Gå til innhold

Beste surroundforsterker til 3-4000,-

Anbefalte innlegg

Har sakset meg ut noen få modeller jeg synes virker mest appelerende, da det satses litt på surround.. For tiden drives Proson 63 MK2 på en Pioneer VSX-916 som kun er til låns, og dette er noe som ikke fungerer i lengden..

De foreløpige kandidatene er:

Harman/Kardon AVR 130 - 2995,-

Sony STR-DG700S - 2595,-

Pioneer VSX-916 - 3290,-

NAD T743v2 - 3298,-

DENON AVR-1707 - 3698,-

CAMBRIDGE 540R v.2 - 3698,-

Er det noen andre jeg burde se på? Tror at H/K & Nad klarer å drive Prosonfrontene MINST like godt som Pioneeren, men usikkerheten råder. Hva vil være den beste løsningen, eventuelt burde det sees på noen andre produsenter/modeller? Stereoforsterker er utelukket..

Edit: La til Denon og Cambridge

Endret av Hotvedt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at det trenger å ha noe å si for lyden, eller hvor bra dekoder/forforsterkerdelen er i disse recieverene, må jeg bemerke en liten detalj....

Hvis du ser hva produsentene har oppgitt at disse skal levere i Watt, og sammenligner dette med vekta på forsterkeren, og man samtidig vet at det som stort sett veier noe inni en slik, er trafoen i strømforsyninga, hva da?

Nad er tyngst med 16,5 kg, og oppgis til 5x50W i 8 Ohm, alle kanaler samtidig.

H/K er tredje tyngst med 10,8 kg, og oppgis til 5x40W i 8 Ohm, alle kanaler samtidig.

Denon er nest tyngst med 11,4 kg, og oppgis til 7x75W i 8 Ohm, riktignok oppgir de at dette er kun målt med to kanaler samtidig. Altså har den 7 like forsterkertrinn som må spise fra samme strømforsyning.

Cambridge er fjerde tyngst (eller tredje lettest) med 9,5 kg, og oppgis til 6x80W i 8 Ohm, alle kanaler målt samtidig, eller 2x100W.

De to lettvekterene Sony og Pioneer oppgis begge å yte 7x100W..... Og de vil ikke si hvordan de har kommet frem til det!

Det jeg får ut av dette, er at Nad og H/K, som er de på papiret svakeste forsterkerene, antageligvis er de sterkeste! Og det stemmer bra med ryktet disse to merkene har. Nad og H/K er blant de som holder hva de lover når det gjelder Watt.

Denon er seriøse de, og måler sikkert 2x75W om man sjekker, men hva den yter med alle kanaler samtidig må man bare gjette.

Cambridge har et godt rykte for å låte bra, og levere de antall Watt de lover, så...

Ikke uventet oppgir både Sony og Pioneer skrytewatt kun! Aldri om disse klarer å levere 7x100W!! Jeg vedder en tier på det!! ;-)

Men som sagt tidligere, er det mer enn ren forsterkerkraft man er ute etter i en surroundreciever, så det trenger ikke å bety at Nad'en er best, selv om den antageligvis har den kraftigste forsterkeren. Tidligere var Nad kjent for gode forsterkere i to kanaler, som du kanskje vet? Men de heiv seg seint på surroundkarusellen og har vært kjent for å ligge litt etter i dekoderutviklingen.

Jeg tror jeg ville satset på H/K, da de pleier å være gode på "alt", om ikke best på noe. Og dessuten påstås denne H/K-recieveren å være satt ned fra ca. kr 5000,-.

Om hjertet mitt skulle velge, hadde det blitt Nad, uten tvil!! :-)

Endret av Knottpøbeln
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...