Gå til innhold

Dagens selger på QXL

Anbefalte innlegg

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=412132548

Jeg synes dette er forkastelig. Videresalg av nedlastet programvare som er gratis i utgangspunktet, og i relativ stor skala. Ingen personer som brenner ut 30 CD'er til privat bruk for så å selge de brukt etterpå.

Pur profit. Jeg har meldt dette til QXL, og oppfordrer andre til å gjøre det også.

Viva La Resistance !

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette bryter ikke med lover eller regler, men med moral og god folkeskikk, samt at dette mest sannsynlig ikke vil ble gjort noe med fra QXL sin side dersom ingen sier i fra.

Resultatet ? En kar som tjener opptil 6000 kr uten å løfte en finger, i en gråsone av loven.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Ulkesh: Spar meg, dette ligger på ingen måte innenfor noen som helst gråsone, så lenge skaperne av dette programmet åpenlyst på sin egen hjemmeside sier at det er lov å selge, så er faktisk dette helt lov å selge!

Bare fordi du og ett utvalg andre mennesker synes det er umoralsk betyr ikke det at det er det som gjelder.

HVORFOR SKAL QXL GJØRE NOE MED NOE SOM ER LOVLIG? Herlighet! Det er nok av andre de bør ta seg av... PS3-selgere bl.a.

Lenke til kommentar
Bare fordi du og ett utvalg andre mennesker synes det er umoralsk betyr ikke det at det er det som gjelder.

6995408[/snapback]

Det er er en farlig tanke, alt burde kunne tas opp til diskusjon uten at ting sees såpass svart og hvit.

Forsåvidt har jeg innrømmet at dette hverken er ulovlig eller særlig omstridt, men fortsatt forkastelig. Jeg har sagt mitt, og lar saken ligge for mitt vedkommende.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

For de av dere som er så ufattelig late at dere ikke gidder å lese på Kubuntu's egne hjemmesider

darkz: Forklar meg i klartekst hva som står der om å selge Kubuntu på CDer.

**EDIT** Ulkesh: Prinsippielt sett, og moralsk for den saks skyld, er jeg enig med deg, for all del, jeg kunne aldri fått meg til å selge noe jeg vet er gratis, i allefall ikke så åpenlyst som dette, men det faktum at det er lovlig å selge gjør det problematisk å regulere dette med lovverket vi har i Norge.

Lenke til kommentar
Eh? man skal da ikke selge noe under gratis GPL lisens, står da på sia der det da. Linux er et gratis valg og cd`er tilsendes gratis fra sidene? Det står share and burn ... ikkenoe om selge det igjen:P

6995424[/snapback]

Jovisst kan du selge det. Men du kan ikke gi de som kjøper det mindre rettigheter enn du har selv.

Jeg kan godt selge deg et stykk DVD med Slackware 10 på for en million kroner.... Men jeg kan ikke nekte deg å kopiere den i 10 000 eksemplarer og selge kopiene for 50 øre stykket.

Hvis dere virkelig vil sette en stopper for han der så skal dere bare legge ute en auksjon selv på akkurat det samme som han, men med pris 15,- + porto eller noe slikt.... Da er det straks færre som vil kjøpe av han.

Lenke til kommentar
samt at dette mest sannsynlig ikke vil ble gjort noe med fra QXL sin side dersom ingen sier i fra.

Resultatet ? En kar som tjener opptil 6000 kr uten å løfte en finger, i en gråsone av loven.

Hvorfor skulle QXL gjøre noe som helst. En av frihetene man har med GPL er også friheten til å selge programvaren til en horibel overpris om man skulle ønske det og har kjøpere. Ingen gråsone å se i mils omkrets her så lenge det ikke er oppgitt feilaktige opplysninger. Lettere umoralsk, kanskje, men sånn er livet.

Skulle man klage på noen her, så er det heller QXL som er ille. Auksjonsreglene deres tillater som kjent ikke at opplyser potensielle kjøpere om at de betaler en overpris siden de vil beskytte egen inntekt og egne kunder (altså selgere).

På den annen side er det vel knapt noen butikker som ville tillatt at man stilte seg innenfor dørene deres og fortalte kundene hvilke varer som kan kjøpes billigere rett over gata, og særlig ved auksjonssalg synes jeg nesten man plikter å opplyse seg selv om markedsverdi på ting før man byr. Er det svindel også når Elkjøp får høyere pris på QXL enn det de selger for i nettbutikken sin?

Lenke til kommentar
Det er kommet inn et bud på en, selgeren har 10 stk til salgs i 3 kategorier. Noen har allered påpekt at dette er gratis materiale.

6995341[/snapback]

I værste fall kan man bli kastet ut av QXL ved å påpeke slike ting, oppgi plasser med bedre pris eller kort sagt gjøre det vanskeligere for QXL å tjene penger.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe regel mot å selge GPL-programvare, verken i GPL eller i norsk regelverk. Man må selvsagt følge nokså dårlig med for å kjøpe det til en så høy pris, men det straffer seg alltid å ikke undersøke hva man kjøper og om det finnes billigere måter å skaffe det. Folk som er så dumme vil bare ende opp med å kaste bort pengene på noe annet i stedet.

Selger er derimot i følge GPL pliktig til å sende kildekode til all GPL-programvare som følger med i pakken på forespørsel fra kjøper.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe regel mot å selge GPL-programvare, verken i GPL eller i norsk regelverk. Man må selvsagt følge nokså dårlig med for å kjøpe det til en så høy pris, men det straffer seg alltid å ikke undersøke hva man kjøper og om det finnes billigere måter å skaffe det. Folk som er så dumme vil bare ende opp med å kaste bort pengene på noe annet i stedet.

Selger er derimot i følge GPL pliktig til å sende kildekode til all GPL-programvare som følger med i pakken på forespørsel fra kjøper.

6996639[/snapback]

Men så er det ikke så mange som vet noe særlig om hvordan man bruker pc'en og derfor bare byr ivei når selger lover at han skal få en raskere og mer stabil maskin.

Lenke til kommentar

Prisen var litt drøy, men å selge de for f.eks. 50-100,- hadde ikke vært så galt for folk som ikke kan/ vil bruke tid på å laste ned og brenne ut selv. Det kan nok falle i umoralsk-kategorien med tanke på folk som ikke har peiling i det hele tatt, men er ikke noe mer galt i det enn å selge saft på gata til 5.000,- pr. glass. Tenk om man får solgt et glass om dagen....

Lenke til kommentar

Fikk nettopp en E-post tilbake fra QXL, 2 av 3 auksjoner ble stengt. Vet ikke hvorfor auksjon nr 3 ikke ble stengt, sikkert en glipp. Jeg har mindre invendinger mot en auskjon, enn tre. Jeg har faktisk mer tro på et disse ble stengt grunnet posting i feil kategori, enn at QXL synes det var ulovlig. Jeg påpekte også ovenfor QXL at dette ikke var ulovlig, kun.... på kanten.

Moralen seiret, og QXL viser takt og tone.

My work here is done.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...