Stian_Den_Merkelige Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei! Jeg kjører ubuntu (dapper), og har installert apache 1.3..., php4 og mysql (ikke apache2 fordi det av en eller annen grunn ikke virka like lett som 1). OK, etter installasjonen kunne jeg enkelt bruke serveren på nettverket og fra internett. Php funka, mysql funka og alt var fryd og gammen. Men når jeg flytta root-mappa til apache (det du ser når du går inn på serveren via nettverk eller internett) til et annet sted på pcn, restarta apache - så virka ikke php lenger! Er det en eller annen config fil jeg har oversett? Ville vært så typisk. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 sikker på at det ikke er en .conf fil av et slag som peker på en php conf fil som er flyttet? Sikkert bare en adresse som må endres, sjekk gjennom apache sine conf filer du Lenke til kommentar
Stian_Den_Merkelige Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) har prøvd å finne alle mulige conf filer nå, men det var bare httpd.conf fila som pekte til var/www, som nå peker til /media/hdb1(som er mappen den skal peke til). Endret 3. oktober 2006 av Stian_Den_Merkelige Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hmm, kanskje du skal prøve å reinstallere PHP? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 php-ini-filen ligger i /etc/php4/apache/php, eller? php-conf-filen burde ligge i /etc/apache/mods-enabled/php.conf" eller? og ka mener du med at du flyttet root-mappen? dlyttet du i en config fil eller i treet? unnskyld hvis eg misforsto henviser til signatur Lenke til kommentar
Stian_Den_Merkelige Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) php-ini-filen ligger i /etc/php4/apache/php, eller?php-conf-filen burde ligge i /etc/apache/mods-enabled/php.conf" eller? og ka mener du med at du flyttet root-mappen? dlyttet du i en config fil eller i treet? unnskyld hvis eg misforsto henviser til signatur 6997089[/snapback] Jeg flyttet den bare ved at jeg forandra httpd.conf fila til apache, så apache delte /media/hdb1 istedetfor /var/www. Sjekker om jeg finner php config filene nu Gikk ikke så bra med reinstallasjonen heller Endret 4. oktober 2006 av Stian_Den_Merkelige Lenke til kommentar
Stian_Den_Merkelige Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 MEN! Nå virker det! TIlfelle andre skulle ha samme problem, avinstallerte jeg apache 1.3.3, php og mysql. Deretter installerte jeg apache2+php4+mysql Så åpnet jeg apache.conf fila (/etc/apache2) og søkte på /var/www, og satte alle til /media/hdb1 (hvor jeg ville ha serveren til å ligge). Så bare funka det. Var vel stikkordet reinstaller som hjalp meg der gitt. Takker Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Et lite forslag du kunne gjort neste gang du trenger å gjøre noe slikt, er at istedenfor å sette apache til å bruke en annen mappe som webrot, kunne du heller mountet disken din i /var/www, og slippet å tøyse med apache sine config-filer. mount /dev/hdb1 /var/www Men hvorfor installerte du php4, og ikke php5? Lenke til kommentar
Stian_Den_Merkelige Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Et lite forslag du kunne gjort neste gang du trenger å gjøre noe slikt, er at istedenfor å sette apache til å bruke en annen mappe som webrot, kunne du heller mountet disken din i /var/www, og slippet å tøyse med apache sine config-filer. mount /dev/hdb1 /var/www Men hvorfor installerte du php4, og ikke php5? 6999165[/snapback] steike, det ar ikke dumt! Og med php, aner ikke hvorfor.. har liksom alltid installert 4 og ikke 5, hehe sålenge jeg ikke merker forskjell holder jeg meg til tradisjon Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Vil anbefale deg å bruke PHP5 istedenfor PHP4 om du ikke har noen gamle scripts som avhenger å ha PHP4. PHP5 har en del fordeler i forhold til PHP4 både for programmerere og systemadmins, så jeg ser ingen grunn til å ha php4 annet enn bakoverkompabilitet. Dessuten kan jeg også anbefale deg å bruke LVM til å styre diskplassen din, slik at du kan flytte diskplass og sånt mellom partisjoner lett som en lek, når behovet melder seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå