Gå til innhold

Acer AL2216W LCD

omni

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Acer AL2216W på elprice i går for den nette sum av 3000 kr.. Skjermen er på 22" og har 1680x1050 i øppløsning så på papiret så er jo dette rett og slett et røverkjøp... Jeg lurte på om det var det i praksis og tok sjansen på å kjøpe skjermen.

Fordeler:

* Oppløsningen og størrelsen i forhold til prisen er uslåelig i markedet i dag.

* I mine øyne leverte skjermen helt akseptable farger til kontorbruk og bildebehandling. Jeg har ikke testet den på spill enda.

Ulemper:

* Det lekker litt lys fra panelet. Etter min korte testing ser det ut til å bare være et problem når skjermbilde er veldig mørkt. Så for min del er dette noe jeg kan leve med...

*Den har ikke DVI.. Elprice sine nettsider stemmer ikke.. Denne har bare D-SUB.

** EDIT: Problemet under oppstod pga dårlig VGA kabel **

* MEN... Nå kommer det som kanskje er det største problemet med denne skjermen. Hvis man ser godt etter på tekst som vises på skjermen så kan man se en liten flimring med jevne mellomrom.. Det er ikke et voldsomt stort problem når man sitter litt fra skjermen, men det kan bli et iritasjonsmoment når man av og til oppdager at teksten plutselig flimrer et lite millisekund.

Er det andre som har opplevd dette på sine LCD og er det noe man kan gjøre for å bedre på problemet? Eventuellt om det bedrer seg over tid??

Jeg har ikke lyst å levere skjermen tilbake for det er sinnsykt fett med den størrelsen :) Men jeg er svært usikker på om jeg kan klare å leve med den flimringen på teksten.

Endret av omni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flimring skal IKKE forekomme. Enten er det feil på skjermkortet ditt, ledningen eller på skjermen.

Forøvrig er jeg betenkt til skjermen uten DVI. Billigere 22" lcd finnes med DVI enn den Acer'n. Men det er min mening.

Ps. Backlight problemet finner du på samtlige 22" lcd levert av f.eks. Samsung og Viewsonic. Dette kan skyldes at panelet kommer fra samme produsent ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Flimring skal IKKE forekomme. Enten er det feil på skjermkortet ditt, ledningen eller på skjermen.

Forøvrig er jeg betenkt til skjermen uten DVI. Billigere 22" lcd finnes med DVI enn den Acer'n. Men det er min mening.

Ps. Backlight problemet finner du på samtlige 22" lcd levert av f.eks. Samsung og Viewsonic. Dette kan skyldes at panelet kommer fra samme produsent ?

6999032[/snapback]

I praksis er det faktisk lite forskjell på VGA og DVI. Teoretisk så unngår man jo en dobbel digital/analog konvertering med DVI, men i praktisk bruk er det vanskelig å se forskjell på de to.

Det er mange profesjonelle "skjerm-testere" som sier dette.

Det kan være et kabel-problem med VGA - kjøp kvalitet! VGA er mer sårbar for støy og forstyrrelser fra andre elektriske/elektroniske kilder.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg prøvde en ny kabel i går og dette løste problemet mitt... Det var altså kabelen som var problemet :) Tusen takk for all hjelp. Så nå kommer jeg garantert til å beholde skjermen. Den duger mer en godt nok til mitt bruk som hovedsakelig er kontor.

Jeg har fått brukt den veldig lite foreløpig, men førsteinntrykket er bra.

Dårlig av elprice at de merker den med DVI når den ikke har det! Det er vel god nok grunn til å kunne heve kjøpet dersom man ønsker det??

Endret av omni
Lenke til kommentar
Jeg prøvde en ny kabel i går og dette løste problemet mitt... Det var altså kabelen som var problemet :) Tusen takk for all hjelp. Så nå kommer jeg garantert til å beholde skjermen. Den duger mer en godt nok til mitt bruk som hovedsakelig er kontor.

Dårlig av elprice at de merker den med DVI når den ikke har det! Det er vel god nok grunn til å kunne heve kjøpet dersom man ønsker det??

7004148[/snapback]

Kommer an på hvor viktig det er for deg.

Lenke til kommentar

7004148[/snapback]

Kommer an på hvor viktig det er for deg.

7005020[/snapback]

Ikke så viktig for meg, men om det hadde vært det så kunne vel jeg hevet kjøpet pga feil i produktbeskrivelsen?

Lenke til kommentar

For å si det sånn; dersom jeg hadde bestillt denne skjermen i den tro at den hadde DVI-input, og at det var DVI jeg hadde tenkt å bruke, hadde jeg forlangt å få pengene tilbake umiddelbart.

Jeg tviler jo på at denne butikken faktisk skriver DVI med vilje, for å lure kundene - det er nok en glipp. Gjør dem en tjeneste - ring og si i fra om feilen.

Det blir opp til deg - men siden du likevel bruker VGA output betyr det vel lite? Er du fornøyd med skjermen, og den har ingen feil, er det jo greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...