Gå til innhold

høy temp? x2 3800 med vapochill micro

Elenhinan

Anbefalte innlegg

Har en x2 3800 s939 som jeg kjører på 2.4ghz, stock volt (er vel 1.4v). Kjøleren er en vapochill micro. Fra før var det en "high end" (den billigste) hvor jeg lot speedfan regulere viften. Viften begynte å skramle litt så kjøpte meg en nexus realsilent 92mm som driver den nå på full speed, veldig stillegående. Tempen økte noen grader (3-4) siden viften er noe svakere.

I det siste synes jeg cpu'en har blitt varmere og varmere ved full load (har ingen tall). Tidligere idag lå core temp på 55, og cpu (målt fra hovedkortet) på 58. Har vært litt skeptisk til om alt var som det skulle være, siden luften som kommer ut fra vapochill micro'en er ikke særlig varm, knapt nok lunken. Har lukket igjen åpningen under også som vanligvis skal tilføre en luftstrøm mot komonentene under (unødvendig siden luftstrømmen i kabinettet ellers er grei), uten at det gjorde noe særlig utslag.

Skal sies at pc'en er helt stabil, ikke noe problemer som følge av varmen, men hadde håpet jeg kanskje kunne få den stabil på 2.6ghz. Booter fint men får feil i prime95 ganske kjapt.

Så idag tenkte jeg å gå litt drastisk til verks, og fjernet varmespredern på cpu'en.

naken.jpg

Det hele gikk igrunn ganske smertefritt. Mer smerte ble det derimot når jeg skulle file ned sokkelen rundt (den viften festes i). Endte opp med at jeg monterte viften uten denne, da festet består av to skruer som skrues inn i de to tappene som kommer gjennom hovedkortet fra bakplaten. Satt på 4 små pads fra en gammel athlon xp1500 jeg hadde liggende for å fordele trykket noe, siden jeg har lest litt skrekkhistorier om kjerne som blir knust.

Vel. Nå kommer poenget. Tok på tynt lag med as5 etter å ha renset kjernen og kjøleren med isopropanol. Så kjørte jeg dual prime95 i en times tid, tempen stabiliserer seg etter ca 5 min. Lot den så idle for å måle idle-temp

(core /cpu)

etter fjerning av ihs:

idle: 31 / 38

load: 59 / 57

før fjerning av ihs:

idle: 29 / 37

load: 55 / 58

Føler disse tempene ikke er særlig fantastiske. Nå har ikke as5 fått "kjørt seg inn" men ser ikke for meg at det vil ha store konsekvenser. Er også noe furt over at tempen gikk opp etter fjerning av ihs og voiding av garanti. Tror kjøleren sitter greit på cpu'en også. Står fast, og om den satt dårlig burde cpu'en svidd seg kjapt skulle en tro

Om noen har noen erfaringer let me know. Ikke noen forskjell om jeg åpner kabinettdøren heller.

Edit: har cool'n quiet på, så det medfører jo realtivt lave idle-temps.

Endret av Elenhinan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...