiker en av de nærmeste dagene, har gått tom for linser. Kan høre med henne da.

Lenke til kommentar

Har, for the record, brukt denne typen linser i to år, og har egentlig ikke noe negativt å si om dem annet enn at de kun er beregnet for dagbruk. Dermed blir de kanskje litt tørre når jeg ennå sitter oppe foran dataskjermen i 2-3-tida. :wee:

Dette er da Synsam-linser som tilsvarer EyeQ Premium UV55-linsene, bare en litt annen type. Skal uansett høre med optikeren om ho vil anbefale noen andre, men siden jeg ikke bor hjemme lenger og fortsatt bruker optikeren jeg brukte da jeg bodde hjemme på fulltid, blir det muligens vanskelig å teste flere forskjellige typer nå...

Lenke til kommentar

huh har aldri opplevd det, men da ville jeg kanskje vurdert toukerslinser siden de er av ett litt bedre materiale, og så ha med øyedråper om de skulle bli tørre. Evt bare ha med øyedråper om du ikke gidder å ha linser du må rense. men optikern din har utrolig mye bedre peiling enn dette enn meg så spør han/henne. Men tørre linser MÅ ikke forekomme ;)

Lenke til kommentar

Prøv "natt&dag-linser. (ikke døgnlinser)

Disse er dyrere fordi du bare skifter dem èn gang i måneden og kan sove med dem. De er lagd for å slippe mer oksygen inn på øynene og de proteinene som gjør linser klebrige ikke får dannet seg/ satt seg.

Det siste paret mitt har jeg hatt på i over 4 måneder og de er framdeles friske og gir meg ingen problemer. Jeg råder likevel ikke andre å gjøre dette fordi det strider med instruksjonsvedlegget.

Bare som bekreftelse på at de er veldig fine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det siste paret mitt har jeg hatt på i over 4 måneder og de er framdeles friske og gir meg ingen problemer.

7049558[/snapback]

4 måneder!

:ohmy:

Hjelp!

Det kan da umulig gå bra!

Lenke til kommentar
Edit: Jeg var trøtt i morges, men trøtt? - Fant en tørr linse på kanten av vasken nå. Syns tydelig jeg så kanten på linsa på øyet rett utafor regnbuehinna (slik som vanlig) rett før jeg altså fant linsa et helt annet sted enn der jeg trodde den var... :shrug:

6996769[/snapback]

Det samme skjedde med meg en gang også.

Jeg dro litt i den og så at den bevegde seg....

Urk. Og så viste det seg at jeg ikke hadde den på.

Bare tanken gjør at jeg grøsser i ettertid.

Lenke til kommentar

Hahahahaha jeg har en kompis som gjorde akkurat det samme! Eneste med han var at han tok av seg linsa på høyre øye, og så glemte han at han hadde tatt av den på høyre, men trodde han hadde tatt av den venstre, så han begynte å dra og pelle på det øye der linsa allerede var av.. syntes han kjente at han "fikk tak" på linsa også...

Huff!! Pass på øya deres, folkens! :!:

Lenke til kommentar

Gjør det ikke vondt å ta midt på øyet?

Å ta på det hvite gjør ikke vondt, men tar jeg midt på øyet er det ubehagelig og øyet lukkes av refleks. Når linsene er på gjør den ikke det.

Trodde de fleste følte det ubehagelig å ta seg midt på øyet men da tok jeg kanskje feil.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig plaget av tørre øyne på grunn av linser før (brukte månedslinser, ta av og rense hver kveld), men nå bruker jeg sånne jeg kan ha på i en måned og sove med. (Skal ha en dag uten linser hver 14. dag, men).

Er omtrent ikke plaget med tørre øyne lenger, bare når jeg våkner uten å ha sovet lenge nok, eller det går mot slutten av måneden. Men jeg har alltid med meg fuktedråper, pluss et etui og linsevæske. Just in case.

Lenke til kommentar
Gjør det ikke vondt å ta midt på øyet?

Å ta på det hvite gjør ikke vondt, men tar jeg midt på øyet er det ubehagelig og øyet lukkes av refleks. Når linsene er på gjør den ikke det.

Trodde de fleste følte det ubehagelig å ta seg midt på øyet men da tok jeg kanskje feil.

7154010[/snapback]

Det gjør ikke så vondt.

Du tror jo virkelig at linsa er der, det er du helt sikker på.

Plutselig finner du at den ikke er der, og tenker tilbake at du nettopp har pella deg midt i øyet. Alle som ikke har gjort dette, grøsser, bare av tanken.

Jeg har gjort det opp til flere ganger, og er litt vant med det nå.

Noe som kanskje ikke er helt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...