Gå til innhold

Førstegangsjeger trenger tips

Anbefalte innlegg

Kjenner en som er pilot( vet ikke om det har så mye med saken å gjøre) som har noen ørepropper.

De er ganske små, nesten mindre en disse man ruller av skumgummi.

Er ikke dumme disse, siden de er små og hendige.

Så man hører altså litt i de, og de har en god demping?

7028401[/snapback]

Høyrast ut som ei litt anna type enn dei eg har, som stikk litt ut av øyret (men ikkje mykje).

Ja, då eg brukte desse på elgpost høyrde eg fint både jaktradio, fuglesong og kvistar som knakk (det var grunna sistnemnde eg vart obs på at elgen var på veg... :p). Då eg fekk elgen i siktet og losna skotet, derimot, var smellet like dempa og behageleg som om eg hadde bruka øyreklokker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kansje dette hadde vert en ide...Det å gå på jakt med vanlig hørselvern er jo ikke noe stas. Selv har jeg, som til nå har brugt hagle og finkalibra rifler til småvillt, brugt sammenrulla papir. Fungerer jo dette i nøden da, men kunne godt tenke meg noe litt bedre.

Dersom det er så at man hører radioen med de, burde jo det holde.

Vet du merke på de,navn?

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje det er noko spesielt merkjenamn på desse. Du får bestilt slike gjennom dei fleste spesialforretningar som driv med høyreapparat og liknande. Det kjem litt an på kor i landet du befinn deg, men eg fekk laga til mine hjå GN ReSound i Oslo (Akersgata 45, telefon 22 47 75 30).

Berre spør etter øyreproppar av den typen som flygarar brukar, så veit dei kva du meiner.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Dersom de da sitter godt, og ikke er vonde å ha i øret ser jo det ganske greit ut.

Største poenget er jo at de skal dempe, og er jo veldig greit at man hører litt smålyder med dem og.

Så dette er altså ikke propper man kjøper ferdige, men man tilpasser dem til personen som skal bruke dem?

Lenke til kommentar

Dei må tilpassast brukaren, ja. Dette føregår ved at du får ein slags modellkitt-liknande masse sprøyta inn i øyro. Når det tørkar tek dei det ut att og sender det til dei som lagar desse proppane. Så går det eit par veker eller så, og så får du dine nye øyreproppar i posten. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt før, men om du vil se vilt, IKKE piss i nærheten av posten din. Det lukter dyre meget godt, og holder seg unna

7070639[/snapback]

Hehe, i dag pissa jeg 5 meter fra posten min, og 20 minutter senere kom det en okse.. Så det er ikke alltid de lukter det. Men skjøt ikke, da den kom i stor fart, og var delvis skjult bak noen trær. Jeg kunne skutt, men valgte det sikre. Men angrer faktisk utrolig mye nå.

Endret av gaaserud
Lenke til kommentar
...Men angrer faktisk utrolig mye nå.

7074253[/snapback]

Eg skal bortimot garantere deg at du hadde angra mykje meir viss du hadde fyrt av eit skot du ikkje følte deg komfortabel med, noko som fort kunne ha endt i skadeskyting.

Det er ikkje det, eg veit litt om korleis du har det. Eg har fleire gonger sete på elgpost og halde tilbake eit skot av di eg vurderte det til å vere for usikkert av ymse grunnar. Etterpå er det sjølvsagt fort å tenkje "Kanskje eg burde ha skote likevel!", "Ein meir erfaren jeger hadde sikkert skote!", eller "kva om...?"

Den 100% perfekte skotsjansen, der dyret står stille på akkurat hundre meters avstand, i same høgde som deg og med breisida nøyaktig mot deg, kjem aldri til å kome. Difor må ein, ut frå situasjonen og eige erfaringsnivå, vurdere om ein skal skyte eller ikkje. Du valde å ikkje skyte. Når eg høyrer det du seier om høg fart og tre i skotlinja, så tek ikkje eg fem øre for å konstatere at du valde rett! :)

Lukke til med jakta vidare! :thumbup:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Dette hørtes ikke dumt ut!

Skal prøve å skaffe meg noen, jeg kan vel ikke velge en helt gal type?

Jeg spørr etter slike som piloter bruker? :)

7046859[/snapback]

Ja, eg trur ikkje du klarar å velge gale her. Desse folka veit kva du er ute etter viss du forklårar kva det er du er ute etter slik som eg skisserte ovanfor. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

30.06 er i alle fall kraftig nok ammunisjon.

Jeg bruker selv 6.5x55, da dette kansje er litt i minste laget.

308 er en fin type synes da jeg, men når man kommer opp i 375H&H og kansje opp i nitro-patronene, blir det for mye for min del.

Men 223/222 remington og 22-250 er geniale patroner til småvilt :)

Lenke til kommentar
30.06 er i alle fall kraftig nok ammunisjon.

Jeg bruker selv 6.5x55, da dette kansje er litt i minste laget.

308 er en fin type synes da jeg, men når man kommer opp i 375H&H og kansje opp i nitro-patronene, blir det for mye for min del.

Men 223/222 remington og 22-250 er geniale patroner til småvilt :)

7075384[/snapback]

Joda, men her er det snakk om elg. Da syntes jeg dyret fortjener å ha noe MINST .308. Det har jo litt med om du er en god skytter osv. Men, jeg selv når jeg er gammel nok til begynne med hjortejakt og slikt skal jeg garantert bruke litt kraftig skyts. Jeg tenker på .300Winchester/Weatherby Magnum. Dette er kraftgi ammunisjon. Ikke for kraftig, men langt fra svak! Skyter også flatere og lengre enn .308. Eneste er at da blir ammunisjonen litt dyr. Men hallo, en jeger skal bare bruke ett skudd!

222/223/225 Remington er geniale patroner ja. Billige og hissige, perfekt til småvilt. Det er jo det som blir brukt i NATO(.223) Militær ammunisjon. Passer også bra til middels avstand ( 70-150meter) Men ikke noe særlig over det.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Har inntrykk at 6,5x55 er mer enn nok til elg... laget har skutt 5 av 9 elg med 6,5, og det er de kulene som har mest ødeleggelse av kjøttet.. dette er fordi den er mye raskere enn .308/30-06. Så 6,5 er mer enn nok til å ta livet av elgen..

7075611[/snapback]

Du har et godt poeng her med ødeleggelse av kjøttet. Er bedre med en litt tung kule som går rett inn og ikke blir ødelagd!

Lenke til kommentar

I laget vårt går det stort sett utelukkande i .308 og 30-06. Nokon har 6,5x55, og ein kar har 9,3x57 (meiner eg å hugse). Det har aldri vore noko som liknar på ei problemstilling at ikkje elgen dett for alle desse kalibra. Det som har noko å seie er kva slags ammunisjon/kule du brukar, og kor på dyret du treff. Eg tek ei god kule i kaliber .308 kva dag som helst i staden for ei elendig kule i kaliber .496 Rambo-Extreme... :p Dessutan, viss ein ikkje er i stand til å treffe der ein skal hjelper det lite med kraftig kaliber...

Eg veit at dette med kaliber for bruk på elg (eller anna vilt, for den del) vert diskutert friskt både blant erfarne og uerfarne jegerar. Eg vil såleis ikkje påberope meg å vere nokon slags fasit her, men eg personleg har størst tru på god ammunisjon og gode og trygge skyttarar. :)

Lenke til kommentar

Jepp, har også god tro på en godt plasert kule.

Det å kjøpe seg en hardkalibra rifle, lukke øynene og brenne av en kule man har liten kontroll med er nok ikke det beste.

Så jeg for min del mener at 30.06 er grei på elg, men mitt valg er 308 og 6.5x55.

På rådyr er det litt tungt med 30.06 synes jeg, men en 6.5x55 er mer passende selv om denne også er stor.

Men så har vi dette med prestisjon, små kuler med bra ladning går ganske bra.

Min erfaring er at man skyter på lengre avstand på reinsdyr enn på elg.

Jeg har aldrig hatt problemer med min 6.5x55, da den er presis og jeg tør å skyte med den ;)

Lenke til kommentar
...Men angrer faktisk utrolig mye nå.

7074253[/snapback]

Eg skal bortimot garantere deg at du hadde angra mykje meir viss du hadde fyrt av eit skot du ikkje følte deg komfortabel med, noko som fort kunne ha endt i skadeskyting.

Det er ikkje det, eg veit litt om korleis du har det. Eg har fleire gonger sete på elgpost og halde tilbake eit skot av di eg vurderdte det til å vere for usikkert av ymse grunnar. Etterpå er det sjølvsagt fort å tenkje "Kanskje eg burde ha skote likevel!", "Ein meir erfaren jeger hadde sikkert skote!", eller "kva om...?"

Den 100% perfekte skotsjansen, der dyret står stille på akkurat hundre meters avstand, i same høgde som deg og med breisida nøyaktig mot deg, kjem aldri til å kome. Difor må ein, ut frå situasjonen og eige erfaringsnivå, vurdere om ein skal skyte eller ikkje. Du valde å ikkje skyte. Når eg høyrer det du seier om høg fart og tre i skotlinja, så tek ikkje eg fem øre for å konstatere at du valde rett! :)

Lukke til med jakta vidare! :thumbup:

7074449[/snapback]

Takk skal du ha. Ble faktisk i bedre humør nå. Jeg er jo ennå en ung mann, og får sikkert nok av sjanser til å skyte en elg i årene som kommer. Nå er jeg glad for at jeg ikke skadeskjøt den første elgen jeg skyter på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...