Gå til innhold

Førstegangsjeger trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mitt navn er einar, og jeg er 18 år.

På torsdag skal jeg på elgjakt for første gang, og sitte på post alene.

 

Siden vi har med våpen å gjøre, og har ansvar for en trygg og ansvarsfull jakt både overfor jegerkamerater og dyrene, vil jeg helst at ting skal foregå på riktig måte.

 

Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne svart meg her, og gitt meg deres tips og erfaringer i forhold til elgjakt. Huskeregler osv.

 

Gleder meg veldig til å komme i gang med jegerkarrieren.

 

Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Mitt navn er einar, og jeg er 18 år.

På torsdag skal jeg på elgjakt for første gang, og sitte på post alene.

 

Siden vi har med våpen å gjøre, og har ansvar for en trygg og ansvarsfull jakt både overfor jegerkamerater og dyrene, vil jeg helst at ting skal foregå på riktig måte.

 

Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne svart meg her, og gitt meg deres tips og erfaringer i forhold til elgjakt. Huskeregler osv.

 

Gleder meg veldig til å komme i gang med jegerkarrieren.

 

Hilsen Einar

6995919[/snapback]

 

Gratulerer med elgjakt)

 

Jeg skal selv ut på jakt torsdag, og det beste tipset må vel være : Vær sikker på hva du skyter på , og bakgrunnen du skyter mot. Har selv latt flere dyr passere da ikke forholdene for et perfekt skudd var tilstede.

 

Vit i hvilken retning dine jaktkammerater sitter, og følg med på radioen. så går sikkert alt fint :)

 

Kan også bli lenge å vente , så ta med gode klær og ekstra sokker, og gjerne et par poser du kan tre utenpå sokkene hvis støvlene blir bløte, men ikke ta med for mye, skal jo bære det også :)

 

En quicklunch og et par appelsiner er også fint, og gjerne noe varmt å drikke.

 

skitt jakt, og lykke til på din første elgjakt.

 

og husk: er du i tvil, så ikke skyt :)

 

MVH

Christian

Endret av jansenweb
Lenke til kommentar

Du kan vel en del av våpenlovene, f.eks at man ikke skal sikte mot andre mennesker.

En viktig del er også med sikringen, du kan gå med kuler i kammeret og kansje i løpet, men ha alltid sikringen på ;)

Så er det jo skyteavstand, helst ikke avstander serlig over 100 m.

 

Går nok bra! Håper du får noe da, skitt jakt!

Lenke til kommentar

Det er vel greit å skyte kalv før ku, hvis disse kommer sammen.

 

Skal forresten på min første elgjakt i morgen. Er fylt 20, men er fortsatt yngst på laget.. :) Gleder meg som en unge, men må jo stå opp så altfor tidlig..

Er nok bare en vanesak.

 

Lykke til på første jakta di/mi

 

Mvh

Arild

Lenke til kommentar

Det meste er nemnt her allereie. Det viktigaste er å ha sikker bakgrunn når du skyt, og la vere å skyte viss du ikkje er sikker. Det er betre å angre på at ein skaut eitt skot for lite enn å angre på at ein skaut eitt skot for mykje... Hugs den gylne regelen: Er du i tvil, så er du ikkje i tvil! :)

 

Når det gjeld kva du skal skyte og ikkje skyte, så er det opptil jaktleiaren å avgjere. Viss du ikkje får instruks om dette frå han/henne, så berre spør. Men, generelt, viss ein får ku med kalv på posten så skal ein skyte kalven fyrst.

 

God jakt! :thumbup:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Hvordan går det med hørselen etter en stund?

7002348[/snapback]

 

Hørselen? Tro meg, man skyter ikke et sinnssykt antall skudd under elgjakta, isåfall gjør man noe veldig galt. :)

 

Stort sett er det ett eller to skudd, og det skader ikke hørselen noe særlig.

 

Men tilbake til trådstarter; gjentar hva som allerede har blitt sagt, men det kan ikke sies nok ganger: vit hva du skyter på, og hva som er bak. Er du usikker på én av faktorene, så vent. Det kommer alltids en ny elg. :)

Lenke til kommentar

Ja, det skal svært mykje til for at eit enkelt skot gjer skade på høyrsla. Dessutan er det som oftast mindre støy for den som skyt enn for dei som eventuelt måtte befinne seg på sida.

 

På den andre side så veit ein aldri... Etter at eg utdanna meg til pilot har eg blitt ekstremt påpasseleg når det gjeld syn og høyrsle. Så no brukar eg ofte spesiallaga øyreproppar på jakt. Desse slepper inn vanlege lydar, men dempar høge lydar. Kostar ein del, men kan absolutt anbefalast! :)

Lenke til kommentar

Har sett litt på det der, og lurer på hva som er greit best til mine formål.

Et hagleskudd i ny og ne er kansje ikke så farlig, men øving og jakt med ei grovkalibra rifle kan man nok få litt nedsatt hørsel etter en stund.

Har sett på hørselvern med mikrofon, som og kan kobles til jaktradio.

Men disse er litt klumpete påjakt....

 

Vil du anbefale noen spesielle øreplugger?

Lenke til kommentar

Ja vet om noen som sliter med øresus og nedsatt hørsel grunnen jakt uten vern om ørene. Øresus kan bli et faktum av bare et skudd og da er man på dypt vann.

 

Garegaupa: Jeg er ikke helt sikker på hvilken ørepluger du snakker om men jeg mistenker typen jagerpilotene benytter seg av. Disse blir sprøytet inn i øre og former seg dermed etter ørets oppbygning slik at de gir optimal resultater. Ja har hørt at de holder en rimelig stiv pris.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Ja, da er de to første dagene unnagjort i jakta. Det har gått bra så langt, vi har allerede felt 3 okser og en kalv, av en kvote på 13 elg.

 

Sjøl hadde jeg maks uflaks i dag, da to okser kom til naboposten min. Menmen, det er jo fortsatt muligheter. Mange elg igjen!

 

Åssen har det gått for dere andre?

Lenke til kommentar
Garegaupa: Jeg er ikke helt sikker på hvilken ørepluger du snakker om men jeg mistenker typen jagerpilotene benytter seg av. Disse blir sprøytet inn i øre og former seg dermed etter ørets oppbygning slik at de gir optimal resultater. Ja har hørt at de holder en rimelig stiv pris.

7012938[/snapback]

Korrekt. :) Eg kunne nok ha vore litt meir detaljert i omtalen min...

 

Jau då, prisen er etter måten stiv, den. Eg meiner eg betalte rundt kr. 1.400,- på GN ReSound i Oslo. Men for min del, som er avhengig av god høyrsle for å få behalde yrket mitt, er det ei svært så billeg forsikring!

 

Kanskje litt annleis viss ein berre skal bruke dei til jakt...

Lenke til kommentar

Nei, det er ikkje noko slags forsterking, og heller ingen mogelegheit for tilkobling til jaktradio. Dei er heilt "manuelle". Du har to spesialstøypte øyreproppar, ein til kvart øyra, laga av eit slags plastmateriale. Ytst på desse sit eit lite, utskiftbart dempingsfilter som ein kan få med demping på enten 15 dB eller 25 dB (sikkert andre variantar og - eg har 15 dB, då eg tykte 25 dB vart i meste laget til å kunne høyre intercom/radio i helikopteret).

 

Uansett så kan eg anbefale desse på det varmaste! Det synest nesten ikkje at ein har dei på seg, dei er behagelege i bruk og sit godt. Eg har brukt dei i mange samanhengar utanom flyging, til dømes jakt, bråkete industriområde, arrangement med høgt lydnivå på musikken... Mogelegheitene er på det næraste ubegrensa! :)

Lenke til kommentar
Hvordan går det med hørselen etter en stund?

7002348[/snapback]

Hvordan det går med hørselen? Jo, det skal nok gå bra viss du ikke skyter 14 skudd uten hørselvern som jeg gjorde engang, da fikk jeg øresus! :no: .... men 5-6 skudd går nok bra. :thumbup:

Endret av Elgjeger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...