MyBigMouth Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Åja, Så vi skal bare kaste et kamera som har mye bedre kvaliteter enn andre kameraet, bare fordi ISO'en svinger med 50-100? 7013090[/snapback] Mye bedre kvaliteter enn andre? Dette må du utdype nærmere.... 7016020[/snapback] Bedre grep. God pris ift MP, anti-shake, gode menyer, bilde stabilisering, meget god batteritid(I mitt tilfelle) .... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Åja, Så vi skal bare kaste et kamera som har mye bedre kvaliteter enn andre kameraet, bare fordi ISO'en svinger med 50-100? 7013090[/snapback] Mye bedre kvaliteter enn andre? Dette må du utdype nærmere.... 7016020[/snapback] Bedre grep. God pris ift MP, anti-shake, gode menyer, bilde stabilisering, meget god batteritid(I mitt tilfelle) .... 7019404[/snapback] "Bedre grep" Diskutabelt, kommer an på personlige preferanser samt størrelse på hender. "God pris" Prisen er grei nok, men høyere enn f.eks Canon 400 D "Antishake" og "bildestabilisering" er akkurat det samme, men helt klart en fordel i enkelte situasjoner. "Gode menyer" Sikkert .. "Meget god batteritid" Sikkert, men den er god på samtlige DSLR. Du glemte rens av bildebrikke som også er et pluss Sonyen er sikkert meget god. Det er også tilsvarende fra Nikon, Olympus, Pentax, Canon osv, så påstanden om at Sonyen er så mye bedre enn andre er vel litt drøy. Alle vet jo at Canon er best Endret 7. oktober 2006 av olar0701 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er fordi Alpha kameraet teller ISO litt feil. Dvs at 100 iso, er 160 på andre kameraer. Men det er jo klart at kameraet her har brukt iso 1600 for å kompensere for manglende stativ. 7012677[/snapback] Det står ISO400 i exifen... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Synes ikke bildekvaliteten står til stil med motivene. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har også det kamere og sleit mye med støy. Jeg lastet ned en slik firmwiere (det det heter eller skrives?) på Sony sine sider. og da ble det bedre. Prøv det og se om det blir noen forskjell. Jeg er veldig fornøyd med kamera, men prøver å holde iso lav da den støyer mere enn andre kamera jeg har brukt. Dette er beste kamera jeg har eid til nå. Bildene: De ga meg ikke noe spesielt. synes lys bilde var det beste. Prøv et stativ og bruk manuele innstillinger. Prøv mange forskjellige innstillinger og se hva som blir bra. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Åja, Så vi skal bare kaste et kamera som har mye bedre kvaliteter enn andre kameraet, bare fordi ISO'en svinger med 50-100? 7013090[/snapback] Mye bedre kvaliteter enn andre? Dette må du utdype nærmere.... 7016020[/snapback] Bedre grep. God pris ift MP, anti-shake, gode menyer, bilde stabilisering, meget god batteritid(I mitt tilfelle) .... 7019404[/snapback] "Bedre grep": Kommer an på nevene, passer sikkert deg godt, men ikke meg. "God pris ift MP": Syns det er galt å sette pris og MP opp mot hverandre når det gjelder DSLR i rimelig prisgruppe, antallet MP har lite å si dersom du ikke skal printe ut et svææææert bilde og om du ikke cropper mye og deretter skal forstørre "Antishake": En nyttig funksjon som også Pentax har i kamerahuset " Gode menyer": Etter min mening er ikke dette utslagsgivende når en skal velge kamera "Meget god batteritid": Ikke bare Sony Alfa som har det Du tar nok for mye i når du påstår at Alfa'n har mye bedre kvaliteter Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Da kan man jo bare hive Alpha-ene i søppeldunken spør du meg. ISO er ISO, det er en grunn til at det skal være en standard. Det er noe som Sony er nødt til å fikse i en firmwareoppgradering. Når det står ISO400 i exif-dataene må man kunne gå ut fra at det tilsvarer ISO400 på et annet kamera... 7012802[/snapback] Har du noen gang lest lysfølsomhetstestene i kameratestene på dpreview.com? Jeg bare spør.. Deretter - støy vises bedre i skyggepartier (stort sett hele bildet Gårdsvei faller under denne beskrivelsen), og siden bildet ikke er spesielt skarpt (1/4sek på 28mm 135ekvivalent krever konsentrasjon og teknikk selv med SSS), oppleves den som mer plagsom enn den ville ha gjort under andre forhold. Nok om kameraer for idag. Til bildene: Som så mange andre "første bilder"-tråder, er det mye forskjellig som prøves ut samtidig med forskjellig resultat. I begynnelsen synes jeg det er viktig å eksperimentere både med ulike motiv og teknikk, til man finner sin greie og begynner å utvikle seg i en viss retning. Dette er ikke gjort på en dag. Det blir kanskje ikke så mye som egner seg for veggen over sofaen den første tiden, men etterhvert som en blir stødigere på det tekniske kan "blinkskuddene" (hater det uttrykket, da jeg forbinder det mer med engangskamera og festbilder, hehe ) dukke opp etterhvert. En ting jeg imidlertid aldri kan få nok av, er inspirasjon. Biblioteker, magasiner som National Geographic, Black & White Photography, "Øyeblikket" i db.magasinet, Ukens Bilde her på Akam etc burde kunne være en god start, egne favoritter finner en etterhvert. Uansett om man velger å kopiere blindt eller gå sine egne veier, er det utrolig hva man kan plukke opp hos håndverkere som virkelig kan komposisjon og har øye for detaljer. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå