Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig motivasjon for å gjøre skolearbeid

Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Gjest member-101642

Har i lengre perioder slitt med dårlig motivasjon i skolesammenheng. Jeg har store vansker med å sette meg ned og konsentrere meg om lekser. Jeg ligger sånn midt på treet faglig, med et snitt på 4,2-4,5 hvert semester hittil. Noen som har tips eller tankeganger som kan få meg til å bli mer motivert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan komme av så mye forskjellige at det blir litt vanskelig å gi noe fasitsvar.

Så sant du god helse genrellt, altså sover nok, spiser riktig, moderat trening så kan vi iallefall utelukke det å gå over til andre løsninger.

Selvdisiplin er utrolig viktig, studieteknikk er en stor del av det hele.

Du liker vel følelsen av å få en god karakter?

Har du satt deg "høyere" mål her i livet, hva drømmer du om å bli?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Liker godt følelsen av å få en god karakter. Har satt meg høyere mål her i livet, men frykter det blir for vanskelig å gjennomføre. TheGnome om ti år er en taper med et dårlig yrke og økonomiske problemer.

Lenke til kommentar

Sett deg et mål, jobb mot det.

Men det er ekstremt viktig å ta dag for dag, ikke lev mer i fremtiden enn i nåtiden.

Det har ingenting for seg at du ikke får gjort lekser fordi du depper over at du en gang i fremtiden ender opp som taper?

Tror du må leve litt mer fra dag til dag, ta prøve for prøve.

Ikke tenk for langt frem i tid av gangen, sett deg mål.

Gjør ditt beste, planlegg litt.

Hele tiden hold deg selv oppdatert på hva som er viktig å få unna, så bare gjør du det rett å slett.

Ha gjerne et eget sted hvor du kun gjør lekser, ikke hør på musikk samtidig.

Skru av pcen så sant du ikke har bruk for den, konsentrer deg om oppgaven foran deg å ikke dine økomiske problemer 10 år frem i tid.

Spesielt når du ikke en gang vet noe om hvordan livet ditt blir 10 år frem i tid, det blir bare spekulering.

Ta dag for dag og prioriter riktig.

Ha rutiner, god studieteknikk og få bedre selvdisiplin.

Det er tross alt det du gjør i dag, som skaper grunnlaget for "10-år" frem i tid. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tipper Tven og dataen ødelegger en god del for oss alle ...

chills sier at man må finne et "sted" hvor man kan gjøre lekser(øke konsentrasjonen)

dette mener jeg er utrolig viktig, hjemme er det stor sjanse for at du begynner med andre ting.

Hvis du har problemer med å gjøre leksene så har det utrolig mye med selvisiplin ... beste plassen du kan trene opp dette er på skolen :!:

Når du slutter så bare finn et annet klasse rom, du trenger ikke å være der lenge. maks 1 time og jeg lover deg at du øker konsentrasjon og selvdisiplin ...

og du vil merke at på den ene timen så fikk du gjordt mer lekser enn du noen gang har gjordt på en hel uke ...

Trenger ikke å være skolen, men en plass der du ikke finner ting du holder på med til vanlig, tenker mest på pc og tv nå. Men å sette av en time dagen er verdt et forsøk :)

Endret av BlackGoblin
Lenke til kommentar
Jeg hører på musikk mens jeg jobber og da går det fint.

6999785[/snapback]

hmm det funker for meg i ca en halv time, eller kanskje mindre, så begynner jeg å synge/slå trommer etter sangen elns.. xD en liten stund så prøver jeg å konsentrere meg igjen.. ikke altid like enkel..

Men noe som funker for meg, er å sitte på kjøkkenet der det ikke tv eller pc, men da er kjøleskapet et problem xD hehe .. så for å si det enkelt så sliter jeg med konsentrasjonen jeg også xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ikke ha PC eller TV i nærheten av deg når du gjør lekser! :)

Jeg hadde lite motivasjon til å gjøre lekser i fjor. Men nå har jeg funnet ut hva jeg har tenkt å bli, og da bestemte jeg meg bare for å gjøre lekser, og det funket fint for meg egentlig... Det er jo dritkjedelig da, men drit i det :D

Lenke til kommentar

du får ikke bare karakterer, DU får KARAKTER.

Tja du kan jo finne en harmoni som gjør at det blir kjekt behagelig å lese. Øke serotonin/dopamin , tygge oliver twist nikotin når du leser. gjøre litt yoga før du setter deg ned, i form av å strekke kroppen som en akse, f.eks etter yoga så føler en seg egentlig litt dopet, folk tror yoga er kjedelig, det blir som å si dop kan være jevlig kult og sunnt. du kan jo også forestille deg at din bestemor leser for deg mens du ligger i krybben og lytter til bedøk.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...