lassejl Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 I vinter hadde jeg endel startproblemer med min Toyota Camry 87 modell, det virket som om batteriet ble tømt veldig fort og måtte lades hele tiden. Men en gang jeg hadde kjørt den i over 2 timer sammenhengende, gikk jeg inn på en bensinstasjon og da jeg kom ut igjen var det som om batteriet bare hadde kortsluttet. Jeg synes dette var merkelig, og jeg fikk da noen til å hjelpe til med startkabler og da startet den. Etter dette måtte jeg ha startkabler ca hver gang jeg skulle bruke den, uansett hvor lenge jeg kjørte og prøvde å lade batteriet. Etterhvert funket ikke startkabler heller og jeg bestemte meg for å kjøpe et nytt batteri. Da batteriet var satt inn kom det bare et klikk, og ingenting skjedde. Det jeg lurer på er om det kan være noe galt med starteren? Jeg har fått noen tips til å slå på starteren med en hammer, noen som kan bekrefte om dette funker(hvis starteren er problemet)? Eller er det andre løsninger? Eventuellt noe annet som kan være problemet? Har lite fri i og med at jeg er i militæret så har liten tid til å starte inviklede prosjekter, men skulle gjærne brukt den til å kjøre til og fra leiren siden det er tar halvparten av tiden det tar med tog. Lurer også på hvor mye dette vil koste å fikse på et verksted. Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 I vinter hadde jeg endel startproblemer med min Toyota Camry 87 modell, det virket som om batteriet ble tømt veldig fort og måtte lades hele tiden. Men en gang jeg hadde kjørt den i over 2 timer sammenhengende, gikk jeg inn på en bensinstasjon og da jeg kom ut igjen var det som om batteriet bare hadde kortsluttet. Jeg synes dette var merkelig, og jeg fikk da noen til å hjelpe til med startkabler og da startet den. Etter dette måtte jeg ha startkabler ca hver gang jeg skulle bruke den, uansett hvor lenge jeg kjørte og prøvde å lade batteriet. Etterhvert funket ikke startkabler heller og jeg bestemte meg for å kjøpe et nytt batteri. Da batteriet var satt inn kom det bare et klikk, og ingenting skjedde. Det jeg lurer på er om det kan være noe galt med starteren? Jeg har fått noen tips til å slå på starteren med en hammer, noen som kan bekrefte om dette funker(hvis starteren er problemet)? Eller er det andre løsninger? Eventuellt noe annet som kan være problemet? Har lite fri i og med at jeg er i militæret så har liten tid til å starte inviklede prosjekter, men skulle gjærne brukt den til å kjøre til og fra leiren siden det er tar halvparten av tiden det tar med tog. Lurer også på hvor mye dette vil koste å fikse på et verksted. Takker for svar på forhånd. 6995068[/snapback] Hei. Vanlig feil du beskriver. Årsaken er mest sansynlig utslitte kontakter i innslag. Typisk for disse er et lokk i enden av innslaget (3 små skruer). Inni her ligger det to kontaktplater i kobber som lett kan byttes ut. Disse får du hos verksteder som driver med bilelektrisk. Noter deg ND nummeret på starteren før du drar på delekjøp.(evnt. ta med starteren). Hadde jeg hadt tid skulle jeg ha skaffet til veie noen foto og laget en veiledning i hvordan man gjør denne rep. Vi får se litt lengre ut på vinteren... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Er enig med Mekotekniker`n, men anbefaler også at du sjekker terminalene for irr. Nå vet jeg ikke hvor mye peiling på bil du har men å ta av starten og fikse den er meget enkel på camry så du skal normalt slippe å ha den på verksted om du ha litt verktøy og de rette delene. Bare av nysjerrighet : hvor langt har bilen gått og er den mye bykjørt?. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hvis det er strøm på batteriet og starteren likevel ikke gjør annet enn å gi fra seg et klikk er det enten innslaget (som beskrevet over her) eller rett og slett dårlig kontakt. Du kan prøve å koble fra minus på batteriet og deretter skru av og gjøre ren alle tilkoblingene til starteren. Blir det ikke bedre kan du prøve å hekte på en startkabel mellom minuspol på batteriet og motorblokka/motoren. Starteren er nemlig jordet til motor, og skranter jordforbindelsen mellom motor/karroseri og batteri går det ikke nok strøm i kretsen til at starteren virker. Det å slå på starteren kan i enkelte tilfeller virke dersom innslaget er problemet, men det vil aldri bli en fullverdig løsning på problemet. Vet ikke hvilken motor du har, men på camry xl (1.8 forgasser) er det rimelig enkelt å komme til starteren, den er omtrent det første man ser når man åpner panseret. Grei bil også, står en som har gått 325.000km i gården her. Putrer og går uten problemer Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Har egentlig ganske lite peil på bil, så hadde hjulpet om noen kunne fortelle meg sånn ca hvordan starteren ser ut (form farge osv). Hvis jeg først finner den skal jeg nok klare å se om noe er galt med den og evt. finne reserve deler. Gjør jeg ikke det legger jeg nok opp bilder her . Det er en xl med 1,8l forgasser, og den har gått ca 250.000km, ikke spesiellt mye bykjøring på den. Igjen, takk for svar. Endret 4. oktober 2006 av lassejl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Et forslag: Mål batterispenningen mens du forsøker å starte bilen. Dersom den synker til 8-9 V, trekker du mye strøm fra batteriet, og feilen ligger trolig i starteren. Dersom spenningen ikke synker nevneverdig når du forsøker å starte, er det sannsynligvis dårlig kontakt i enten 12V-ledningen fra batteri til starter (den tykke røde) eller dårlig kontakt i jordledningen fra batteri til chassis, eller mellom chassis og motor. Å gå over ledningene (som også Erik xx foreslår) er en god start, og dersom du ikke får en god start (beklager ordspillet...) på bilen etter dette, må du nok se på starteren din. Tror ikke et verksted tar all verden for å se på dette heller.... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Den titter frem så vidt under radiatorslangen og har vanligvis en grønn eller oransjefarget lapp på seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå