6502 Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg har feks. winXP på partisjon 1. Så legger jeg inn WinXP på partisjon 2, og får dermed en boot-meny. Kanskje Vista på partisjon 3. Boot menyen blir utvidet, og alt er greit. Men så skjer noe ille med partisjon 1. Windowsen resetter seg etter få sekunder etter at man hart valgt det OS'et... Bootmeny ligger vel også der, den virker, og de andre OS kanvelges og virker. For å fikse windows på partisjon 1, er det vel ikke annet å gjøre enn å installere XP på nytt. Kanskje over det gamle, i håp om å beholde det som er der. Men hvordan være sikker på at boot-menyen ikke forsvinner, slik at alle partisjonene blir utilgjengelige?!?! Kan boot-menyern sikkerhets kopieres, og evt legges tilbake etterpå? Hvis jeg må formatere partisjon 1, er det vel helt sikkert at boot-menyen forsvinner... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 hmm... vil ikke i så fall den nye XP-installasjonen merke at det ligger flere OS på maskina og så lage en korrekt boot-meny automatisk? Boot-menyen ligger i ei fil som heter boot.ini, er ikke helt sikker på hvor denne er lagret. Men det ligger noe jeg tror er en backup (boot.ini.backup) i mappa C:\WINDOWS\pss Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du burde installere OS'ene i rekkefølgen "eldste først". Når det gjelder Windows: 98, 2000, XP, Vista. 98 trives best på FAT32 på C: 2000 og XP er ganske like. De oppretter en boot-meny med alle Windows'er lagd før seg. Filen heter boot.ini og ligger som en skjult systemfil på den aktive partisjonene som det bootes fra. Ta ev. backup av denne før du installerer på nytt. Med Vista så har Microsoft gjort om på dette, og man kan nå ikke redigere en tekstfil. Man må bruke kommandoen BCDEDIT i ett CMD-vindu. Men med programmet Vista Boot Pro kan man enkelt forandre på denne nye oppstarts-menyen. Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): VistaBootPRO 3.1 may be used from within Windows Vista and Longhorn Server, as well as legacy operating systems including Microsoft Windows XP (Home, PRO, x64 and MCE 2005), and Windows Server 2003. For those who have had to use the command prompt based bcdedit.exe in the past, you will be impressed with the ease of use and functionality that VistaBootPRO provides. Når det gjelder din XP-partisjon som ikke vil starte: Ser du noen feilmelding? Ofte kan oppstartsfeil fikses med Recovery Console. Tar du en Repair-install, vil antagelig Vista forsvinne fra oppstarts-menyen. Men da booter du bare fra Vista-DVD'en og velger Repair på den Håper noe av dette var nyttig info?! Kom med tilbakemelding hvis du vil ha mer hjelp Lykke til! Lenke til kommentar
6502 Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Noe av problemet er at partisjon 1 med winxp, ikke lar seg igjenkjenne av den andre partisjonen med winxp, mens den tredje partisjonen med vista greier å lese av det meste. Recovery console finner heller ikke partisjon 1. Jeg får kopiert ut det meste av partisjon 1 over til en annen. Mine dokumenter er reddet. Ellers er ingenting uerstattelig. Boot menyen ligger jo på partisjon 1, så noe virker da... Ser ut som jeg må velge format under ny innstallering av winxp, og da er jeg redd boot menyer forsvinner, slik at de andre partisjonene også blir un-bootable. Men hvis jeg redder saken ved å legge tilbake boot.ini så er den saken grei. Så kan jeg vel egentlig legge tilbake windows, programfiler etc, registerert blir slik det var, og alt virker som før?! Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Mer eller mindre, ja (i teorien). Men har du prøvd med kommandoene fixboot og fixmbr i Recovery Console? Disse kommandoene skriver ny Master Boot Record (filtabell på harddisken) og fikser ofte problemer med XP's oppstartsfeil. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hei. Hvis du reinstallerer Windows XP på Partisjon 1 vil bootmenyen forsvinne, pga at Bootmeny fila ligger faktisk på C: Dermed må du opprette bootmenyen på nytt igjen. Eller du kan ta en backup av boot.ini fila og legge den tilbake igjen etter at du har reinstallert XP på partisjon 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå