Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alfa Romeo - bra biler?


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men her kommer det:

 

Jeg har lyst på ny bil, og jeg har litt lyst på Alfa Romeo. Jeg kjenner ikke merket så veldig godt, men har fått med meg at de har gode kjøreegenskaper, og veldig spesielt og stilig design (synes jeg). Det negative jeg har hørt om de er at det kan være mye problemer med de, og at de faller mye i pris. Hvordan er Alfa Romeo? Vil det dukke opp mange problemer med disse bilene ved normalt bruk?

 

 

 

edit: Har endret tittelen fordi den nå handler mere om Alfa Romeo generelt.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nyere utgavene av Alfa Romeo er faktisk rimelig godt bygd og kjøre egenskapene er utmerket på asfalt men på vinterstid så sporer de ganske mye, om jeg ikke husker feil så kan du få justert hjulstillingen hos forhandler for å bedre på dette. Alfa Romeo 166 kostet 394.000kr da den var ny i 2000, andre biler i samme års og prisklasse ligger i dag på rundt 250.000kr +/- så verditapet er høyt, det bør også nevnes at twinspark motoren på tross av den relativt beskjedne størrelsen er glad i bensin. 166 har dog en stor fordel over de mindre Alfa Romeo modellene, det er faktisk plass i baksete og i bagasjerommet, så ingen behov for kjøttkvern eller motorsag når du skal ha med deg noe/noen.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Det er en grunn til høyt verditap. Noe er nok dårlig kvalitet - i Alfas tilfelle mest gamle synder, de nyeste modellene er ikke så verst, men like mye er at Alfa regnes som ukurant rett og slett fordi det ikke er så mange av dem; de fleste vil ha Ford, Mazda eller Toyota... Jeg ser det slik at her får du en flott bil til en rimelig penge. Muligens er det noe dårligere kvalitet på småtteri, men synes du det er viktig, får du kjøpe en sjelløs Toyota. Jeg ville gått for Alfaen. Jeg synes det er en av de peneste og designmessig mest vellykkede bilene som ruller.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Jeg har fått mer og mer sansen for Alfa etterhvert, spesielt fordi de har spesielle design og ikke ser ut som alle andre biler, og nettopp fordi det ikke er så mange av de. De er litt mer individualisters bil. :)

 

Ellers så har jeg tittet litt på 147 og 156 modellene også, 147 virker som en sporty liten bil med kult utseende både innvendig og utvendig. 156 Er også en sprek bil av utseende, og sikkert god å kjøre. Men jeg liker best 156'n etter facelift mellom 03/04 modellen, og der finner jeg ingen under 219,000 kr. Den var til gjengjeld fantastisk pen.

 

Jeg har aldri kjørt Alfa før, men de sier jo de er spreke og morsomme å kjøre. :) Vet egentlig ikke om jeg trenger så stor bil som 166 modellen, men det virker som veldig mye bil for pengene.

Lenke til kommentar

http://www.alfa156.net/

http://www.klubbalfaromeo.no/

 

Har selv en AR 156, 1999 modell. Er veldig fornøyd med den. Det eneste er at det er litt dyre deler i Norge, samt at det er kort serviceintervall (20.000 km). I tillegg kan forsikringa fort være dyr.

 

Ellers så er det en fantastisk god bil å kjøre. Min 2-liter bruker ca. 0.75 på mila på langkjøring. Mellom 1.0 og 1.2 på bykjøring, avhengig av kjørestil og føre (asfalt/slaps/snø). Så det er ikke så gærnt.

 

Den liker godt turtall, 3000 og oppover for 2-literen. Rundt 3500 og oppover for 1.8 literen

 

Ta deg en tur på forumet på klubb alfaromeo, og forhør deg litt rundt. Hvis du bor i et område der det er noen med en AR, kan du være så heldig at det vanker en prøvekjøring. :)

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Har selv en AR 156, 1999 modell.

7009310[/snapback]

 

Ørjan, har du noen formeninger om hvordan 1,8 literen til 156 er i forhold til 2 literen? Jeg tenker i hovedsak på motorlyd/gange og krefter i akselerasjon og enda viktigere, mellomakselerasjon. Var nær ved å ringe på en 2,0 ts i går da jeg plutselig oppdaget at bilen var solgt. Og tilsvarende biler på finn.no og autodb.no syns jeg enten er for gamle eller for dyre i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke på bil.

 

Hørte en påstå at hvis jeg endte opp med 1,8 literen burde jeg ikke prøvekjøre 2 literen først, for da ville alt annet være en skuffelse.. Vil aller helst ha 2 literen, men er 1,8 noe som er greit å slå seg til ro med siden jeg foreløpig ikke vet hva jeg går glipp av?

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

Nå har jeg kun prøvekjørt 1.8 literen i forbindelse med kjøp, så det ble ikke spesiellt aktiv kjøring. Vet derfor ikke hvordan den er å kjøre i forhold til 2 literen. Men det sies at den sparker godt i fra alikevel. 144 hk på 1250 kg.

 

Uansett hva du velger vil du nok oppleve den som sprek.

 

Det var en ren tilfeldighet at jeg endte opp med en 2 liter. Den 1.8 literen jeg dro for å se på, hadde litt for mye feil til at jeg giddet å ta den. Men jeg har på ingen måte angret på det.

 

Men ta en tur innom forumet på klubbalfaromeo, der har du nok mange som har prøvekjørt begge, og kan komme med bedre råd enn meg.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg forhørt meg litt med en bilmekaniker, og han sa bare STYR UNNA. Ja, med store bokstaver. ;) Så jeg vet ikke helt jeg. Han sa at flere verksteder nekter å ta i mot spesielt 156 modellen da den er umulig og skru på og har utallige elektriske feil. Da var det bedre å kjøpe 166 modellen.

 

Endret tittelen på tråden til mer generelt Alfa prat.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Faren min sier også at jeg skal styre unna. Gjerne med sterkere ord enn kun store bokstaver. Han baserer dette på at han hadde en Fiat på begynnelsen av 80-tallet, og man kan ikke lære en gammel hund nye triks. Så om italienske biler var noe dritt før, så er de det ennå i manges hoder.

 

Jeg for min del akter ikke å kjøpe enda en "trygg" men grusomt kjip Mitsubishi som det går tretten på dusinet av. Alfaene er for pene til at jeg ikke skal unne meg minst én i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Faren min sier også at jeg skal styre unna. Gjerne med sterkere ord enn kun store bokstaver. Han baserer dette på at han hadde en Fiat på begynnelsen av 80-tallet, og man kan ikke lære en gammel hund nye triks. Så om italienske biler var noe dritt før, så er de det ennå i manges hoder.

 

Jeg for min del akter ikke å kjøpe enda en "trygg" men grusomt kjip Mitsubishi som det går tretten på dusinet av. Alfaene er for pene til at jeg ikke skal unne meg minst én i løpet av livet.

7016719[/snapback]

 

Er litt enig med deg der. Den neste bilen min skal ha sjarm, den skal være spesiell, den skal være god og morsom å kjøre og ha litt hestekrefter. Men om det stemmer at Alfa byr på så mye problemer så kan jeg ikke kjøpe det. Har rett og slett ikke råd og tålmodighet til mange verkstedbesøk. Kanskje jeg skal kjøpe en brukt Lexus istedet...

Lenke til kommentar

Jeg har lest meg grønn på utallige Alfa forumer, norske og utenlandske bruktbilomtaler og hørt på folk som både har peiling og som jeg mener ikke har peiling. Den røde tråden er at en Alfa sannsynligvis kan by på flere negative overraskelser enn mange andre merker. Men man kan bare lære av sine egne feil, ikke andres - derfor er jeg rimelig bestemt på hva jeg vil ha.

 

Lexus er nok en strålende bil kvalitetsmessig og kjøremessig. Men den mangler den ekstra sjarmen slik jeg ser den. På den annen side syns jeg det hadde vært litt "dumt" om absolutt alle hadde kjørt rundt i Alfaer, da mister de mye av den eksklusiviteten som jeg liker ved de.

Lenke til kommentar

http://www.alfa156.net/fr_index.html?/info.html

 

Der er en liste med kjente problemer med AR 156.

AR har et dårlig rykte, men det henger igjen fra eldre modeller. 156 har ikke spesiellt flere feil enn andre Europeiske biler.

 

Et godt råd er å få bilen kontrollert av et verksted, helst et som kan Alfa, før du kjøper den. Og prøv å kjøp bilen hos en entusiast. Og gjerne en bil der det har vært byttet endel deler.

 

Men det er ikke billig å måtte sette bilen inn på veksted, uansett merke.

 

Et godt råd er å skaffe seg verkstedshånbok og delehåndbok på cd-rom. Det er mye som man enkelt kan gjøre selv. :)

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemene du sikter til er først og fremst hjulopphenget. Sjekk at det ikke kommer ulyder fra forstilling og be verkstedet teste at det ikke er slark i foringene. Viktig er det også at intervall for skifte av regreim er fulgt. Disse problemene går igjen på mange nyere biler fra BMW og VAG, blant andre. Ellers kan jeg etter snart fire år som Alfa-eier varmt anbefale merket. Webadressen til klubbforumet (det uoffisielle) er forøvrig http://cuoresportivo.no. Der er det også et bruktforum.

Endret av carpati
Lenke til kommentar

Problemene du sikter til er først og fremst hjulopphenget. Sjekk at det ikke kommer ulyder fra forstilling og be verkstedet teste at det ikke er slark i foringene. Viktig er det også at intervall for skifte av regreim er fulgt. Disse problemene går igjen på mange nyere biler fra BMW og VAG, blant andre. Ellers kan jeg etter snart fire år som Alfa-eier varmt anbefale merket. Webadressen til klubbforumet (det uoffisielle) er forøvrig http://cuoresportivo.no. Der er det også et bruktforum.

 

Takk for linken til forumet. :) Virker som et interessant og oppegående alfa forum.

Lenke til kommentar

Min kjære mor har en Alfa 147 1,6 t-spark som nr. 2 bil. Den syns jeg veldig alright. Hun har kjørt den 25000 km nå og aldri hatt noen problemer. Av negative ting kan jeg nevne at motoren er veldig lavt giret rundt 3000 rpm. eller no i 100, den slår lett nedi på fartsdumper fordi den er så lav, for små knapper og virker litt lite gjennomtenkt hvor ting skal være og bagasjerommet er komisk lite.

 

Av posetive ting vil jeg trekke frem meget gode kjøreegenskaper, veldig kult design, pene og gode seter hvertfall de i skinn, kule instrumenter særlig i mørke og en motor som virkelig liker turtall.

Lenke til kommentar
Min kjære mor har en Alfa 147 1,6 t-spark som nr. 2 bil. Den syns jeg veldig alright. Hun har kjørt den 25000 km nå og aldri hatt noen problemer. Av negative ting kan jeg nevne at motoren er veldig lavt giret rundt 3000 rpm. eller no i 100, den slår lett nedi på fartsdumper fordi den er så lav, for små knapper og virker litt lite gjennomtenkt hvor ting skal være og bagasjerommet er komisk lite.

 

Av posetive ting vil jeg trekke frem meget gode kjøreegenskaper, veldig kult design, pene og gode seter hvertfall de i skinn, kule instrumenter særlig i mørke og en motor som virkelig liker turtall.

7107351[/snapback]

Senk den for å unngå å slå nedi i fartsdumper! Det er helt sant! Sportsfjærer gjør bilen stivere, og etter å ha montert Eibach ProKit/Bilstein dempere har dette problemet forsvunnet. I tillegg har bilen mye bedre veiholdning enn før og ser atskillig mer "riktig" ut. Knappene venner man seg til, italienerne tenker litt annerledes enn oss, men dette er ikke noe problem lenger etter noen år med Alfa.

Lenke til kommentar
Min kjære mor har en Alfa 147 1,6 t-spark som nr. 2 bil. Den syns jeg veldig alright. Hun har kjørt den 25000 km nå og aldri hatt noen problemer. Av negative ting kan jeg nevne at motoren er veldig lavt giret rundt 3000 rpm. eller no i 100, den slår lett nedi på fartsdumper fordi den er så lav, for små knapper og virker litt lite gjennomtenkt hvor ting skal være og bagasjerommet er komisk lite.

 

Av posetive ting vil jeg trekke frem meget gode kjøreegenskaper, veldig kult design, pene og gode seter hvertfall de i skinn, kule instrumenter særlig i mørke og en motor som virkelig liker turtall.

7107351[/snapback]

Senk den for å unngå å slå nedi i fartsdumper! Det er helt sant! Sportsfjærer gjør bilen stivere, og etter å ha montert Eibach ProKit/Bilstein dempere har dette problemet forsvunnet. I tillegg har bilen mye bedre veiholdning enn før og ser atskillig mer "riktig" ut. Knappene venner man seg til, italienerne tenker litt annerledes enn oss, men dette er ikke noe problem lenger etter noen år med Alfa.

7110886[/snapback]

 

Hehe tror nok mamma klarer seg fint uten senking, hun bryr seg ikke så mye om slikt. Jeg digger den bilen. Bare tenkte sånn generelt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Litt spent på hvordan kvaliteten er selv jeg. I morgen skal jeg ned å skrive kjøpskontrakt på en 2004 mod Alfa Romeo 156 Ti Sportwagon. 2.0 JTS motor på 165 hk og 206Nm. Ti pakke med skikkelige sportsseter, annet understell, spesielle Ti felger og original Ti styling.

 

Første jeg kommer til å gjøre på våren er å handle Eibach ProKit. :)

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg litt lyst på en Alfa, men når jeg nevnte det til pappa ble jeg slakta. Han sa jeg aldri burde kjøpe det, bare problemer. Har vennepar også som kun har hatt problemer som koster masse å fikse.

 

Så uannsett hvor digge de bilene er, er det synd jeg aldri kan kjøpe dem. Ekke mye penere i den prisklassen jeg er i ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...