Geek9999999999 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Med engang man begår en forbrytelse i fritiden og får en prikk i rullebladet... Får eventuelt den videregående skolen man går på beskjed om dette slik at læreren man har vet hva som har skjedd? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg kan ikke se noen grunn til at de skulle faatt vite om det, med mindre du er under 18, men jeg vet ikke saa jeg slenger meg paa av nysjerrighet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Neeei skoler har vel ingenting med vandelsattest å gjøre? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Uansett, hvis skolen skulle få vite dette, hvilke følger kan det få? Virker litt rart. Lenke til kommentar
j**** harddisk Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Nei, skolen får ikke vite dette. Men hvis du senere skal søke jobb osv, vil de se det om de ber om vandelsattest. Men prikken forsvinner jo om noen år. Av ren nysgjerrighet, hva har du gjort ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Men hvis han er under 18, og barnevernet trekkes inn. Vil det ikke da kunne bli et slags samarbeid mellom vgs og barnevern for at han skal komme tilbake på rett kjøl igjen? Hvis det er alvorlig nok Bare et spørsmål, jeg har ikke peiling når det kommer til slike ting. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Men hvis han er under 18, og barnevernet trekkes inn.Vil det ikke da kunne bli et slags samarbeid mellom vgs og barnevern for at han skal komme tilbake på rett kjøl igjen? 6996604[/snapback] Det er ikke påbudt på noen måte, men det blir som regel et samarbeid, da skolen kan opplyse barnevernet om eleven og omvendt. Det er for at eleven skal komme på rett kjøl, som du sier. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Har du tagget på huset til læreren din? Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Har du tagget på huset til læreren din? 7002201[/snapback] haha.... vet at det har noe og si etter vgs, men en kompiss av meg ble sparket ut ifra helse og sosial pga blotting(urinerte på åpen gate, plutselig kom en barne familie samme vei).... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 vet at det har noe og si etter vgs, men en kompiss av meg ble sparket ut ifra helse og sosial pga blotting(urinerte på åpen gate, plutselig kom en barne familie samme vei).... 7002228[/snapback] I forhold til jobber innen helse eller utdanning så betyr nok det noe... Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Har du tagget på huset til læreren din? 7002201[/snapback] haha.... vet at det har noe og si etter vgs, men en kompiss av meg ble sparket ut ifra helse og sosial pga blotting(urinerte på åpen gate, plutselig kom en barne familie samme vei).... 7002228[/snapback] Seriøst? Prikken forsvinner, men du kommer nok på VGS. Men jobb blir det ikke lettere å få... Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Har du tagget på huset til læreren din? 7002201[/snapback] haha.... vet at det har noe og si etter vgs, men en kompiss av meg ble sparket ut ifra helse og sosial pga blotting(urinerte på åpen gate, plutselig kom en barne familie samme vei).... 7002228[/snapback] Seriøst? Prikken forsvinner, men du kommer nok på VGS. Men jobb blir det ikke lettere å få... 7004729[/snapback] Vandelsattest kreves bare i enkelte yrker, og det er ikke noe en arbeidsgiver kan kreve uten videre. I utgangspunktet er dette noe en arbeidsgiver ikke har noe med hvis det ikke er direkte relevant for jobben. Selv da må det hjemles i lov/forskrift før arbeidsgiver kan kreve dette. I mitt yrke trengte jeg det, og da må jeg søke selv (ikke jobben i mitt navn). Jeg måtte og oppgi årsak til at jeg trengte vandelsattesten. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Så lenge du ikke vil jobbe med Sikkerhet, Barn og helse eller lignende så er det ikke så ofte man trenger det Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Så lenge du ikke vil jobbe med Sikkerhet, Barn og helse eller lignende så er det ikke så ofte man trenger det 7015608[/snapback] Kommer i flere sektorer etter hvert og. Blant annet i økonomiske yrker kommer dette. Siste nye nå er forsikring. De som skal selge dette må ha hederlig vandel. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg ser ikke helt behovet der, jeg ser det litt mer for de ansatte som skal etterforske forsikringssvindel innad i selskapene, men ok Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg ser ikke helt behovet der, jeg ser det litt mer for de ansatte som skal etterforske forsikringssvindel innad i selskapene, men ok 7015676[/snapback] Vanskelig å sette en klar grense, men spør du meg er det større behov for dette i feks bank. Men det er trolig bare ett tidsspørsmål før det kommer der. Uansett så er det krav til de som selger forsikring. Har man ikke plettfri vandel, så kan man ikke selge forsikring. Lenke til kommentar
Geek9999999999 Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Okey, hvis man ser bort fra økonomiske yrker, barnehage ansatt og alt det der. Har noen erfaring med om man trenger vandelsattest når man f.eks skal ut i læra? Da mener jeg som regel i en elektrikker firma / mekk firma osv.. (de yrkesfaglige retningene...) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Har aldri jeg vært borti, og jeg har søkt på mange jobber før jeg fikk fastjobb. Hvis de krever vandelsattest skal det stå i annonsen, for det er jo ikke noe man har liggende rundt i huset til vanlig. Den må bestilles fra politiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå