Haraldson Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Hei, satt og irriterte meg gjennom hele forelesninga i dag. Linsa på høyre øye satt ikke riktig, og jeg så ikke klart på dette øyet. Dette er noe som skjer nå og da med linsebrukere, i alle fall med meg. Uansett, etter forelesninga bestemte jeg meg for å stikke ned på toalettet for å prøve å fikse problemet, siden jeg ikke hadde hatt noe flaks der og da på forelesninga. Da viste det seg at linsa mer eller mindre har tørka fast på øyet. Prøvde å dra linsa av øyet med pekefingeren med makt (makt sett i forhold til hva jeg tør på mitt eget øye, så klart), jeg prøvde å ta vann på fingrene og væte øyet på den måten mange ganger osv. Det er ikke ubehagelig på andre måter enn at jeg ser uklart på øyet, men det er igjen voldsomt irriterende. I tillegg kan dette være farlig, har jeg hørt, øynene skal holdes våte. Noen som har noen kjerringråd til meg? Edit: Jeg var trøtt i morges, men så trøtt? - Fant en tørr linse på kanten av vasken nå. Syns tydelig jeg så kanten på linsa på øyet rett utafor regnbuehinna (slik som vanlig) rett før jeg altså fant linsa et helt annet sted enn der jeg trodde den var... Endret 4. oktober 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Even. Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg ville gått til en øyenlege, eller i hvert fall ringt og hørt. Selv ville jeg ikke prøvd å fjerne den med makt. Plutselig står du der med øyet i hånden Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Eneste gangene det skjer med meg er når jeg har sovet med dem. Snakk med optikeren din. Kanskje du burde skifte merke... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg har redigert posten min, som dere kanskje ser, men svar på den opprinnelige problemstillingen er fortsatt interessant å diskutere. At linser blir tørre kan vel muligens ha noe med merke å gjøre, ja, men opplever ikke problemet veldig ofte. Har kun sovet med linser én natt, og det er jævlig dagen derpå, og da sleit jeg veldig med å få dem av. Må uansett til optiker en av de nærmeste dagene, har gått tom for linser. Kan høre med henne da. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Folk er forskjellig vettu. Er ikke uvanlig at man bytter merke noen ganger før man finner en linsetype uten " bivirkninger". Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Har, for the record, brukt denne typen linser i to år, og har egentlig ikke noe negativt å si om dem annet enn at de kun er beregnet for dagbruk. Dermed blir de kanskje litt tørre når jeg ennå sitter oppe foran dataskjermen i 2-3-tida. Dette er da Synsam-linser som tilsvarer EyeQ Premium UV55-linsene, bare en litt annen type. Skal uansett høre med optikeren om ho vil anbefale noen andre, men siden jeg ikke bor hjemme lenger og fortsatt bruker optikeren jeg brukte da jeg bodde hjemme på fulltid, blir det muligens vanskelig å teste flere forskjellige typer nå... Lenke til kommentar
Femur Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hvis en linse tørker fast, bør du helle på med sterilt saltvann til den mykner opp. Da kan det være relativt greit å få den av. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 huh har aldri opplevd det, men da ville jeg kanskje vurdert toukerslinser siden de er av ett litt bedre materiale, og så ha med øyedråper om de skulle bli tørre. Evt bare ha med øyedråper om du ikke gidder å ha linser du må rense. men optikern din har utrolig mye bedre peiling enn dette enn meg så spør han/henne. Men tørre linser MÅ ikke forekomme Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hvis jeg sovner med linsene på, da pleier jeg å ta litt spytt på fingeren før jeg lirker dem løs. Jeg vet vel strengt tatt ikke om dette er en anbefalt metode, men det ser ut til å fungere i hvert fall... Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Prøv "natt&dag-linser. (ikke døgnlinser) Disse er dyrere fordi du bare skifter dem èn gang i måneden og kan sove med dem. De er lagd for å slippe mer oksygen inn på øynene og de proteinene som gjør linser klebrige ikke får dannet seg/ satt seg. Det siste paret mitt har jeg hatt på i over 4 måneder og de er framdeles friske og gir meg ingen problemer. Jeg råder likevel ikke andre å gjøre dette fordi det strider med instruksjonsvedlegget. Bare som bekreftelse på at de er veldig fine. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Det finnes øyedråper som kan kjøpes hos optiker/brilleforretning/der du kjøper linser som brukes for å fukte øynene dersom du sliter med slike problemer. Ville gått til innkjøp av slike hvis jeg var deg Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det siste paret mitt har jeg hatt på i over 4 måneder og de er framdeles friske og gir meg ingen problemer. 7049558[/snapback] 4 måneder! Hjelp! Det kan da umulig gå bra! Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Edit: Jeg var trøtt i morges, men så trøtt? - Fant en tørr linse på kanten av vasken nå. Syns tydelig jeg så kanten på linsa på øyet rett utafor regnbuehinna (slik som vanlig) rett før jeg altså fant linsa et helt annet sted enn der jeg trodde den var... 6996769[/snapback] Det samme skjedde med meg en gang også. Jeg dro litt i den og så at den bevegde seg.... Urk. Og så viste det seg at jeg ikke hadde den på. Bare tanken gjør at jeg grøsser i ettertid. Lenke til kommentar
Anxe Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hahahahaha jeg har en kompis som gjorde akkurat det samme! Eneste med han var at han tok av seg linsa på høyre øye, og så glemte han at han hadde tatt av den på høyre, men trodde han hadde tatt av den venstre, så han begynte å dra og pelle på det øye der linsa allerede var av.. syntes han kjente at han "fikk tak" på linsa også... Huff!! Pass på øya deres, folkens! :!: Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Det var virkelig frustrerende. Jeg var sikker på at linsa fortsatt var på. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det var virkelig frustrerende. Jeg var sikker på at linsa fortsatt var på. 7153572[/snapback] Det er jo lett å jekke om en linse er på. Gjør det litt vondt å ta med pekefingeren midt i øyet er den ikke på, gjør det ikke vondt er den på. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 cp-nilsen: Nå er du sikkert linsebruker selv, men det gjør vitterlig ikke vondt å ta på øyet sånn whatsoever. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Gjør det ikke vondt å ta midt på øyet? Å ta på det hvite gjør ikke vondt, men tar jeg midt på øyet er det ubehagelig og øyet lukkes av refleks. Når linsene er på gjør den ikke det. Trodde de fleste følte det ubehagelig å ta seg midt på øyet men da tok jeg kanskje feil. Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg var veldig plaget av tørre øyne på grunn av linser før (brukte månedslinser, ta av og rense hver kveld), men nå bruker jeg sånne jeg kan ha på i en måned og sove med. (Skal ha en dag uten linser hver 14. dag, men). Er omtrent ikke plaget med tørre øyne lenger, bare når jeg våkner uten å ha sovet lenge nok, eller det går mot slutten av måneden. Men jeg har alltid med meg fuktedråper, pluss et etui og linsevæske. Just in case. Lenke til kommentar
ZlaleX Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Gjør det ikke vondt å ta midt på øyet? Å ta på det hvite gjør ikke vondt, men tar jeg midt på øyet er det ubehagelig og øyet lukkes av refleks. Når linsene er på gjør den ikke det. Trodde de fleste følte det ubehagelig å ta seg midt på øyet men da tok jeg kanskje feil. 7154010[/snapback] Det gjør ikke så vondt. Du tror jo virkelig at linsa er der, det er du helt sikker på. Plutselig finner du at den ikke er der, og tenker tilbake at du nettopp har pella deg midt i øyet. Alle som ikke har gjort dette, grøsser, bare av tanken. Jeg har gjort det opp til flere ganger, og er litt vant med det nå. Noe som kanskje ikke er helt bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå