Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja, det er lovlig. Hvorfor skulle det ikke være det? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja, det er lovlig. Hvorfor skulle det ikke være det? 7041082[/snapback] Fordi det ikke er lov for ungdom under 18 år å kjøpe slike ting, og da er det naturligvis ikke lov å selge dem også.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Du ja... Du vet at de fleste butikker har en egen kasse for tobakk og en uten?Er selv 16 og har jobbet i kasse flere ganger. 7040481[/snapback] Fordi det ikke er lov for ungdom under 18 år å kjøpe slike ting, og da er det naturligvis ikke lov å selge dem også.. 7041146[/snapback] Han sitter i en egen kasse uten tobakk, så det kan sikkert gjøre det mer lovlig, men såvidt jeg husker er det slik at det må være en person over 18 år i nærheten hvis han skal selge tobakk og alkohol, noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja, det er lovlig. Hvorfor skulle det ikke være det? 7041082[/snapback] Fordi det ikke er lov for ungdom under 18 år å kjøpe slike ting, og da er det naturligvis ikke lov å selge dem også.. 7041146[/snapback] LESER du i det hele tatt hva jeg skriver? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det må være en person over 18 som tar imot betalingen og slår inn varen på kassa, så i alle tilfeller kan/skal man ikke la en 17åring sitte alene i kassa eller på jobb. Det er i alle tilfeller bedre å ansette ungdom over 18. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 De kan selge røyk, alkohol og annet med 18-års grense så lenge en voksen er innen en viss avstand. Har ei venninne som har solgt røyk på en stasjon siden hun var 15. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 De har egentlig ikke det, en myndig person skal gjennommføre transaksjonen. At det er mange 15-16-17åringer som gjør det betviles ikke, men det blir ikke mere lovlig av den grunn. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 De har egentlig ikke det, en myndig person skal gjennommføre transaksjonen. At det er mange 15-16-17åringer som gjør det betviles ikke, men det blir ikke mere lovlig av den grunn. 7061966[/snapback] Enig. Er for dumt at det skal være lovlig fordi mange gjør det. Blir ikke lovlig å gå på rødt lys hvis alle i Norge gjør det, av den grunn. Butikkeierne har blitt mer og mer oppmerksom på dette, og det er vanskelig å bli ansatt som selger i dag uten å være over 18 år. I elektronikk-sjapper er det heller ikke lovlig (mulig det er det i noen, men ikke de jeg kjenner til), selvom det ikke innebærer salg av alkohol og røyk. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Full lovlig å handtere penger selv om du ikke er 18. Har jobbet i en elektrobutikk siden jeg var 15 og når jeg snakket med Aetat før jeg begynte sa de bare at det ble klasifisert som tyngre arbeid og man måtte være 15 eller eldre. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Full lovlig å handtere penger selv om du ikke er 18. Har jobbet i en elektrobutikk siden jeg var 15 og når jeg snakket med Aetat før jeg begynte sa de bare at det ble klasifisert som tyngre arbeid og man måtte være 15 eller eldre. 7065717[/snapback] På lefdal er det 18 års-grense ihvertfall. Samme på elkjøp (opplysende). Lenke til kommentar
Even. Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Full lovlig å handtere penger selv om du ikke er 18. Har jobbet i en elektrobutikk siden jeg var 15 og når jeg snakket med Aetat før jeg begynte sa de bare at det ble klasifisert som tyngre arbeid og man måtte være 15 eller eldre. 7065717[/snapback] På lefdal er det 18 års-grense ihvertfall. Samme på elkjøp (opplysende). 7065900[/snapback] Jeg fikk beskjed av den lokale Elkjipen at de ikke tok inn folk som var yngre enn 26, så det varierer nok fra sted til sted og fra butikksjef til butikksjef. Jeg tror ikke det er noen spesielle regler som sier at folk under 18 ikke får selge tv'er eller mobiltelefoner. Det er nok mer det at de må sette grensen et sted og da velger de 18 for da er man voksen. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Blir ikke lovlig å gå på rødt lys hvis alle i Norge gjør det, av den grunn. 7063654[/snapback] Nå synes jeg du valgte en utrolig dårlig sammenligning. Det er faktisk ikke straffbart å gå på rødt lys i Norge. Rød mann betyr at trafikken på veien har grønt lys, ikke at det er forbudt å krysse veien Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det er ikke ulovlig å ha en 15åring ansatt i butikken sin, enten det er elektronikk, klær eller røyk man selger. Selger man varer med 18årsgrense kan ikke 15-åringen selge disse varene, men han kan selvsagt gjøre alt annet i butikken. Noen butikksjefer synes at alle ungdom er noen slasker, og ansetter følgelig ikke noen under 35, men dette blir opp til hver enkelt butikksjef å vurdere. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Takk for at dere er on-topic! Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg synest det er ganske on topic jeg! Finner det faktisk ganske nyttigt å lese gjennom siden jeg skal søke etter jobb på en bensinstasjon eller noe neste år når jeg er 16 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå