Patience Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei På'an igjen Ubuntuen må gjøre seg kostbar. Jeg forsøker å mounte /dev/sdb5 til skrivebordet.. Men ikke snakk om at den skal dukke opp.. Hva gjør jeg galt? Fint om dere kan forklare grunnleggende. Å pælme ut med masse koder sier meg nada.. Thx :-) Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hva er det du nøyaktig har gjort? mount /dev/sdb5 skrivebord? Først må du opprette en mappe med feks.: mkdir /home/dinbruker/Desktop/mappe Så må du mounte den, som root. Feks. sudo ( eventuelt su - ) mount /dev/sdb5 /home/dinbruker/Desktop/mappe Må muligens gjøres litt anderledes avhengiv av hvilket filsystem det er på partisjonen. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) mount i media, da skal den komme opp sudo mount /dev/sdb5 /media/sdb5 må da også lage mappen sdb5 i /media med mkdir /media/sdb5 edit: følges da baklengs, først lage mappe så mounte. Endret 4. oktober 2006 av zeltex Lenke til kommentar
Palme Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) mount i media, da skal den komme oppsudo mount /dev/sdb5 /media/sdb5 må da også lage mappen sdb5 i /media med mkdir /media/sdb5 edit: følges da baklengs, først lage mappe så mounte. 6998217[/snapback] Popper partisjonen opp på skrivebordet om du mounter mapper i /media i andre distroer en Ubuntu? Endret 4. oktober 2006 av Lassie Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Popper partisjonen opp på skrivebordet om du mounter mapper i /media i andre distroer en Ubuntu? 6998685[/snapback] Det skal jeg ikke si sikkert. Har brukt ubuntu i all for lang tid nå, siden det kom ut i høst 04. Og husker ikke/vet ikke om det er slik i feks SUSE og FC. Men vil tro det funker, hvis ikke kan en vel bare lage symlink med ln -s /media/disk ~/Desktop/disk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå